• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • trållmor
    Blå Flygare skrev 2009-06-01 18:59:40 följande:
    Så trevligt, vi blir ju ett litet gäng! Tror vi får satsa på att köpa med oss och sätta oss i skuggan någonstans, om inte annat för att få plats med barnvagnar Om du bjuder in mig så kan jag skicka ett meddelande med mitt nr, ifall någon skulle bli försenad eller få förhinder.
    Jag kommer helt och hållet utan barn den här gången, eftersom jag kommer direkt efter jobbet
    2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
  • Snutten

Jag kan inte komma imorgon tror jag! Får se lite hur Siri mår. Hon verkar inte må bra av värmen. Ikväll hade hon feber nästan 39 grader!

• Kavat
    trållmor skrev 2009-06-01 21:30:06 följande:
    Jag kommer helt och hållet utan barn den här gången, eftersom jag kommer direkt efter jobbet
    Lyx!
  • LabLover

Ingen som har lust att kommentera atopiska eksem/allergier och Omega 3?

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Kavat
    Snutten skrev 2009-06-01 22:10:11 följande:
    Jag kan inte komma imorgon tror jag! Får se lite hur Siri mår. Hon verkar inte må bra av värmen. Ikväll hade hon feber nästan 39 grader!
    Krya på henne!
  • Kavat
    LabLover skrev 2009-06-01 22:14:36 följande:
    Ingen som har lust att kommentera atopiska eksem/allergier och Omega 3?
    Hm, måste kolla vad du undrade..
  • Kavat
    LabLover skrev 2009-05-31 20:33:02 följande:
    Hej i tråden! Gjorde precis en sökning på Omega 3 och er tråd dök upp. Kan orimligtvis läsa 130 sidor för att få veta vad ni anser om det och ffa sambandet med atopiskt eksem. Någon vänlig själ som har lust att dela med sig? Har en 4-åring där inga krämer fungerar
    Sådärja..
    Inte svaret på din fråga, men det sägs ju att omega3 är bra för kroppen. Sen hur man väljer att äta det och hur mycket diskuteras väl, men fet fisk (typ lax) 3 gånger i veckan sa vår allergolog. Sen är det ju bra för immunförsvaret osv, så nog kan det väl hjälpa på längre sikt, men hur mycket är väl svårt att veta.

Min fundering angående att inga salvor hjälper är att det är någon allergi som ligger bakom eksemen och gör att eksemen kommer tillbaks hela tiden. Har ni testat att utesluta födoämen?
  • trållmor
    Kavat skrev 2009-06-01 22:12:42 följande:
    Lyx!
    Jag vet Har faktiskt inte hänt sen 2006, tror jag {#lang_emotions_undecided} Jag hinner förresten inte kika in nåt mer innan imorgon så jag inboxar dig kavat med mitt mobilnr, så har du det, så kan du gärna smsa mig ditt så att jag har någons nr imorgon (utifall att )...
    2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-06-01 22:22:55 följande:
    Sådärja.. Inte svaret på din fråga, men det sägs ju att omega3 är bra för kroppen. Sen hur man väljer att äta det och hur mycket diskuteras väl, men fet fisk (typ lax) 3 gånger i veckan sa vår allergolog. Sen är det ju bra för immunförsvaret osv, så nog kan det väl hjälpa på längre sikt, men hur mycket är väl svårt att veta. Min fundering angående att inga salvor hjälper är att det är någon allergi som ligger bakom eksemen och gör att eksemen kommer tillbaks hela tiden. Har ni testat att utesluta födoämen?
    Alternativt äta t.ex eyeq med omega3 i.
  • Vi 5

LabLover, här finns rätt bra kortfattad info om omega-3; http://www.omega-3.se/nyheter/ 
    Som jag förstått det är det bra för cellerna och cellmembranen med omega-3. Det gör dem smidigare och mjukare om man har en bra balans mellan intag av omega-3 och omega-6 fetter. Det finns studier som tyder på att omega-3 under graviditet och amning minskar andelen barn med atopiska eksem. Vet dock inte om det finns några studier där man behandlat de som redan utvecklat atopiskt eksem.  

Svar på tråden Allergitråden!