• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Jasusu
    Mama Law skrev 2009-06-02 13:34:33 följande:
    Inget beslut i lådan idag hoppas det kommer i morron.Det är tur vi ska till doktorn med wiking på torsdag för jag tycker att hans allmäntillstånd är sämre, hängigare, grinigare och allmänt missnöjd han som alltid är så glad och go annars.... är något mer svälld i ansiktet med!
    Hur länge har ni fått vänta nu igen?
    När skickade ni in ansökan?
  • Kavat
    2små2stora skrev 2009-06-02 17:43:00 följande:
    Här har jag missat massor ser jag. Har inte haft tide eller ork att hinna med då min skrutt varit ganska dålig med andningsbesvär av allt pollen som varit.
    Usch vad trist...
  • Kavat
    LabLover skrev 2009-06-02 22:46:06 följande:
    Vad gulliga ni är som svarar! Jag har smörjt med allt ni kan tänka er att man kan bli rekommenderad. Även 'naturliga' salvor och krämer så jag funderar också på om det är något på insidan som inte stämmer istället. Ska till Apoteket imorgon...
    Låter helt klart mer troligt att det är något hon får i sig.

Vanligaste allergierna är mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk) och nötter (jordnöt), men eksem kan man ju få av citrus, äpple, jordgubbar och mycket annat också utan att man får några andra allergiska symptom.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-06-03 10:13:48 följande:
    Jag tror inte det finns nått ställe där man gör patch test på fisk? Iaf så gör inte NÄL det. Vi har blivit remitterade till Kungsbacka för att göra patch- test på iallafall kvalster,men vi ville även ta ägg och fisk...
    Näl testar inte heller ägg, men det gör de i Kungbacka.
  • Kavat
    Tabby skrev 2009-06-02 22:23:07 följande:
    Idag var lillen hos läkare och vi tog blodprov. Så nu får vi vänta 2 v på svar. Hoppas att något visar på blodprovet bara (då det inte är hlet tillförlitligt). Är säker på att det är allergi då eksemen dök upp i vinter helt plötligt och de är på samma ställen som när systern hade eksem. Har någon gjort patch-test på sina barn när pricktest och blodprov inte visat något? Har ni fått tjata till er det, då det itne verkar så vanligt?
    Jag krävde det. Läkaren tyckte ju min son var fullt frisk och trodde inte på mig när jag sa att jag trodde det var vete och havre.. Så jag behövde bevis för att få hjälp.
    Egentligen så ska man ju kunna sätta diagnos på utelslutning och provocering, men det förutsätter ju att läkaren litar på en och man kan göra provocering.
    Sen tyckte jag det var oerhört skönt att få bevis - vilket fick många tvivlare att inse fakta.
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-06-03 12:14:05 följande:

Inget i brevlådan i dag heller.....
    Nej!

Men när skickade du in ansökan? Hur många månader har de haft på sig nu?

Jag skickade ju långt efter dig och fick beslut för 2 månader sedan...
  • Mama Law
    Kavat skrev 2009-06-03 12:17:48 följande:
    Nej! Men när skickade du in ansökan? Hur många månader har de haft på sig nu?Jag skickade ju långt efter dig och fick beslut för 2 månader sedan...
    De skulle ha tagit beslut i fredags enligt enhetschefen och beslutet skulle va på väg hem till mig sa hon, men tydligen inte då. Och min handläggare svarar inte heller på telefonen. Skickade in ansökan i oktober.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-06-03 12:14:05 följande:
    Inget i brevlådan i dag heller.....
    Konstigt. Skickar dom inte med A post heller ?
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Kavat
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-03 12:19:17 följande:
    Konstigt. Skickar dom inte med A post heller ?
    Nej, här skickade de med B-post...
Svar på tråden Allergitråden!