• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • mady

Mama Law skrev 2009-06-01 17:06:06 följande:

Har fått veta idag att i fredags togs det beslut i mitt VB ärende hur mycket vi får fick jag inte veta utan det får jag reda på när beslutet dimper ner i brevlådan vilket borde bli i morron eller på onsdag.... ÄNTLIGEN
    HURRA det var inte en dag förtidigt. Håller tummarna att ni inte ska behlva strula med överklagan. Ska ringa och höra hur lång tid det kan tänkas ta...
  • LabLover
    Kavat skrev 2009-06-01 22:22:55 följande:
    Sådärja..Inte svaret på din fråga, men det sägs ju att omega3 är bra för kroppen. Sen hur man väljer att äta det och hur mycket diskuteras väl, men fet fisk (typ lax) 3 gånger i veckan sa vår allergolog. Sen är det ju bra för immunförsvaret osv, så nog kan det väl hjälpa på längre sikt, men hur mycket är väl svårt att veta.Min fundering angående att inga salvor hjälper är att det är någon allergi som ligger bakom eksemen och gör att eksemen kommer tillbaks hela tiden. Har ni testat att utesluta födoämen?
    Tack! Dottern gillar bara makrill av de fiskar som nämns och då bara i tomatsås Jag hade själv atopiskt eksem som barn men inte i den utsträckningen som dottern har.

Jag kanske måste läsa på lite om födoämnesallergi och testa lite själv? På BVC säger de bara att det är atopiskt eksem
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2009-06-01 22:10:11 följande:
    Jag kan inte komma imorgon tror jag! Får se lite hur Siri mår. Hon verkar inte må bra av värmen. Ikväll hade hon feber nästan 39 grader!
    Vad tråkigt! Hoppas hon snart mår bättre.

Vi andra ses imorgon - hinner inte kika mer i tråden föräns efter träffen, vi ska till allergimottagningen kl 8 imorgon. Zzznark.

Håller tummarna för ett bra besked från fk till MamaLaw.
  • mady

Mama Law! De borde verkligen men å andra sidab trödde jag med mina fyra barn att jag skulle få ett helt och fick 1/2.

• LabLover
    Vi 4 skrev 2009-06-01 22:25:15 följande:
    LabLover, här finns rätt bra kortfattad info om omega-3; www.omega-3.se/nyheter/ Som jag förstått det är det bra för cellerna och cellmembranen med omega-3. Det gör dem smidigare och mjukare om man har en bra balans mellan intag av omega-3 och omega-6 fetter. Det finns studier som tyder på att omega-3 under graviditet och amning minskar andelen barn med atopiska eksem. Vet dock inte om det finns några studier där man behandlat de som redan utvecklat atopiskt eksem.  
    Tack du också! Det är väl ungefär det jag har läst men hoppades att tråden skulle krylla av solskenshistorier

Ingen som har provat m a o?
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Mama Law
    mady skrev 2009-06-01 22:32:45 följande:
    Mama Law! De borde verkligen men å andra sidab trödde jag med mina fyra barn att jag skulle få ett helt och fick 1/2.
    Ja och hur i hela världen tänkte de då, inte alls skulle jag säga.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law
    mady skrev 2009-06-01 22:32:45 följande:
    Satte du upp tid för nattvak osv. Det gjorde jag och jag tror det gör stor skillnad på mer arbetstiden då en 4a åring i regel inte vaknar mer än kanske 1gång på natten om ens det. Wiking vaknar ju à antal ggr och tar en hel del tid att få lugn och omplåstrad och i säng igen. Vi får se va budet blir väntar med spänning.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • SanTan

LabLover:
    Jag har också forskat lite i detta på nätet och har egentligen hittat att det är i första hand Omega-6 som är bra för atopsikt eksem.
    Ett naturläkemedel med detta är Efamol.
    www.efamol.se/

"Eksem och torr hud
    Tillförsel av GLA ger också hjälp vid lindriga atopiska (allergiska) eksem och torr hud. För över 80 år sedan upptäckte man att personer som saknade de essentiella fettsyrorna i sin kost ofta utvecklade torr hud och eksem. Det var dock inte mängden fleromättade fettsyror i kosten som var avgörande utan kroppens förmåga att omvandla dessa till nödvändiga metaboliter.

Hos både människor och djur med en fettsyra-obalans har man upptäckt att de "läcker" vätska genom huden. Eftersom huden då inte får sitt fukttillskott blir den torr och känslig. Genom att tillföra GLA påverkas cellmembranens elasticitet. Huden håller därigenom fukten bättre, blir naturligt spänstigare och friskare och eksemproblemen försvinner eller blir åtminstone väsentligt bättre.

Efamol har i studier även visat sig lindra klåda hos personer som är ärftligt disponerade för allergier. Förklaringen är prostaglandinernas (PGE1) immunstimulerande och anti-inflammatoriska effekt. Ytterligare kliniska studier visar att Efamol ger avsevärd förbättring hos 2 av 3 patienter med lindriga atopiska eksem."

www.newsdesk.se/view/pressrelease/efamol-nattljusolja-har-faatt-godkaennande-foer-behandling-av-atopiskt-eksem-i-kanada-291289

Men jag har inte testat. Känns lite så där att ge naturläkemedel till en 2.5 åring. (som min dotter med atopiskt eksem är. Hon är dessutom ägg-allergiker och hennes eksem blev väldigt mycket bättre när vi konstaterade det och uteslöt ägg i kosten!)
    Men det kanske är jättebra med Efamol. Det låter ju bra... men precis som du skulle jag vilja veta om någon testat!

• Lillasnigel07
    Blå Flygare skrev 2009-05-28 13:48:37 följande:
    Någon här vars barn reagerat med magont/eksem mot pollen? S har magont och är hård i magen sen pollensäsongen började och har riktigt torr hud plödsligt nu. Förra året nös o nös hon av gräs, men nu verkar hon reagera så här ist Kan det vara ren reaktion på gräs, eller är det gräset som fr henne att reagera kraftigare mot vete som hon annars tål lite av (och får hård mage av)
    Vår dotter har plötsligt fått torr hud igen! HAr räckt att smörja var tredje dag hela vintern, men nu måste vi smörja två ggr per dygn! Suck!
  • Lillasnigel07
    Blå Flygare skrev 2009-05-28 13:48:37 följande:
    Någon här vars barn reagerat med magont/eksem mot pollen? S har magont och är hård i magen sen pollensäsongen började och har riktigt torr hud plödsligt nu. Förra året nös o nös hon av gräs, men nu verkar hon reagera så här ist Kan det vara ren reaktion på gräs, eller är det gräset som fr henne att reagera kraftigare mot vete som hon annars tål lite av (och får hård mage av)
    Vår dotter har plötsligt fått torr hud igen! HAr räckt att smörja var tredje dag hela vintern, men nu måste vi smörja två ggr per dygn! Suck!
Svar på tråden Allergitråden!