• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Miralicia
    mady skrev 2009-06-09 18:35:15 följande:
    så räknar det hur många liter de anser det gå åt. Tok mycket för lite om man säger så....
    Då är det bara att kontra med vad den mängd deras norm från KoV uträkning ger i verkligheten - dvs 2 dl mjölk & 1 dl motsvarighet till fil/yoghurt och sen hävda att det inte räcker eftersom enbart för att täcka kalciumbehovet så går det åt 5 dl mjölkersättning/dag. Och sen tillägger man att det räkneexempel som Konsumentverket har gjort i sin mjölkfria-kostuträkning faktiskt nämns som ett EXEMPEL och att de även skriver att det är merkostnadssumman xxxx:- (vad nu den är som jag inte har i huvudet) för mjölkfri kost PLUS DEN FAKTISKA KOSTNADEN FÖR MJÖLKERSÄTTNINGSPRODUKTER!

Det var vad jag argumenterade med, med hänvisning till vad KoV faktiskt har skrivit själva och som jag förmodar är det som FK grundar sina merkostnadsnormer på, och jag fick igenom den faktiska extrakostnaden för såväl rismjölk som tillsatsfri kokosmjölk
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-09 19:40:34 följande:
    Maralicia: Så det funkade med hallon i smörkrämen? Hur lång tid hade du på mmf innan tårtan åts? Någon har ju lurat i mig att det ska "fräta".
    Det funkar perfekt, kommer inte ihåg exakta protoprtioner, men har för mig att jag slängde i 1 dl hallon ihop med 200g mf margarin och 5-6 dl florsocker

Har du smörkräm under är det inga problem, det var ingen skillnad på mmf-konsistensen dagen därpå heller.
    Däremot om man har vanlig vispgrädde så "fräter det", så då måste man "fodra" genom att pensla med tex lite smält margarin eller om man gör gelé med "gelésocker multi" - funkar även perfekt att klistra fast dekorationer med ovanpå.
  • Jasusu
    Miralicia skrev 2009-06-09 18:30:41 följande:
    Fast man får ju inte räkna hela kostnaden för mjölken utan enbart merkostnaden jämfört med vanlig mjölk (tex rismjölk 22:-/l så får du inte räkna 22:-/l för mjölken utan man får räkna bort kostnaden för vanlig mjölk tex 8:-/l, så det är bara merkostnaden på i det här exemplet 14:-/l som får räknas med som merkostnad.
    Ja..fast enligt dem så fick jag inte räkna med mjölk mm överhuvudtaget. alltså inte ens mellanskillnaden....
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-06-09 20:16:33 följande:
    Ja..fast enligt dem så fick jag inte räkna med mjölk mm överhuvudtaget. alltså inte ens mellanskillnaden....
    Varför?
    Och om du inte får varför skulle andra få.
    Jag tror att du har hamnat hos någon som inte vet. Om du skriver som Miralicia skriver så kan de ju egentligen inte säga nej. Det är ju de råden de själva går efter. *ska jag göra nästa gång*
  • Jasusu
    Kavat skrev 2009-06-09 20:17:54 följande:
    Varför?Och om du inte får varför skulle andra få.Jag tror att du har hamnat hos någon som inte vet. Om du skriver som Miralicia skriver så kan de ju egentligen inte säga nej. Det är ju de råden de själva går efter. *ska jag göra nästa gång*
    jo..när jag får en dag ledig så ska jag scanna igenom denna tråd och samla ihop info och knåpa ihop en överklagan.
  • mady
    Miralicia skrev 2009-06-09 19:43:11 följande:
    Då är det bara att kontra med vad den mängd deras norm från KoV uträkning ger i verkligheten - dvs 2 dl mjölk & 1 dl motsvarighet till fil/yoghurt och sen hävda att det inte räcker eftersom enbart för att täcka kalciumbehovet så går det åt 5 dl mjölkersättning/dag. Och sen tillägger man att det räkneexempel som Konsumentverket har gjort i sin mjölkfria-kostuträkning faktiskt nämns som ett EXEMPEL och att de även skriver att det är merkostnadssumman xxxx:- (vad nu den är som jag inte har i huvudet) för mjölkfri kost PLUS DEN FAKTISKA KOSTNADEN FÖR MJÖLKERSÄTTNINGSPRODUKTER!Det var vad jag argumenterade med, med hänvisning till vad KoV faktiskt har skrivit själva och som jag förmodar är det som FK grundar sina merkostnadsnormer på, och jag fick igenom den faktiska extrakostnaden för såväl rismjölk som tillsatsfri kokosmjölk
    hmmmmmmm då ska jag räkna om och komplettera min överklagan Tack, om jag orkar....
  • Miralicia
    mady skrev 2009-06-09 20:29:30 följande:
    hmmmmmmm då ska jag räkna om och komplettera min överklagan Tack, om jag orkar....
    Kollar du nån stans kring s 16 här i tråden (se länk i TS) så har jag länkat till KoV uträkningar, du kan ju skriva ut dem och bifoga med hänvisning till div sidor där du har markerat med nån flashig överstrykningspenna också för att ytterligare understryka att det inte är några orimligheter du argumenterar för
  • trållmor
    SmillaMilla skrev 2009-06-09 18:47:46 följande:
    Ingen från Finland här i tråden?
    Jag är från Finland *räcker upp handen* Men bor i Göteborg Jag heter Meeri!!!
    2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
  • Snutten

Nu har jag lyckats göra en hallon mousse tror jag. Iallafall så tog jag 1,25 dl havrevisp och vispade ihop, lite frusna hallon, 1 dl kokosmjölk, 1 msk socker och knappt 1 tsk gelatin pulver. Jag kokade ihop kokosmjölken och hallonen och sockret. löst upp gelatinet i det och blandade med den vispade vaniljvispen. Nu står det i kylen och stelnar så får vi se hur det blir. Så imorgon ska jag se om jag kan få ihop en tårta. Kanske bra med smörkräm också???

• Mama Law

Natten har varit relativt lugn med towisen, men är fortfarande tungandad får se om det blir en sväng till barn akuten för konsultation när jag ändå ska till skolan i falun!

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
Svar på tråden Allergitråden!