• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-06-03 12:19:00 följande:
    De skulle ha tagit beslut i fredags enligt enhetschefen och beslutet skulle va på väg hem till mig sa hon, men tydligen inte då. Och min handläggare svarar inte heller på telefonen. Skickade in ansökan i oktober.
    Det börjar ju nu röra sig om en 7,5 månad Det är ju skandal att det tagit så lång tid att komma fram till ett beslut.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-06-03 12:19:00 följande:

De skulle ha tagit beslut i fredags enligt enhetschefen och beslutet skulle va på väg hem till mig sa hon, men tydligen inte då. Och min handläggare svarar inte heller på telefonen. Skickade in ansökan i oktober.
    Bara ca 7 månader då...
  • Alicia05sMamma
    Kavat skrev 2009-06-03 12:20:45 följande:
    Nej, här skickade de med B-post...
    Aha ok, ja då brukar det väl ta 3-5 dagar va ?
  • Mama Law

Ja jag vill ju veta ligger efter en hel del med räkningar vill ju kunna säga att ni får pengar i slutet av nästa vecka eller liknande. Men ska väl försöka få tag på min handläggare och se om jag kan få svar för detta är enormt påfrestande.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Amulett

Mama Law skrev 2009-06-03 12:14:05 följande:

Inget i brevlådan i dag heller.....
    Om jag var du skulle jag slå en signal till JO (Justitieombudsmannen) och kolla vilka möjligheter du har att anmäla FK, och vad de anser om handläggningstiden.
    Eftersom du inte har fått något beslut kan du ju inte överklaga till länsrätten (och dessutom måste man ju vänta på överprövning inom FK innan man kan göra det), men anmäla till JO går ju alltid att göra. Och de har verkligen gjort sig förtjänta av det vid det här laget.

Att tänka på möjligtvis om du verkligen lämnar in en sådan anmälan är att den, inklusive bilagor, blir offentlig handling.

www.jo.se/Page.aspx&ObjectClass=DynamX_Documents&Language=sv
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-06-03 12:24:17 följande:
    Ja jag vill ju veta ligger efter en hel del med räkningar vill ju kunna säga att ni får pengar i slutet av nästa vecka eller liknande. Men ska väl försöka få tag på min handläggare och se om jag kan få svar för detta är enormt påfrestande.
    Usch så tråkigt Jag lider såå med dig/er. // kram
  • Amulett
    Amulett skrev 2009-06-03 12:24:50 följande:
    Mama Law skrev 2009-06-03 12:14:05 följande: Om jag var du skulle jag slå en signal till JO (Justitieombudsmannen) och kolla vilka möjligheter du har att anmäla FK, och vad de anser om handläggningstiden. Eftersom du inte har fått något beslut kan du ju inte överklaga till länsrätten (och dessutom måste man ju vänta på överprövning inom FK innan man kan göra det), men anmäla till JO går ju alltid att göra. Och de har verkligen gjort sig förtjänta av det vid det här laget. Att tänka på möjligtvis om du verkligen lämnar in en sådan anmälan är att den, inklusive bilagor, blir offentlig handling. www.jo.se/Page.aspx&ObjectClass=Dyn...
    Och vill du ha ekonomisk ersättning så tror jag att du behöver anmäla till JK (justitiekanslern) också. Men jag är lite osäker på den punkten ... Men det kan ju vara värt att kolla upp!
  • Mama Law

Just nu känns allt bara så uppgivet känns inte lönt att ringa handläggaren heller efter hennes spydiga mail (kändes spydigt iaf) i förra veckan. Vill anmäla men efter ha läst nåra anmälningar så känns det inte lönt att göra det.. vinner inget på det.

• Mama Law

Provade ringa igen nu.... hon satt säkert i möte men tryckte på upptaget....

• Mama Law

Jag ringde kundcenter på fk och fick reda på att vi blivit beviljade Vb 50% och merkostnader på 36% så det blir till att överklaga. Bara att invänta beslut och skicka till trygghansa också.

Svar på tråden Allergitråden!