• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Alicia05sMamma
    Blå Flygare skrev 2009-05-16 11:41:52 följande:
    Vad tycker era små om nya flytande aerius? S älskade sirapen förra året, fast nu vägrar hon den orala lösningen Smakade en liten droppe själv, och den är vekligen superstark - av smaksättningen o sorbitolet Vet inte hur jag ska göra med den nu, hon har lite glansiga ögon ibland o nyser lite - vet inte om det är värt att bråka om medicin för. Vill att hon ska må helt bra - fast mediciner har ju biverkningar så det är ändå inte säkert att det är bäst.
    Vi kör på smält tabletten vi. Den tar hon själv utan några problem
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Blå Flygare
    Alicia05sMamma skrev 2009-05-16 12:06:24 följande:
    Vi kör på smält tabletten vi. Den tar hon själv utan några problem
    Det hade ju varit ett alt. Vet du om den smakar mycket medicin?
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-05-16 13:18:08 följande:
    Min dotter kallar den för godis och vill gärna ha när det kliar, så den är nog helt ok.
    Vi kanske kunde hinna med en date i veckan så kan ni få testa en?
  • saffe

Har frågat i mjölk-tråden, men skriver här oxå om frågan skulle "komma bort":

Hejsan! Nu behöver jag lite goda råd! Ska på återbesök på barn med J i juni. Tänkte att det var dags att provocera lite nu innan, för jag vet att dom gärna ser att jag har gjort det..
    Så igår morse fick J 1 ml laktosfri mjölk till frukosten. Inga reaktioner på hela dagen eller natten. Imorse så var hon illröd på kinderna, men tänkte att hon kanske bara var varm. Så idag gav jag 2 ml laktosfri mjölk till frukosten. Nu i em är hon fortfarande illröd och vi har varit inne hela dagen, så det är ju en liten reaktion i alla fall. Men inte alls så stor som jag räknat med. Märks inget nämnvärt på humöret.
    Vad gör man nu? Hon tål ju tydligen fortfarande inte mjölk, men det har ju helt klart blivit mycket bättre. Ska jag prova vanlig mjölk för att se om det blir värre då? I så fall tyder det ju på att hon tål mjölkproteinet bättre nu och istället reagerar på laktosen mer..

Eller ska jag bara se det som att hon ännu inte tål mjölk (oavsett vanlig eller laktosfri) och prova igen om några månader?

Hade tänkt att provocera med ägg oxå, men antar att jag borde vänta typ 2 veckor så att allt går ur kroppen?
    Hur skulle ni ha gjort?
    Tycker det är konstigt att hon i stort sett alltid när vi varit iväg på kalas är otröstlig efter några timmar (lagom till man kommer hem).
    Det är klart om hon inte tål laktos så finns det ju gott om det på kalasen och även ägg, i bullar och kakor. Men om hon är så känslig att hon blir lessen av att få i sig från dom andra barnens kladdiga fingrar, så hade jag ju räknat med mer reaktion nu..
    När barnen är riktigt små vet jag ju att dom kan bli ledsna av alla intryck om man varit iväg bland mycket folk, men det är hon väl ändå för stor för nu ( 16 mån)? Dessutom borde det ju inte hjälpa med alvedon då, som vi brukar få ge ibland... Oj vad långt det blev, nån som orkat läsa igenom hela?

• Snutten

Saffe: varför testar du med laktosfri mjölk? Om hon får röda kinder beror inte det på laktoset, eftersom det inte ger sådana reaktioner utan "bara" symtom från magen, om man nu är laktosintolerant. Vi fick "regler" för hur vi skulle gå till väga när vi provocerade och då skulle man börja med bröd bakat med mjölk i sen skulle man gå vidare till såser och maträtter, sedan smörgåsmaragarin och till sist dricka vanlig mjölk. Nu kom inte vi längre är till första steget med bullar bakta på riktigt mjölk och smör.

Jag hade väntat ett tag med att ge ägg och i så fall i tillagad form som i en sockerkaka eller så först.

Det där med att vara gnällig efter kalas känner vi igen. Siri var sådan länge, tror att det beror på olika smulor osv. Nu har det gått över men å andra sidan så är hon äldre och äter inte på "allt".

• saffe
    Snutten skrev 2009-05-16 18:47:48 följande:
    Saffe: varför testar du med laktosfri mjölk? Om hon får röda kinder beror inte det på laktoset, eftersom det inte ger sådana reaktioner utan "bara" symtom från magen, om man nu är laktosintolerant. Vi fick "regler" för hur vi skulle gå till väga när vi provocerade och då skulle man börja med bröd bakat med mjölk i sen skulle man gå vidare till såser och maträtter, sedan smörgåsmaragarin och till sist dricka vanlig mjölk. Nu kom inte vi längre är till första steget med bullar bakta på riktigt mjölk och smör.Jag hade väntat ett tag med att ge ägg och i så fall i tillagad form som i en sockerkaka eller så först.Det där med att vara gnällig efter kalas känner vi igen. Siri var sådan länge, tror att det beror på olika smulor osv. Nu har det gått över men å andra sidan så är hon äldre och äter inte på "allt".

Jag är själv laktosintolerant och hade sån mjölk hemma.. Tänkte att den kanske var lite skonsammare eftersom åtminstone mjölksockret var borttaget. Så dom röda kinderna beror på mjölkproteinet och magontet från när vi varit på kalas beror troligtvis på laktosen då? Med andra ord så funkar ingen mjölk än så länge. Bara att testa igen efter sommaren kanske. Har inte fått nåt schema att gå efter, men tänkte att det skulle gå fortare att komma fram till en slutsats genom att ge mjölk direkt. Skulle så klart inte gjort det om hon nånsin reagerat med "allvarliga symtom".
  • saffe

Oj, vad konstigt det blev, svaret kom med i citatet...

Jag är själv laktosintolerant och hade sån mjölk hemma.. Tänkte att den kanske var lite skonsammare eftersom åtminstone mjölksockret var borttaget. Så dom röda kinderna beror på mjölkproteinet och magontet från när vi varit på kalas beror troligtvis på laktosen då? Med andra ord så funkar ingen mjölk än så länge. Bara att testa igen efter sommaren kanske. Har inte fått nåt schema att gå efter, men tänkte att det skulle gå fortare att komma fram till en slutsats genom att ge mjölk direkt. Skulle så klart inte gjort det om hon nånsin reagerat med "allvarliga symtom".

• Alicia05sMamma
    Blå Flygare skrev 2009-05-16 13:18:08 följande:
    A tycker den smakar godis säger hon Men det är då inga problem för henne att ta den. Har inte varit ngn gång faktiskt, och det är såå skönt att inte behöva tvinga i dem medicinen utan att de kan ta den själv självmant
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Snutten

Siri gillade den förra airius, den som var orangeaktig, bättre men hon accepterar den som är nu. Å andra sidan tar hon i princip allt som jag kallar medicin. Vi har haft våra duster och hon har väl lärt sig att det inte är lönt att bråka.

• Snutten
    saffe skrev 2009-05-16 19:00:59 följande:
    Oj, vad konstigt det blev, svaret kom med i citatet...Jag är själv laktosintolerant och hade sån mjölk hemma.. Tänkte att den kanske var lite skonsammare eftersom åtminstone mjölksockret var borttaget. Så dom röda kinderna beror på mjölkproteinet och magontet från när vi varit på kalas beror troligtvis på laktosen då? Med andra ord så funkar ingen mjölk än så länge. Bara att testa igen efter sommaren kanske. Har inte fått nåt schema att gå efter, men tänkte att det skulle gå fortare att komma fram till en slutsats genom att ge mjölk direkt. Skulle så klart inte gjort det om hon nånsin reagerat med "allvarliga symtom".
    Enligt Siris läkare var det bättre att ge lite försiktigt i början för att vänja dom lite.
Svar på tråden Allergitråden!