• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Mama Law
    mady skrev 2009-06-08 10:38:07 följande:
    Mama Law skrev 2009-06-08 10:17:04 följande: Allt finns ju redan på FK så det enda du behöver skicka är din överklagan o´ch om du vill komplettera med något.
    tack, har ingen koll alls.... kämpar med överklagan... hoppas kunna få iväg den den här veckan. hoppas papprena som jag begärt kommer fort och inte om 7-8månader
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Snutten

Jag ska skicka in papprena för vb idag. Hoppas att det går fortare för oss än för Mama law

• Slippy

En liten fundering. När barnen inte vill äta eller går upp i vikt som de ska pga. allergi borde det inte bli bättre då när man kommit fram till vad de reagerar på och uteslutit det? Vad är det som gör att de inte går upp i vikt när de är allergiska egentligen? Våran lilla tjej har ju varit mjölk- och äggfri ca 6 månader och nu är hon (oftast) fin i hyn, pigg och glad och verkar må bra , men hon går fortfarande upp lite dåligt i vikt (har dessutom sen ca 2 veckor tillbaka fått mkt sämre aptit, även om hon aldrig varit nån storätare). Det kanske inte är pga. allergierna hon haft dålig viktuppgång?

• Snutten

Slippy: jag antar att de inte går upp i vikt vid allergi pga diarrér och/eller dålig aptit. Min dotter är ingen storätare heller men på något skumt vis växer hon ändå, möjligen lite långsamt. Vår dotters "räddning" var välling som hon drack iallfall två flaskor om dagen.

Siri och hennes storebror fyller år i helgen och jag har tänkt att jag ska baka tårta. Jag är ingen tårtbakare men jag tänkte ge det ett försök iallafall. Siri har fått för sig att hon vill ha en med Hello Kitty. Ahhh... JAg har varit inne och läst i Blå myrans blogg och fått en del tips. Vi får nog provbaka lite i veckan men det är nog ingen som blir ledsen för det.

• Slippy
    Snutten skrev 2009-06-08 14:34:39 följande:
    Slippy: jag antar att de inte går upp i vikt vid allergi pga diarrér och/eller dålig aptit. Min dotter är ingen storätare heller men på något skumt vis växer hon ändå, möjligen lite långsamt. Vår dotters "räddning" var välling som hon drack iallfall två flaskor om dagen.Siri och hennes storebror fyller år i helgen och jag har tänkt att jag ska baka tårta. Jag är ingen tårtbakare men jag tänkte ge det ett försök iallafall. Siri har fått för sig att hon vill ha en med Hello Kitty. Ahhh... JAg har varit inne och läst i Blå myrans blogg och fått en del tips. Vi får nog provbaka lite i veckan men det är nog ingen som blir ledsen för det.
    Att hon inte går upp så bra i vikt kanske inte beror på allergierna då. Finns ju barn som inte är allergiska, men som ändå går upp dåligt i vikt. Blir ju så lätt att man kopplar samman allt med allergi när man har allergiska barn. Hon är ju pigg och glad iaf och det är ju det viktigaste. Hoppas bara hon börjar äta igen snart iaf, till och med vällingen går trögt =/

Kul med kalas i helgen! Våran lilla tjej fyller 1 år i augusti och jag är inte heller nån tårtbakare, men man har ju börjat fundera lite. Skulle ju va kul om hon kunde få smaka iaf lite grann på sin första födelsedag, men hon har nog inga krav på Hello Kitty än iaf Hoppas det går bra för dig med tårtbakandet, är ju perfekt när det finns så många duktiga allergimammor här på fl så man kan få tips och råd!
  • Mama Law
    Snutten skrev 2009-06-08 13:38:14 följande:
    Jag ska skicka in papprena för vb idag. Hoppas att det går fortare för oss än för Mama law
    Håller även jag tummarna för det..... hoppas överklagan går fortare också, ska försöka få i väg den under veckan!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Miralicia
    Snutten skrev 2009-06-08 14:34:39 följande:
    Siri och hennes storebror fyller år i helgen och jag har tänkt att jag ska baka tårta. Jag är ingen tårtbakare men jag tänkte ge det ett försök iallafall. Siri har fått för sig att hon vill ha en med Hello Kitty. Ahhh... JAg har varit inne och läst i Blå myrans blogg och fått en del tips. Vi får nog provbaka lite i veckan men det är nog ingen som blir ledsen för det.
    Sockerkaksbotten gjord enligt vad man tål, ngn frukt/bär efter vad man tål emellan. Smörkräm gjord på mjölkfritt margarin, florsocker + ngn smaksättning och sen gör ett lock i marshmallowfondant eller sugarpaste. Både sp (kokosfett, vit sirap, gelatin & florsocker) & mmf (marshmallow & florsocker) går utmärkt att färga och forma elelr kavla ut och skära ut dekorationer i. Använd sen gelésocker multi för att "klistra fast" ev utskurna dekorationer på locket. (Tex färgat lock och sen en utskuren "Hello Kitty" i vitt och spritsa ögon etc med färgad kristyr). Ingen som inte vet om det kan ana att det är utan allt.
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2009-06-08 16:07:40 följande:
    Sockerkaksbotten gjord enligt vad man tål, ngn frukt/bär efter vad man tål emellan. Smörkräm gjord på mjölkfritt margarin, florsocker + ngn smaksättning och sen gör ett lock i marshmallowfondant eller sugarpaste. Både sp (kokosfett, vit sirap, gelatin & florsocker) & mmf (marshmallow & florsocker) går utmärkt att färga och forma elelr kavla ut och skära ut dekorationer i. Använd sen gelésocker multi för att "klistra fast" ev utskurna dekorationer på locket. (Tex färgat lock och sen en utskuren "Hello Kitty" i vitt och spritsa ögon etc med färgad kristyr). Ingen som inte vet om det kan ana att det är utan allt.
    Jag gjorde förresten falskt "dumlefluff" härom helgen. Kokade kolasås på kokosmjölk och sen smälte ner mjölkfri choklad i kolasåsen. Spädde med lite mer kokosmjölk och lät stelna till nästa dag då jag vispade och spädde med lite mer kokosmjölk till en lagom krämigt konsistens och hade emellan i ett lager och sen mosade hallon på det andra lagret och smörkrämen smaksatte jag med hallon. Blev jättegott.
  • Jasusu

För mig gick det fort. Jag har redan fått svar...avslag tyvärr..
    Nu ska jag överklaga. Fattar inte alls hur de har räknat mertiden??
    No way att vi inte lägger ner minst 7 timmar i veckan på allerierna! Det är bara vad jag lägger ner på att smörja...om inte mer!

Helt sjukt...fattar noll. Blir helt gråtfärdig.

Svar på tråden Allergitråden!