• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Allrona
    Kavat skrev 2009-06-04 16:14:19 följande:
    Oooo, svårt... Jag vet att lilleman fick i sig det jag åt till middag till nattamningen. Dvs 2-3 timmar efter intag. Sen tog det 2-3 timmar innan han reagerade också..Men tvivlar på att det kan gå så fort. Men har en annan fundering. Tog du i ribbsen med händerna och sen i henne utan att tvätta dig?
    Nej, jag tvättade händerna och munnen innan jag gosade med henne. Hon fick ännu mer eksem andra gången jag ammade henne efter jag hade ätit. Vet fortfarande inte om det är det men jag tar bort sojan ur maten nu och hoppas på att hon inte får mer eksem. Sen får jag väl försöka lägga till det igen om ett tag och se om hon reagerar.
  • LabLover

Ni som provat Omega3, smakar Eskimå Kids (tuttifruttismak) bättre än EyeQ Chews? 

Tvår doser fick jag i henne, sedan var det stopp

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • 2små2stora
    LabLover skrev 2009-06-05 08:37:13 följande:
    Ni som provat Omega3, smakar Eskimå Kids (tuttifruttismak) bättre än EyeQ Chews?  Tvår doser fick jag i henne, sedan var det stopp
    Eskimåkids smakar inte så mycket den luktar mycket mer än den smakar. Min tjej gillar den. Hon tycker att det är alldeles för lite med 5 ml.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • LabLover
    2små2stora skrev 2009-06-05 08:38:30 följande:
    Eskimåkids smakar inte så mycket den luktar mycket mer än den smakar. Min tjej gillar den. Hon tycker att det är alldeles för lite med 5 ml.
    Det låter ju bra. Snacka om bortkastade pengar med EyeQ!
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Alicia05sMamma
    LabLover skrev 2009-06-05 08:52:36 följande:
    Trist när de är så ofantligt dyra
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Miralicia
    LabLover skrev 2009-06-05 08:52:36 följande:
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-05 09:12:30 följande:
    Trist när de är så ofantligt dyra
    Ett litet tips!
    Mailar man till de olika tillverkarna så kan man ofta få smakprover på tuggtabletter & kapslar etc hemskickade för att prova om barnen accepterar dem innan man köper. En del hälsokostbutiker kan ibland också ha smakprov att dela ut.
  • Alicia05sMamma
    Är snabb fråga: Är det ngn här som hört talas om att man efter att ha fått bekräftat komjölks allergi senare får laktosintollerans ? Är det vanligt ?
  • Snutten
    Nej, jag tvättade händerna och munnen innan jag gosade med henne. Hon fick ännu mer eksem andra gången jag ammade henne efter jag hade ätit. Vet fortfarande inte om det är det men jag tar bort sojan ur maten nu och hoppas på att hon inte får mer eksem. Sen får jag väl försöka lägga till det igen om ett tag och se om hon reagerar.
    Det skulle väl i så fall vara att det var någon form av mjölk på revbenen. Om du tänker på soja proteinet i sojan som ev är i kryddan så är det minimalt med sojaprotein i sojasås. En del VÄLDIGT känsliga reagerar på det men att det ska gå över i bröstmjölken har jag svårt att tro. Det är samma sak med sojalecitin det är i princip ingen soja i det. Min dotter tål inte sojaprotein men det går bra med sojasås och sojalecitin.
  • Pluttesnuttan

Hej!
    Min son har antagligen mjölkallergi och nu misstänker vi även allergi mot ägg och fisk. Finns här några här som har barn som är fisk allergiker? Min son är Mycket gnällig alltid och får utslag ofta. Utslagen kommer efter jag har ätit ägg eller fisk så nu ska vi utesluta det också. Vill gärna höra era erfarenheter.... är ägg och fisk allergi något som kan växa bort?

• Alicia05sMamma
    Pluttesnuttan skrev 2009-06-05 10:24:20 följande:
    Hej! Min son har antagligen mjölkallergi och nu misstänker vi även allergi mot ägg och fisk. Finns här några här som har barn som är fisk allergiker? Min son är Mycket gnällig alltid och får utslag ofta. Utslagen kommer efter jag har ätit ägg eller fisk så nu ska vi utesluta det också. Vill gärna höra era erfarenheter.... är ägg och fisk allergi något som kan växa bort?
    Min dotter har allergi mot: Komjölk, havre, vete, ägg, morot, muskotnöt, soja inkl sojalecitin, baljväxter, mygg/geting, plåster, pollen och fisk.
Svar på tråden Allergitråden!