• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Slippy
    Miralicia skrev 2009-06-04 09:54:35 följande:
    Har inte tid att skriva så mycket nu, men i korthet så kan man säga att det finns tv olika skolor - en att man måste ha minst 100% nolltolerans för att det ska kunna växa bort, och en annan som lite slarvigt kan uttryckas som att "lite emellanåt är ingen fara så länge det inte blir någon reaktion för att det kan hjälpa till att utveckla tolerans och att om man har 100% nolltolerans så kan det istället göra att det blir värre - att man förlorar den lilla tolerans som man kanske ändå hade även om man reagerar om det skulle bli större mängder". Det råder viss oenighet mellan de två lägren, men den uppfattning som jag fått av debatten är att det har börjat svänga över lite mer åt den senare versionen (i varje fall hos de som är uppdaterade inom området). I Finland är de i varje fall i betydligt större utsträckning än här i Sverige inne på den andra linjen.Tanken med hyposensbehandling bygger ju på den senare teorin att utsätta kroppen för det som den är allergisk för i från början supersmå doser som succesivt ökar och på det sättet "lära kroppen" att utveckla tolerans mot ämnet.
    Okej, så det är så det är. Jag har hört/läst lite om en del som fått sprutor när dom är allergiska mot t.ex. pälsdjur. Känner en som blivit i princip helt bra i allergin efter det så det kan nog ligga nåt i det här med "teori nr 2". Tack så mkt för ditt svar!
  • LabLover
    Kavat skrev 2009-06-04 10:47:32 följande:
    Chews? Är det smak på de? Har hört att det finns jordgubbssmak, men dottern tål inte jordgubb så här går de ju bort tyvärr...
    Ja, jordgubbssmak. Det är ett mjukt hölje som smakar lite sött men sedan när man biter itu dem är det ju "olja" i som inte smakar särkilt gott
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Blå Flygare
    Slippy skrev 2009-06-04 12:02:30 följande:
    Okej, så det är så det är. Jag har hört/läst lite om en del som fått sprutor när dom är allergiska mot t.ex. pälsdjur. Känner en som blivit i princip helt bra i allergin efter det så det kan nog ligga nåt i det här med "teori nr 2". Tack så mkt för ditt svar!
    Man ska dock tänka på att det vid teori 2 inte handlar om att göra lite fel sporadiskt och det skulle hjälpa, utan att ge en kontrollerad mängd som en aktiv behandling. Ger man för mycket och det blir en ordentlig reaktion så måste man backa. Och blir det till noll så får man börja om på noll sen, och då kan det ta år t.o.m. innan det går igen.
  • Slippy
    Blå Flygare skrev 2009-06-04 12:06:53 följande:
    Man ska dock tänka på att det vid teori 2 inte handlar om att göra lite fel sporadiskt och det skulle hjälpa, utan att ge en kontrollerad mängd som en aktiv behandling. Ger man för mycket och det blir en ordentlig reaktion så måste man backa. Och blir det till noll så får man börja om på noll sen, och då kan det ta år t.o.m. innan det går igen.
    Har inga planer på att testa nu iaf. Hon är ju inte så gammal och hon reagerar ganska starkt på ägg. Men tack för informationen ändå. Är ju viktogt att veta om i fall det skulle bli aktuellt.
  • Tabby
    Slippy skrev 2009-06-04 09:58:01 följande:
    Känns inte som att det är dax för nån provokation med varken mjölk eller ägg på ett bra tag för våran del heller, men lilltjejen är ju bara 10 månader än. Det jag funderade mest på var väl egentligen inte det här med att provocera för att se om dom vuxit ifrån allergin. Som jag fattade på det jag läste så va det mer så att man skulle börja introducera livsmedel redan innan de vuxit ifrån allergin, för att de ska vänja sig vid dem och på så vis bli av med allergierna. Vet inte om det va jag som missförstod det jag läste eller om man brukar göra på det viset?
    Nä din tös är liten än .
    Min är snart 5 år.
  • emmasophia

Mama Law, 50% vb känns som ett hån mot dig så det är bara att överklaga!!!! Vad betyder 36% i merkonstader? Vi har inte ens sökt VB så har noll koll... Många stora kramar till dig!!!

Jag är inlagd inför ryggoperationen imorgon bitti så håll tummarna!! Skönt när det finns en dator att driva tiden med men efter morgondagen klarar man nog inte sitta här och skriva. Men jag ska ha er i tankarna!

• Allrona

Hur snabbt går det man äter ut i bröstmjölken? Jag åt färdiga ribbs från affären för en liten stund sedan. Ammade dottern ca 10 min efter att jag ätit färdigt och nu 30 min senare är hon eksemig i ansiktet. Jag har misstänkt att det kan vara sojaprotein hon är allergisk mot men går det ut så snabbt i bröstmjölken?

• Alicia05sMamma
    Allrona skrev 2009-06-04 15:03:01 följande:
    Hur snabbt går det man äter ut i bröstmjölken? Jag åt färdiga ribbs från affären för en liten stund sedan. Ammade dottern ca 10 min efter att jag ätit färdigt och nu 30 min senare är hon eksemig i ansiktet. Jag har misstänkt att det kan vara sojaprotein hon är allergisk mot men går det ut så snabbt i bröstmjölken?
    kan ju ha varit mjölk oxå i marineringen av köttet {#lang_emotions_undecided}
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Alicia05sMamma
    emmasophia skrev 2009-06-04 14:55:30 följande:
    Mama Law, 50% vb känns som ett hån mot dig så det är bara att överklaga!!!! Vad betyder 36% i merkonstader? Vi har inte ens sökt VB så har noll koll... Många stora kramar till dig!!! Jag är inlagd inför ryggoperationen imorgon bitti så håll tummarna!! Skönt när det finns en dator att driva tiden med men efter morgondagen klarar man nog inte sitta här och skriva. Men jag ska ha er i tankarna!
    Tänker på dig Håller alla tummar jag kan hitta
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Allrona
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-04 15:37:11 följande:
    kan ju ha varit mjölk oxå i marineringen av köttet
    Det kan det kanske ha varit. Försökte läsa innehållsförtecningen men det var nästan omöjligt. Har uteslutit mjölk ocg ägg sedan en månad men dottern har fortfarande eksem då och då så därför har jag misstänkt sojan. Men går ämnena ut så fort i bröstmjölken?
Svar på tråden Allergitråden!