• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Miralicia
    Kavat skrev 2009-06-03 12:21:30 följande:
    Bara ca 7 månader då...
    Var ungefär vad det tog för oss att få beslut också, skickade in nån gång runt den 20 april om jag inte minns helt fel och sen är beslutet daterat 26 november.

Och det där med räkningar vet jag hur det är, vi har levt på en inkomst sen januari -08, och en januari -09 har vi levt på ett studiemedel + från FK. Med bostadsbidraget blev det ingen skillnad ekonomiskt på om sambon jobbar eller pluggar. (Vi är 4 pers varannan vecka och 6 varannan). Så det där VB spelar rätt stor roll för ekonomin, även om vi bara har 1/4. (Vi har dessutom bara barnbidrag för 2 av barnen, de övriga två tar mamman hand om vart enda öre även om de bor här halva tiden)
  • Slippy

Läste i sädesslagtråden om att vänja barn vid sånt de är allergiska mot för att de senare ska kunna äta det. En kompis berättade att läkaren på barnmottagningen hade sagt att om dom va noga med att undvika mjölk (som det gällde i deras fall) så va det större chans att allergin växte bort. Hur går dte ihop? Nu kanske det är skilnad när det gäller sädesslag för det växer väl inte bort lika lätt (?), men jag såg att även ägg nämndes. Vad har ni för erfarenheter av det här? Har ju en liten tjej som är allergisk mot mjölk och ägg, men än så länge finns det inte en tanke på att börja provocera då hon reagerar redan på t.ex. en puss när nån ätit ägg. Men kanske när hon blir äldre och allergin ev. blivit lindrigare?

• Tabby
    Slippy skrev 2009-06-04 09:35:48 följande:
    Läste i sädesslagtråden om att vänja barn vid sånt de är allergiska mot för att de senare ska kunna äta det. En kompis berättade att läkaren på barnmottagningen hade sagt att om dom va noga med att undvika mjölk (som det gällde i deras fall) så va det större chans att allergin växte bort. Hur går dte ihop? Nu kanske det är skilnad när det gäller sädesslag för det växer väl inte bort lika lätt (?), men jag såg att även ägg nämndes. Vad har ni för erfarenheter av det här? Har ju en liten tjej som är allergisk mot mjölk och ägg, men än så länge finns det inte en tanke på att börja provocera då hon reagerar redan på t.ex. en puss när nån ätit ägg. Men kanske när hon blir äldre och allergin ev. blivit lindrigare?
    Min tjej har äggallergi. Hon reagerar med att kräkas när hon får i sig det. Läkarna tycker inte det är någon ide att provocera med ägg förrens om några år.
    Mjölk har hon provocerats med (ca 1 år sedan), men svullnat upp i ansiktet. Ska på ny provokation om någon månad.
  • Miralicia
    Slippy skrev 2009-06-04 09:35:48 följande:
    Har inte tid att skriva så mycket nu, men i korthet så kan man säga att det finns tv olika skolor - en att man måste ha minst 100% nolltolerans för att det ska kunna växa bort, och en annan som lite slarvigt kan uttryckas som att "lite emellanåt är ingen fara så länge det inte blir någon reaktion för att det kan hjälpa till att utveckla tolerans och att om man har 100% nolltolerans så kan det istället göra att det blir värre - att man förlorar den lilla tolerans som man kanske ändå hade även om man reagerar om det skulle bli större mängder".
    Det råder viss oenighet mellan de två lägren, men den uppfattning som jag fått av debatten är att det har börjat svänga över lite mer åt den senare versionen (i varje fall hos de som är uppdaterade inom området). I Finland är de i varje fall i betydligt större utsträckning än här i Sverige inne på den andra linjen.

Tanken med hyposensbehandling bygger ju på den senare teorin att utsätta kroppen för det som den är allergisk för i från början supersmå doser som succesivt ökar och på det sättet "lära kroppen" att utveckla tolerans mot ämnet.
  • Slippy
    Tabby skrev 2009-06-04 09:40:33 följande:
    Min tjej har äggallergi. Hon reagerar med att kräkas när hon får i sig det. Läkarna tycker inte det är någon ide att provocera med ägg förrens om några år.Mjölk har hon provocerats med (ca 1 år sedan), men svullnat upp i ansiktet. Ska på ny provokation om någon månad.
    Känns inte som att det är dax för nån provokation med varken mjölk eller ägg på ett bra tag för våran del heller, men lilltjejen är ju bara 10 månader än. Det jag funderade mest på var väl egentligen inte det här med att provocera för att se om dom vuxit ifrån allergin. Som jag fattade på det jag läste så va det mer så att man skulle börja introducera livsmedel redan innan de vuxit ifrån allergin, för att de ska vänja sig vid dem och på så vis bli av med allergierna. Vet inte om det va jag som missförstod det jag läste eller om man brukar göra på det viset?
  • LabLover

Köpte EyeQ Chews igår men de var ju inga goda tuggisar för barn precis! Väldigt besviken blev jag, fanns inga små förpackningar heller så nu är jag 415 kr fattigare och vet inte om jag kommer att få i henne dem öht

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-06-03 12:47:25 följande:

Jag ringde kundcenter på fk och fick reda på att vi blivit beviljade Vb 50% och merkostnader på 36% så det blir till att överklaga. Bara att invänta beslut och skicka till trygghansa också.
    Hm, ja, då är de konsekventa. Men att det skulle ta så lång tid. Löjligt!
  • Kavat
    LabLover skrev 2009-06-04 10:19:03 följande:
    Köpte EyeQ Chews igår men de var ju inga goda tuggisar för barn precis! Väldigt besviken blev jag, fanns inga små förpackningar heller så nu är jag 415 kr fattigare och vet inte om jag kommer att få i henne dem öht
    Chews? Är det smak på de?
    Har hört att det finns jordgubbssmak, men dottern tål inte jordgubb så här går de ju bort tyvärr...
  • Blå Flygare

Mama Law skrev 2009-06-03 12:47:25 följande:

Jag ringde kundcenter på fk och fick reda på att vi blivit beviljade Vb 50% och merkostnader på 36% så det blir till att överklaga. Bara att invänta beslut och skicka till trygghansa också.
    Helt rätt att överklaga.
  • mrseriksson

hej hopp

Fick brev från folksam idag där lukas blivit beviljad med invad på celiacin på 2% vilket innebar at han skulle få 17.000:-.....Tycker det låter lite men det är väl bara att tacka och ta emot....
    Struman ligger vilande ett tag för att se hur det utvecklas..även den ger med invad......Han har redan astman vilande hos dom men sist jag pratade med dom ansåg dom ej att den va allvarlig nog för att ge med invad...utan vi ska vänta tills 2011 innan dom kollar han igen....:(

Svar på tråden Allergitråden!