• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Pluttesnuttan

Ja, vi har uteslutit all mjölk! Då försvann skriken men utslagen kommer ändå.
    tack för smörj tipset mama law!!

• SanTan

Mama Law!
    Säger som Pluttesnuttan! Vad äter dina barn egentligen????? Måste vara jättejobbigt för er!

• LabLover
    Miralicia skrev 2009-06-05 09:36:28 följande:
    Ett litet tips!Mailar man till de olika tillverkarna så kan man ofta få smakprover på tuggtabletter & kapslar etc hemskickade för att prova om barnen accepterar dem innan man köper. En del hälsokostbutiker kan ibland också ha smakprov att dela ut.
    Det var ju ett bra tips, synd att du inte såg min fråga tidigare i veckan INNAN jag gick ock slängde 410 kr i sjön  I min butik hade de inga smakprover eller småförpackningar, jag frågade

Jag får väl äta dem själv. Imorse mutade jag henne med 2 st M&Ms!
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Kavat
    LabLover skrev 2009-06-05 08:52:36 följande:
    Det låter ju bra. Snacka om bortkastade pengar med EyeQ!
    Jag skulle gärna köpt dem annars, men min tjej tål ju inte jordgubb!

Du får äta dem själv. Det är mer än nyttigt om man inte själv äter fet fisk 3 gånger i veckan.
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-06-05 11:00:24 följande:

Är så lessen och besviken på FK. Fick idag hem beslutet och blir nästan gråtfärdig av hur de har tagit upp tid och matlagning i ärendet. Känner mig hånad och trampad på. Det vi har fått godkännt är inte ens en en miljontedel av den tid vi lägger ner på killarna. Vi fick godkänt för mjölk och gluten fri kost.... men resten då allt annat de inte kan äta. Näääää man är inte ens vatten värd i deras ögon....

Mmm, man hade velat haft en här hemma så de kunde kollat på hur en dag går till. Hos oss drog det ju bort 2/3 av tiden...
  • Snutten

Mama law: det är skandal att ni inte har fått mer i vb. Använd derar beslut som grund när du skriver och förklara igen hu rlång tid allt tar. Du skrev en annan gång att ni hade läkarintyg på tidsåtgången. Kan du använda det på ngt sätt?

Det var någon som funderade över vad man smörjer med. Vi varvar miniderm med mildison (kortison) och när det är supertorrt kör vi lite med locobase repair. Minidremen och mildisonen kan man få på recept.

• Kavat
    Pluttesnuttan skrev 2009-06-05 11:49:44 följande:
    Ja, vi har uteslutit all mjölk! Då försvann skriken men utslagen kommer ändå. tack för smörj tipset mama law!!
    Det är bra att smörja för att lindra, men är det saker som de får genom kosten måste man ta bort det för att det inte ska komma tillbaks.

När det är jobbiga eksem som kliar så kör oftast med en svindyr salva på recept som heter Protopic. Man får inte sola med den, så den används bara på kvällen, men ofta har det försvunnit till morgonen. Men då är det alltså kontakteksem. Får de det i sig så behöver man ju smörja mer.
    Sen varvar vi liksom Mama Law med Locobase Repair som är suverän!
  • Glass

Nu är det en vecka sedan min dotter fick mjölk och vi har fortfarande inte sett några tecken på eksem. Vi hoppas att det håller sig så.

Jag vill tacka er för alla era svar på mina frågor, det har varit otroligt skönt att ha e här inne.
    Jag kommer inte att läsa tråden mer nu på ett tag, jag märker att jag blir alldeles allergifixerad av det och än så länge så behöver jag inte vara det.

Vi ses kanske igen, om inte annat så ute i resten av forumet

Jag kan stava, jag är bara väldigt slarvig...
Svar på tråden Allergitråden!