• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Glass
    Kavat skrev 2009-05-30 22:55:25 följande:
    Egentligen under amning. Men jag fick rådet att vänta med fisk till lilleman var 1 år (allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete, havre). Idag äter han lax utan problem, men har inte kommit längre då han reagerat på makrill, så vi avvaktar lite till.Men om du läste vad Blå Myrans läkare sagt så ska ju hon gärna ge fisk t.ex även om han hon misstänkte allergi/överkänslighet för att testa. Men ,med det som jag har i bagaget, om jag någongång får en bebis igen, så hade jag nog gärna testat en massa andra saker först så jag visste att det funkade utan problem innan jag testade det andra. Och så hade jag gett renare produkter. Visst kan man ge havregröt från 4 månader, men den vanliga innehåller ju både mjölk, vete och havre, hur fasen vet man då vad som ev. orskar problem...
    Ja, jag läste ju myrans inlägg och jag är otroligt förvirrad av alla olika grejer som man läser och jag vill ju göra så rätt som möjligt.
    Vi  har bara gett lite olika rotfrukter än så länge och håller det på en smakportionsnivå. Vi har även strött på vetemjöl då det rekomenderades av bvc. Hon är nu snart fem månader och jag vill inte ge henne hela mål innan hon är sex, om det funkar. 
    Vi funderar på att testa risgröt, den innehåller ris, majs och morot och majs och morot tål hon ju.
    Till saken, nu svamlar jag. Borde jag ge henne tex lax nu då? Ägg?
    Jag kan stava, jag är bara väldigt slarvig...
  • emmasophia
    Glass skrev 2009-05-30 23:03:29 följande:
    Vi funderar på att testa risgröt, den innehåller ris, majs och morot och majs och morot tål hon ju. Till saken, nu svamlar jag. Borde jag ge henne tex lax nu då? Ägg?
    Om du vill testa risgröt så finns det att köpa på apoteket. Tror det är Sempers, risgröt med banan heter den. Och innehåller inget annat än ris och banan och lite nåt till. Men är helt utan mjölk, andra sädeslag osv. Kan hända att den innehåller sojalecitin jag är inte 100% på det. Men som sagt än så länge finns den bara på apoteket men testa!
  • Miralicia
    Glass skrev 2009-05-30 23:03:29 följande:
    Vi funderar på att testa risgröt, den innehåller ris, majs och morot och majs och morot tål hon ju.
    emmasophia skrev 2009-05-31 09:54:29 följande:
    Om du vill testa risgröt så finns det att köpa på apoteket. Tror det är Sempers, risgröt med banan heter den. Och innehåller inget annat än ris och banan och lite nåt till. Men är helt utan mjölk, andra sädeslag osv. Kan hända att den innehåller sojalecitin jag är inte 100% på det. Men som sagt än så länge finns den bara på apoteket men testa!
    Funderar ni på att testa risgröt så välj Sempers mjölkfria risgröt som finns på Apoteket.
    (emmasophia: ja , sempers innehåller tyvärr sojalecitin. I mitt tycke så borde de istället ha valt tex raps- el solroslecitin till den istället för att få en så hypoallergen produkt som möjligt när den nu ärdet i övrigt)

Glass:
    Den gröten som du nämner är Nestlés som är utan tillsatt mjölk. Tyvärr kan de inte garantera att den är helt mjölkfri eftersom den tillverkas i samma maskiner som deras vanliga mjölkgrötar som innehåller mjölk. Visserligen rengörs maskinen emellan, men de kan inte garantera att den är 100% mjölkfri utan kan innehålla spår av mjölk.
    Många klarar visserligen spår av mjölk, men som det första att börja med rekommenderar jag att ni väljer en helt mjölkfri produkt.

Ett annat alternativ om ni vill testa med ris är att ni gör egen gröt på Pama minutris - då är det bara ris.
  • bebis08

Hej!
    Slänger in en liten fråga här.
    Jag har ganska lindrig pollenallergi, men idag kliar ögonen och näsan så jag håller på att bli galen! Jag ammar, kan man ta Clarityn 10 mg?
    Enligt Fass så ska man inte ta när man ammar, men så står det ju på nästan alla läkemedel. Någon som ammat och tagit Clarityn? Eller finns andra receptfria alternativ?

Tack på förhand!

♥ ---> www.elmida.se
  • Miralicia
    bebis08 skrev 2009-05-31 11:34:03 följande:
    Hej! Slänger in en liten fråga här. Jag har ganska lindrig pollenallergi, men idag kliar ögonen och näsan så jag håller på att bli galen! Jag ammar, kan man ta Clarityn 10 mg? Enligt Fass så ska man inte ta när man ammar, men så står det ju på nästan alla läkemedel. Någon som ammat och tagit Clarityn? Eller finns andra receptfria alternativ? Tack på förhand!
    Det ska inte vara någon fara när det handlar om normala doser. Den dos som passerar över till barnet via bröstmjölken anses vara så låg att riskerna är försummbara.

Här är en sida med bättre info än Fass ang tex läkemedel i samband med graviditet/amning
    www.janusinfo.se/imcms/servlet/GetDoc
  • Blå Flygare
    bebis08 skrev 2009-05-31 11:34:03 följande:
    Hej! Slänger in en liten fråga här. Jag har ganska lindrig pollenallergi, men idag kliar ögonen och näsan så jag håller på att bli galen! Jag ammar, kan man ta Clarityn 10 mg? Enligt Fass så ska man inte ta när man ammar, men så står det ju på nästan alla läkemedel. Någon som ammat och tagit Clarityn? Eller finns andra receptfria alternativ? Tack på förhand!
    Jag tog clarityn förra ggn, och då ansåg läk på BB den var ok.
  • Mama Law

Här har vi kunnat konstatera i helgen att wiking inte klarar sol heller...... nässelutslag av värsta sort på de ställen där solen kommer åt. Idag något bättre efter att vi smorde honom i morse men han fick utslag iaf. Det är tur vi ska till doktorn på torsdag, ska ta upp det med honom då och va man ev. kan få på recept för det. Eller om det är som derma silk kläderna att man får bekosta allt själv..... har ju verkligen inte råd med det.

• LabLover

Hej i tråden! Gjorde precis en sökning på Omega 3 och er tråd dök upp. Kan orimligtvis läsa 130 sidor för att få veta vad ni anser om det och ffa sambandet med atopiskt eksem. Någon vänlig själ som har lust att dela med sig?

Har en 4-åring där inga krämer fungerar

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Glass
    Miralicia skrev 2009-05-31 10:13:14 följande:
    Funderar ni på att testa risgröt så välj Sempers mjölkfria risgröt som finns på Apoteket. (emmasophia: ja , sempers innehåller tyvärr sojalecitin. I mitt tycke så borde de istället ha valt tex raps- el solroslecitin till den istället för att få en så hypoallergen produkt som möjligt när den nu ärdet i övrigt)Glass: Den gröten som du nämner är Nestlés som är utan tillsatt mjölk. Tyvärr kan de inte garantera att den är helt mjölkfri eftersom den tillverkas i samma maskiner som deras vanliga mjölkgrötar som innehåller mjölk. Visserligen rengörs maskinen emellan, men de kan inte garantera att den är 100% mjölkfri utan kan innehålla spår av mjölk.Många klarar visserligen spår av mjölk, men som det första att börja med rekommenderar jag att ni väljer en helt mjölkfri produkt. Ett annat alternativ om ni vill testa med ris är att ni gör egen gröt på Pama minutris - då är det bara ris.
    Tack, hade ingen aning om det!

Vi har faktiskt testat med mjölk idag. Hennes eksem är nästan helt borta nu igen och eftersom bvc tyckte att jag skulle börja äta mjölk så tyckte vi att det var dags att testa. Vi gav ersättning som är mjölkbaserad. Vi får väl se om det blir någon reaktion. JAg vill inte äta mjölk än om det nu är det som är problemet, då är det bättre att min mjölk är helt ren.

Hur snabbt kommer eksemn tillbaka tror ni? Borde vi ge sånt i morgon också om inget hänt?
    Jag kan stava, jag är bara väldigt slarvig...
  • Blå Flygare

FIKA PÅ BELINDAs CAFÈ tisdag 2/6 ca kl 13.
    ----Eklandag. 2 (nära korsvägen) i Göteborg
    Blå Myran
    Snutten
    K Kavat

Förlåt Kavat, var tvungen att kasta ur mig en tid snabbt när jag var på plats och kom inte ihåg säkert när folk kunde o ville. Så nu får vi hoppas att lileman somnar i bilen o sover klart/sover vidare.

Svar på tråden Allergitråden!