• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • LabLover

Tack Tootoolah

Eskimå Kids tänkte jag prova. Någon med eksembarn som har testat det?

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Kavat
    LabLover skrev 2009-06-01 22:28:32 följande:
    Tack! Dottern gillar bara makrill av de fiskar som nämns och då bara i tomatsås Jag hade själv atopiskt eksem som barn men inte i den utsträckningen som dottern har. Jag kanske måste läsa på lite om födoämnesallergi och testa lite själv? På BVC säger de bara att det är atopiskt eksem
    Till mig sa de också att barnen hade atopiskt eksem...
    Lilleman är allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete, havre (sädesslag)...
    Dottern är allergisk mot mjölk, ägg soja, sorbitol. Hon reagerar även på rött färgämne E120. Päron, äpple får hon ont i magen av och får knottror på huden. Torr och knottror får hon även av citrus.
    Håller vi barnen utan detta så slipper vi många smörjningar. Lilleman smörjs dagligen i främst ansikte och händer, eftersom han reagerar på kontakt med sädesslagen. Missar vi en smörjning så ser han ut därefter...
    Men i övrig märker vi en jätte skillnad hur de är och periodvis har vi inte smörjt dottern alls.

Så om jag var du hade jag vänt mig till en allergi/barnmottagning och bett att få göra allergitest. Tyvärr så visar det bara till 60% och då måste man utesluta provocera. MEN det kan ju vara skönt att få kollat kvalster och de vanliga födoämnena (mjölk, ägg, soja, vete, nötter, torsk tror jag ingår i den panelen).

Vanligaste allergin är annars mjölk.

För att göra en "regelrätt" uteslutning - provocering så behöver man ta bort all mjölkprotein ur kosten i minst en månad (alltså margarin att steka i, youghurt, ost, ja allt, kolla trådstarten där det finns länkar till mjölktrådar.) och sedan provocerar man. Men är det fler allergier som mjölk och ägg och man bara tar bort det ena så hjälper det ju bara halvt.. Så det är lurigt.
    Är det bara eksem så tar det ju tid också för kroppen att läka. Ibland behöver man ett par månader innan man ser skillnad eftersom det tar några veckor för kroppen att göra sig av med ämnena och sen läka.

Jag har hört på flera ställen att EyeQ är bättre sammansatt och de ska ha tuggtabletter med jordgubb för barn bl.a

Vi har inte testat på barnen än pga de reagerade mot just jordgubb förra året och lilleman mot fisk, så avvaktar lite just nu. Köpte nyligen till mig själv och det ska bli intressant att se om det gör någon skillnad.
  • Kavat

LabLover,

ett tillägg, tyvärr anser ofta läkarna att barnen har atopiskt eksem och när det inte är tillräckligt allvarligt och de inte har andra symptom eller att de inte visar på tester så säger de att man ska smörja bort det.
    Men ofta ligger problemet i maten.

Sen så funderar jag på om du testat smörja med hydrokortison, eller vad du har för salvor?
    Ibland behöver man ju smörja bort det med kortison, men det bör ju inte komma tillbaks när man trappar ner.

• Kavat

Hoppsan07,
    du har inte tid att hänga med på fika idag?
    Se tidigare inlägg...

• Kavat

Finns det andra sugna så är ni mer än välkomna. 13.00 på Belindas i Gbg idag och sen går vi vidare till Näckrosdammen.

• Alicia05sMamma

jag skulle gärna följt med om jag inte bott typ 50 mil ifrån er

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Snutten

Siri har nästan 40 graders feber! Blä. Men hon är inte förkyld bara feber. I vintras hade hon urinvägsinfektion som gick upp i njurarna med samma symtom som nu så i eftermiddag ska vi lämna urinprov så vi ser om det är samma. Så himla typiskt bara för jag och min man ska åka iväg på en liten semester på torsdag. Hoppas verkligen att hon är bra tills dess. Vi har inte varit iväg själva på mååånga år.

• SanTan

Snutten:
    Min äldsta dotter (snart 5 år) hade också feber i helgen. Inga andra symtom! Fick 39.4 i lördagskväll. Hade runt 39.5 hela söndagen, även då hon gick och la sig söndag kväll.

Vaknade dock måndag morgon helt feberfri (37.0) och det höll sig hela dagen! Idag är hon på dagis igen och mår jättebra!

Vi får hoppas att det är nått liknande för er!

• Twixie

Hm, konstigt. Vår yngsta har också "bara" feber. Lite snorig men det är mer pga febern och inte förkylningssnorig (kommer inget när man suger men rosslar i näsan när han sover). Vi är dock inne på 4:e dagen med feber så vi ska till läkaren idag då han äter riktigt dåligt, även när Ipren och Alvedon tagit ned febern. Men annars är det bara feber.

Vet någon hur mycket extra vätska ett barn behöver per grad feber? På vuxna säger man ju i grova drag att en liter extra per grad feber men vad är det för barn?

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Alicia05sMamma

Hade A med ons, tors och fredag i förra veckan. Pendlade mellan 40-41 graders feber. Men hade som sagt vad "bara" feber.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Allergitråden!