• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Alicia05sMamma
    Allrona skrev 2009-06-04 15:46:07 följande:
    Det kan det kanske ha varit. Försökte läsa innehållsförtecningen men det var nästan omöjligt. Har uteslutit mjölk ocg ägg sedan en månad men dottern har fortfarande eksem då och då så därför har jag misstänkt sojan. Men går ämnena ut så fort i bröstmjölken?
    Svårt att säga när man inte vet vad det var i. Men jag skulle kunna tro att det fanns mjölk i och soja är det ju definitivt i marineringen.
    Du kommer inte ihåg märket på köttet du köpte ?
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Kavat
    Allrona skrev 2009-06-04 15:03:01 följande:
    Hur snabbt går det man äter ut i bröstmjölken? Jag åt färdiga ribbs från affären för en liten stund sedan. Ammade dottern ca 10 min efter att jag ätit färdigt och nu 30 min senare är hon eksemig i ansiktet. Jag har misstänkt att det kan vara sojaprotein hon är allergisk mot men går det ut så snabbt i bröstmjölken?
    Oooo, svårt... Jag vet att lilleman fick i sig det jag åt till middag till nattamningen. Dvs 2-3 timmar efter intag. Sen tog det 2-3 timmar innan han reagerade också..

Men tvivlar på att det kan gå så fort. Men har en annan fundering. Tog du i ribbsen med händerna och sen i henne utan att tvätta dig?
  • Kavat
    emmasophia skrev 2009-06-04 14:55:30 följande:
    Mama Law, 50% vb känns som ett hån mot dig så det är bara att överklaga!!!! Vad betyder 36% i merkonstader? Vi har inte ens sökt VB så har noll koll... Många stora kramar till dig!!! Jag är inlagd inför ryggoperationen imorgon bitti så håll tummarna!! Skönt när det finns en dator att driva tiden med men efter morgondagen klarar man nog inte sitta här och skriva. Men jag ska ha er i tankarna!
    Håller tummarna att allt går bra!
  • Jasusu
    Kavat skrev 2009-06-03 10:39:05 följande:
    Näl testar inte heller ägg, men det gör de i Kungbacka.
    Vad bra! För jag har lyckats övertala vår läkare att skicka remiss dit!
  • Dullan 79

Hej alla Problem! pollenalergiker och nybliven gravid!!! jag kör för tillfället med näspulvret Nasaleze men det hjälper inte så bra på natten! har ni några tips!

• Blå Flygare
    Dullan 79 skrev 2009-06-04 17:43:04 följande:
    Hej alla Problem! pollenalergiker och nybliven gravid!!! jag kör för tillfället med näspulvret Nasaleze men det hjälper inte så bra på natten! har ni några tips!
    Lomudal och en med kortison kan man också ta som gravid, den senare är receptbelagd.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-04 18:37:02 följande:
    Lomudal och en med kortison kan man också ta som gravid, den senare är receptbelagd.
    Rinocort Aqua är receptfri och med kortison. Även tex Livostin (med antihistamin) bör inte vara några problem att använda om man ser till nässprayer.

Vill du/känner du att du behöver så kan du även komplettera med någon allmänt verkande antihistamintablett, tex Cetirizin, Clarityn mfl (receptfria).

Rent allmänt om allergimedicinering och graviditet, så om du går till apoteket och frågar eller frågar bm/läkare på MVC så får du nog tyvärr många gånger till svar att låta bli allt för säkerhets skull, möjligtvis att du får till svar att du kanske skulle kunna ta Tavegyl men absolut inget annat

Förhoppningsvis så kommer det att bli en förändring framöver till det bättre för till hösten så kommer Astma- och allergiförbundet att komma ut med en bok som handlar om det här med medicinering av astma och allergi i samband med graviditet och där de främsta allergi- & astmaexperterna medverkat till att skriva texten. I första hand kommer den att vara inriktad till Apoteks- & MVC-personal för att förbättra deras kunskaper på det området.

Men kort sammanfattat av vad jag fått höra om boken så är det i princip ok med de flesta vanligt förekommande allergipreparat på markanden under graviditet, att nyttan för den gravida mamman överstiger riskerna för fostret och handlar det om astma så är riskerna för fostret betydligt större om man börjar experimentera med en fungerande astmamedicinering (tex risk för syrebrist hos fostret pga undermålig medicinering) än vad själva riskerna för biverkningar av själva medicinen innebär.
  • Miralicia

En bra sida om man funderar på olika läkemedel i samband med graviditet & amning eller rent allmänt är www.janusinfo.se - är Stockholms läns landsting som står bakom den och egentligen avsedd för läkare och vårdpersonal.

• Kavat
    Miralicia skrev 2009-06-04 19:16:02 följande:
    En bra sida om man funderar på olika läkemedel i samband med graviditet & amning eller rent allmänt är www.janusinfo.se - är Stockholms läns landsting som står bakom den och egentligen avsedd för läkare och vårdpersonal.
    Inlagt i ts nu.
  • Mama Law

Sitter här och knåpar på min överklagan till fk.... eftersom det har blivit mer mediciner sen jag skickade in ansökan sist så tänkte jag ta med det också. Vi inhalerar ju oftare och ger ögondroppar osv..... frågan är vad man ska skriva utöver det som stod i ansökan egentligen.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
Svar på tråden Allergitråden!