• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • mady

tyvärr tror jag de sätter VB efter diagnos och inte behov Kan kort redogöra för vårat, en del av er har nog redan läst men
    *11 snart 12 åring som smörjes minst två gånger per dag, som tillsammans med vanlig medicinering tar 30min, gång. Vi måste alltid föra peff som läkaren vill ha redovisat för att följa vad som händer. Aiolos 3 gånger per dag vilket tar 30 minuter när hon mår bra men ibland drar det iväg långt över 60 minuter + vård av maskinen, rengöring, blandning av medicin, pepmask + andningsövningar 3 gåner per dag 15-20 minuter per gång, hon tar tillväxthormon en sputa varje kväll som tar fem minuter till 30 minuter med alla procedurer kring det. Vaknätter, kontakt med berörda personer typ skola, allergisköterska, konsulent mm ej läkarkontakter då jag verkligen inte vill mista rätten till vab. Vi måste skjutsa henne vart hon än ska klarar inte av cykel och får absolut INTE åka buss, matlagning, handling + lite annat tänk då att hon snart är 12 år!
    * 9 åring som har behov av annan mat, smörjning och beovsmedicinering
    * snart fyraåring med smörjning och medicinering mist 2 gånger per dag 30 min/gång i snitt. Tillägsmedicinering kring pollen med nässpray, ögondroppar etc bli i alla fall 30 minuter till per dag i sämre tider, under vintern flera gånger smörjning, vaknätter, mat etc
    * 2 åring med samma som ovan men värre, konstanta ögon och näsproblem. går på allergidagis som ligger en mil omväg per resa så dvs 2 mil per dag mot 300 meter

Massa extra tvätt då vi MÅSTE ha strikt sluss hemma, matlagning, handling mm mm mm

Vi fick 1/2. Läs också om mama law. Vad kan man göra för att få folka att förstå????

gällande matlagning och bakning när man ska bort tog jag inte med det denna gång då de sagt att de itne tar hänsyn till det då det ingår i vanliga matlagningen apoteket är en höjdare som jag glömt ta upp men det är verkligen mertid med tanke på att man ofta måste beställa mediciner, åka dit, köa, beställa för att göra en repis två dagar efter för att hämta sakerna...

• emmasophia

Hej alla! Ville bara hälsa er :) Är kvar i sjukhuset dvs operationen gick inte riktigt som det skulle. Ingenting gick fel men diskbråcket var jättestor så jag har behövt morfin i mängder. Därför är jag kvar men klagar inte det finns bara underbar personal här!! Imorgon får jag åka hem på eftermiddag!! Sedan blir det en prövning för jag får inte lyfta någonting som väger över 5 kilo i 3 MÅNADER!! Lätt med en 1-åring o 3-åring eller hur ;D Gissa vem får ta vaknätterna i framtiden, tur att min man är pappaledig!!! Ha det bra allihopa nu!!!!

• Snutten

Vi har redan 25% vb som går ut i augusti. Jag hoppas naturligtvis på mer men det tror jag aldrig att jag komemr att få. Om vi får förlängt på 25% är jag "nöjd". När vi kom hem från helgens äventyr så hade läkarintyget kommit. Det var så himla bra skrivet tycker jag och stöttar upp det jag skrivit precis.

Jag håller med om att det är många fler av oss allergifamiljer som borde få vb i högre utstäckning! Tänk om de kunde följa med oss en vanlig dag.

• Snutten

I vårt förra vb fick vi beviljat mertid för förberedelser då man ska iväg ngn stans. Jag tror att det finns en domstols dom om en mamma med 4 barn med celiaki som är vägledande. Googla lite så hittar ni en massa info.

• Mama Law

Hej hoppas ni har haft en bra helg allihopa. Här har det varit en tuff  helg. Alvin har legat på gränsen till krupp så han har varit tungt medicinerad hela helgen, men är idag på dagis men lutar åt att få hämta honom lite senare.

Wiking har haft det jobbigt med klådan i helgen och inte varit fin i ansiktet. Men idag är han bättre och har fått sova något bättre i natt iaf.

Till råga på allt va min kära sambo ut i lördags och han har diabetes, vilket medförde att igår eftermiddag hade han ett socker på 1.3 vilket är väldigt lågt så i stället för att åka och jobba igår kväll fick jag snällt va hemma och se till honom och barnen....

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Kavat
    emmasophia skrev 2009-06-07 21:23:08 följande:
    Hej alla! Ville bara hälsa er :) Är kvar i sjukhuset dvs operationen gick inte riktigt som det skulle. Ingenting gick fel men diskbråcket var jättestor så jag har behövt morfin i mängder. Därför är jag kvar men klagar inte det finns bara underbar personal här!! Imorgon får jag åka hem på eftermiddag!! Sedan blir det en prövning för jag får inte lyfta någonting som väger över 5 kilo i 3 MÅNADER!! Lätt med en 1-åring o 3-åring eller hur ;D Gissa vem får ta vaknätterna i framtiden, tur att min man är pappaledig!!! Ha det bra allihopa nu!!!!
    Hej! Skönt att höra att det är på rätt väg. Men uj, nää, inte lätt att inte bära något alls. Jag hade likadant när jag var gravid med den lille och blödde mängder och en tvååring hemma. Lätt, kan man inte säga att det är. Hoppas att allt går bra nu framöver. Kram!
  • Mama Law
    Snutten skrev 2009-06-07 22:05:53 följande:
    I vårt förra vb fick vi beviljat mertid för förberedelser då man ska iväg ngn stans. Jag tror att det finns en domstols dom om en mamma med 4 barn med celiaki som är vägledande. Googla lite så hittar ni en massa info.
    jag hittar inget på google vad brukar du ha för sök ord.
  • Mama Law

Vid en överklagan skickar man in alla läkarintyg mm igen då eller?

• Lilla my 12

Min dotter är allergisk mot jordnötter. Vi har flingor hemma som det står att det är nötarom i. Vad är det kan hon äta dom vad tror ni.

• mady

Mama Law skrev 2009-06-08 10:17:04 följande:

Vid en överklagan skickar man in alla läkarintyg mm igen då eller?
    Allt finns ju redan på FK så det enda du behöver skicka är din överklagan o´ch om du vill komplettera med något.
Svar på tråden Allergitråden!