• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat

Vi får göra om detKanske kan tajma in en träff i sommar när Miralicia kommer ner och hälsar på mig, troligtvis veckan efter midsommar!? snart! Så kanske ni som ville med och inte kunde denna gång kan nästa!

• 2små2stora

Här har jag missat massor ser jag. Har inte haft tide eller ork att hinna med då min skrutt varit ganska dålig med andningsbesvär av allt pollen som varit.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Blå Flygare

Åter från allergimottagningen. Som vanligt lika många nya frågor som svar

Jag var inte ute o cyklade om pollen o vete, så nu ska vi ge aerius under pollensäsongen för att S ska kunna fortsätta med bröd i kosten. Risken med att ta bort det ur kosten är att hon kommer bli ännu känsligare mot sädesslag då, och det är mycket värt att hon kan äta det (o tåla smulor o mindre misstag på dagis osv), så då är aerius ok! Fick smälttablett.

För att minska mängden pollen hon får i sig rekommenderade läk sån cellulosa-nässpray. Såg sen på apoteket att renässans kommit med något liknande fast annat mekaniskt filter. Någon som testat det? Är det ok till småbarn? Pris?

Sen fick vi förskrivet nån nässkölj också som jag inte vet vad den heter eller hur den funkar. Känns tveksamt om S kommer acceptera den! Året runt; nu för pollen, sen mot förkylningar. Någon som testat?

Lägga provoceringar på is under pollänsäsongen för hon är på gränsen nu. Äter för lite, men går upp lite i vikt.

• Mama Law
    Blå Flygare skrev 2009-06-02 18:27:36 följande:
    Åter från allergimottagningen. Som vanligt lika många nya frågor som svar Jag var inte ute o cyklade om pollen o vete, så nu ska vi ge aerius under pollensäsongen för att S ska kunna fortsätta med bröd i kosten. Risken med att ta bort det ur kosten är att hon kommer bli ännu känsligare mot sädesslag då, och det är mycket värt att hon kan äta det (o tåla smulor o mindre misstag på dagis osv), så då är aerius ok! Fick smälttablett.För att minska mängden pollen hon får i sig rekommenderade läk sån cellulosa-nässpray. Såg sen på apoteket att renässans kommit med något liknande fast annat mekaniskt filter. Någon som testat det? Är det ok till småbarn? Pris?Sen fick vi förskrivet nån nässkölj också som jag inte vet vad den heter eller hur den funkar. Känns tveksamt om S kommer acceptera den! Året runt; nu för pollen, sen mot förkylningar. Någon som testat?Lägga provoceringar på is under pollänsäsongen för hon är på gränsen nu. Äter för lite, men går upp lite i vikt.
    Jobbigt att det va som du misstänkte, men kan ändå förstå att det känns skönt att inte vara ute och cykla med sina funderingar. Hoppas hon blir bättre nu bara!!!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Blå Flygare

Mama Law skrev 2009-06-02 18:48:15 följande:

Jobbigt att det va som du misstänkte, men kan ändå förstå att det känns skönt att inte vara ute och cykla med sina funderingar. Hoppas hon blir bättre nu bara!!!
    Mest skönt att veta hur jag ska göra, att inte gissa o "bråka" med maken om vad hon ska äta o inte
  • Mama Law
    Blå Flygare skrev 2009-06-02 18:54:07 följande:
    Mest skönt att veta hur jag ska göra, att inte gissa o "bråka" med maken om vad hon ska äta o inte
    mmmm det förstår jag.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2009-06-02 16:20:09 följande:
    Siri har öroninflammation! Jag fattar inte varför hon ALLTID får bakteriella infektioner. Vi kan iallafall åka på vår lilla resa eftersom vi har helt underbara föräldrar som ställer upp och passar Siri.
    Vilken tur ni har att de kan passa S Ni får ha en skön mini-semester. Hoppas S snart kryat på sig. Tror du inte det är allergin som gör det? Immunförsvaret har väl fullt upp med pollen så det låter väl resten passera
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-06-02 18:27:36 följande:
    Åter från allergimottagningen. Som vanligt lika många nya frågor som svar Jag var inte ute o cyklade om pollen o vete, så nu ska vi ge aerius under pollensäsongen för att S ska kunna fortsätta med bröd i kosten. Risken med att ta bort det ur kosten är att hon kommer bli ännu känsligare mot sädesslag då, och det är mycket värt att hon kan äta det (o tåla smulor o mindre misstag på dagis osv), så då är aerius ok! Fick smälttablett. För att minska mängden pollen hon får i sig rekommenderade läk sån cellulosa-nässpray. Såg sen på apoteket att renässans kommit med något liknande fast annat mekaniskt filter. Någon som testat det? Är det ok till småbarn? Pris? Sen fick vi förskrivet nån nässkölj också som jag inte vet vad den heter eller hur den funkar. Känns tveksamt om S kommer acceptera den! Året runt; nu för pollen, sen mot förkylningar. Någon som testat? Lägga provoceringar på is under pollänsäsongen för hon är på gränsen nu. Äter för lite, men går upp lite i vikt.
    Menar du Renässans Pollen? kostar ca 140 kronor i så fall (ca 100 kr mer än vanliga Renässans var vad jag tänkte när jag såg den). Vet i övrigt inget om den.
  • Amulett
    Kavat skrev 2009-06-02 17:36:07 följande:
    Vi får göra om detKanske kan tajma in en träff i sommar när Miralicia kommer ner och hälsar på mig, troligtvis veckan efter midsommar!? snart! Så kanske ni som ville med och inte kunde denna gång kan nästa!
    Veckan efter midsommar låter underbart. Jag hänger gärna på, om vi inte dras med öroninflammation eller nåt annat elände igen då förstås ...
Svar på tråden Allergitråden!