• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Vi 5

jag läser här emellanåt och inser mer och mer att jag kommer behöva "hänga här". Vi har nu kört lapptestomgång nr två på vår 6-månaders son. Han har tidigare konstaterad allergi mot mjölk, ägg och soja. Är nästan helt säker på att han är latexallergisk då han fick en kraftig reaktion efter läkarbesök då de kände honom i rumpan med latexhandske (som brännblåsor och avskavd hud). Nu har han på senaste lapptestet även visat allergi mot vete och råg, men som tur är inte havre. Vi misstänker även fiskallergi men pricktest har inte visat något och de ville inte lägga det som lapptest på honom. 

Jag ammar i princip helt ännu. Jag tycker jag nu har bra koll på de första allergierna men behöver läsa in mig på hur vi ska få till det med vetet och rågen också. Funderar på att baka bovetebullar, men hittar bara recept med annat mjöl också. En sak jag funderar på är om risken för glutenintolerans ökar? Man brukar ju säga att man ska introducera gluten tidigt. Någon som vet?  

• Snutten

Vi 4: du är välkommen att hänga här hur mycket du vill! JAg vet faktiskt inte riktigt hur det är med glutenintolerans men jag tror inte att risken för det ökar, jag är inte så inläst på sädesslagen då vår dotter lyckligtvis tål dem.

• Kavat

Vi 4 skrev 2009-06-06 17:45:15 följande:

jag läser här emellanåt och inser mer och mer att jag kommer behöva "hänga här". Vi har nu kört lapptestomgång nr två på vår 6-månaders son. Han har tidigare konstaterad allergi mot mjölk, ägg och soja. Är nästan helt säker på att han är latexallergisk då han fick en kraftig reaktion efter läkarbesök då de kände honom i rumpan med latexhandske (som brännblåsor och avskavd hud). Nu har han på senaste lapptestet även visat allergi mot vete och råg, men som tur är inte havre. Vi misstänker även fiskallergi men pricktest har inte visat något och de ville inte lägga det som lapptest på honom.  Jag ammar i princip helt ännu. Jag tycker jag nu har bra koll på de första allergierna men behöver läsa in mig på hur vi ska få till det med vetet och rågen också. Funderar på att baka bovetebullar, men hittar bara recept med annat mjöl också. En sak jag funderar på är om risken för glutenintolerans ökar? Man brukar ju säga att man ska introducera gluten tidigt. Någon som vet?  
    Hejhej! Kolla även sädesslagstråden (länk i ts). Jag har några recept på bröd- formlimpa i min blogg och i början körde jag på endast bovete, men det blev inte lika gott. Men ris, majs, potatis tål han väl? Men kolla där.

Trist med fler allergier, men skönt att veta vad det är så man har en rimlig chans att undvika dem.

Enligt min dietist så är inte risken större för en sädesslagsallergiker att få celiaki, även om man introducerar det senare i livet.
    Men i vårt fall har jag ju nu i efterhand upptäckt att jag har celiaki och då ökar förstås risken ändå.. Har sett siffror som 1/100 till 1/40 som har celiaki, så det är faktiskt vanligare än man kanske tror. Men på ett sätt är det bra för det öppnar ju fler möjligheter att hitta mat som man tål oavsett allergi eller intolerans.
  • Amulett

Måste av nyfikenhet höra med er som har barn med många allergier: fungerar quinoa? Det går ju äta istället för couscous/ris och tydligen även att göra gröt på.

• Kavat
    Amulett skrev 2009-06-06 20:23:49 följande:
    Måste av nyfikenhet höra med er som har barn med många allergier: fungerar quinoa? Det går ju äta istället för couscous/ris och tydligen även att göra gröt på.
    Quinoa funkar om man sköljer ordentligt. (Beror på hur det hanteras så det kan tydligen vara i samma packningsmaskiner osv med sädesslag.) Fast mina ungar vägrar äta det än så länge...
    Fast vi har inte reagerat på det heller, provat 2 sorter.
  • Blå Flygare
    S äter det inte som det ä, gillar inte konsistensen antar jag. (hon gillar inte några korniga saker som polenta, risgröt mm) Men flingorna äter hon Både frukostflingor o sånna man har i chokladbollar.
  • Miralicia
    Här är det inga problem utan det funkar - de dagar som hon känner för att äta det i varje fall. Ibland äter hon och ibland inte, men det har snarast med humöret att göra.

En sak att tänka på är att man sköljer det noga innan man kokar. Dels blir man av med en del bitterämnen som sitter på ytan och sen har jag för mig att det var någon här inne som hade drabbats av problem med att det troligtvis var aningens kontaminerat av vete/gluten pga att det hanterades i samma fabrik så det hade väl hamnat lite mjöldamm blan det antar jag. Men eftersom quinoa är hela hårda korn så bör även ev mjöldammsrester till absolut största delen sköljas bort eftersom det sitter på ytan om man skulle vara känslig för vete om man ser till att skölja ordentligt innan man kokar. Dubbel anledning att se till att skölja ordentligt ifall man skulle vara jättekänslig för vete eller andra sädesslag.
  • Snutten

Hej!
    Nu kommer världens längsta inlägg. Men jag undrar om ni orkar läsa igenom vår beskrivning av mertid för vb ansökan:

Siri har multipla födoämnesallergier samt astma. Hon tål inte fisk, ägg, mjölk, sojaprotein, tomater eller råa morötter. Hon kan bara äta bananer, vindruvor, meloner och mindre mängder päron. De flesta andra frukter får hon utslag och eksem av samt svullnar lite i ansiktet. Vi har inte fått pröva med nötter eller skaldjur då risken att hon inte tål dessa ämnen är stor. Om hon får i sig fisk kräks hon våldsamt i flera timmar efter intaget. Mjölk, ägg och sojaprotein får hon diarré, magont och eksem av. Hon reagerar med astmasymtom på katter och pollen. Detta innebär under pollensäsong mycket extramedicinering och sömnlösa nätter. Denna vår har hon även haft rinnande ögon och näsa under pollen perioden. Astman blir även värre vid förkylningar och gör att Siri är vaken flera timmar i sträck på nätterna och hostar, efter en förkylning håller hostan i sig 1-2 veckor. Hon har mycket hög slemproduktion i luftrören, det är svårt för henne att hosta upp slemmet även då hon får både luftrörsvidgande och slemlösande mediciner. Vi ska nu prova ut en PEP-mask hos sjukgymnast för ett se om det kan hjälpa Siri. En PEP-mask är en mask som man andas i med ett motstånd. Det gör att slemmet släpper och det blir lättare att hosta upp. Hon har även reagerat med eksem i ansiktet och på händer och fötter av kyla respektive värme.

En vanlig dag:

Morgon: smörja med mjukgörande och vb kortison krämer. Ta astma och allergi mediciner. Andas i PEP-mask. Sammanlagt 40 minuter .
    Kväll: smörja med mjukgörande och vb kortison krämer. Ta astma och allergimedicin. Andas i PEP mask. Sammanlagt 40 minuter.

Under dagen astmamediciner vb. Kan ta mellan 10-40 minuter beroende på förkylning, pollen osv. Smörjes även med mjukgörande ibland mitt på dagen.

Tid det tar för extra matlagning, då vi inte äter samma mat hela familjen, ca 60 min/dag.

Inköp av matvaror tar längre tid än normalt då jag/vi måste läsa på alla innehållsföreteckningar och alla allergiprodukter inte finns i samma affär. Ca 4 timmar extra i veckan.

Vid besök hos andra tar vi alltid med egen mat till Siri då det är för komplicerat för andra att laga till henne. Föreberedelser för detta tar ca 2 timmar i veckan.

Kontakter med sjukvård och besök på apotek tar ca 60 min/vecka.

Extra kontakter med förskola ca 45 min/vecka

Tid för att utesluta och provocera med olika födoämnen varierar men utslaget på ett år blir det ca 60 min/vecka.

Bakning ca 2 timmar/vecka.

Extra städning och våttorkning ca 2 timmar/vecka.

Siri kräver extra tillsyn jämfört med en helt frisk treåring. Vi måste alltid se till att hon inte tar fel mat eller att någon bjuder henne på något hon inte tål. Vi kan inte lämna henne till någon utomstående och hon kan inte eller gå hem till kompisar utan grundliga förberedelser. Hon sover heller sällan hela nätter, utan sover oroligt och kräver ofta extra astma medicinering nattetid.

Sammanlagt beräknar vi att vi lägger ungefär 30 timmar extra per vecka i mer jobb med allt runtomkring Siri jämfört med ett helt friskt barn. Då har vi inte räknat med den extra passning och tillsyn som Siri behöver kontinuerligt under dygnet.

Hoppas att ni kom igenom hela. Vad tror ni? Jag har klippt och klistrat en del från vår förra ansökan.

• Blå Flygare

Snutten: skriv ut vb. undrar om du ska skriva ut mer ordentligt om pep, hur lång tid den ska göras för att de inte ska dra av tid på det. De kommer säkert ifrågasätta tid med sjukvård o dagis varje vecka. Tror även du behöver skriva varför bakning behövs. Hur ofta är hon förkyld? Tror ni ska trycka på extramedicinering o vaknätter iom det (egen punkt). Men i det stora ser det bra ut! Tar nog o kopierar konceptet för vår ansöken (som jag ännu inte påbörjat...)

• Snutten

Vi har ju inte börjat med PEP än så jag vet inte riktigt hur mycket tid det kommer att ta. Skrev med det nu och tänkte kanske komplettera på den punkten senare.

Ska lägga till på bakningen, det är ju mest för fikabröd.

Ska brodera ut på dagistiden lite. Dagispersonalen tycker jag verkar behöva "peppning" och det tar alltid tid nästan varje dag.

JAg har en annan inledning på vår ansökan men där står Siris personnummer med så det ville jag itne ha med här

tack för dina synpunkter! Ska förtydliga mig lite. Man blir ju blind på sin egen text.

Svar på tråden Allergitråden!