• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Jasusu

mjölk,smör mm anses inte vara så dyrt...så det fick jag avslag för.
    kom upp i 3600 i merkostnader...men gränsen ligger ju på över 7000kr.

Fan vad less jag blir alltså.

• Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-08 21:36:53 följande:
    Snutten; svart har jag hört samma om som röd, det blir bara grått ist för svart. Lakrits finns väl i lite olika former så det går att klippa till? TROR det går att smälta, men jag är "allergisk" mot lakritssmak så jag har aldrig testat med det Färger går att beställa från div. internetbutiker, men leveranstiden kan ju vara några dagar...
    Svart tycker jag blir svart - kanske inte totalt superkolsvart, men svart snarare än mörkgrått om man har riktig svart färg. Men man får ta mer svart än vad man tar av de andra färgerna för motsvarande intensitet.
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2009-06-08 21:47:22 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-08 21:36:53 följande: Svart tycker jag blir svart - kanske inte totalt superkolsvart, men svart snarare än mörkgrått om man har riktig svart färg. Men man får ta mer svart än vad man tar av de andra färgerna för motsvarande intensitet.
    Så bra Gäller bara att hitta det sen också
  • mady
    2små2stora skrev 2009-06-08 21:04:06 följande:
    Jag har sökt vb 4 gånger för min son och det jag har lärt mig är att skriva ned ett dygn. Så som det kan se ut när det är som värst på ett separat papper. Och hänsvisa i fk's blankett till detta. Jag har fullt vb samt den lägsta merkostnads delen för min son.  Vi fick först 1/4 när han var 4 år när han var 6 fick vi 3/4 och när han var 8 fick vi helt vb.  Dessutom måste man tänka framåt när det gäller vb hur kommer det att se ut om 1 år osv.
    Får jag fråga vad han har för problematik eller vad man ska kalla det.
  • Snutten

Jag har fastnat i tårtträsket!!! NU vill jag ju att barnens tårtor blir riktigt fina. Hur som helst så finns det tydligen en tårtaffär eller en tårtdekorationsaffär i kungälv som ligger ganska nära Göteborg. Jag tar mig nog en tur dit på onsdag. Är det någon som ska ha ngt???

• Snutten

miralicia: är det du som bakar tårtorna??? Herregud!!! Att man ens kan åstakomma något sådant med sina händer... jag är förstummad... om min hello kitty tårta blir hälften så fin som den på bilden i bloggen så kommer jag att bli nöjd

• Miralicia
    Snutten skrev 2009-06-08 22:27:09 följande:
    miralicia: är det du som bakar tårtorna??? Herregud!!! Att man ens kan åstakomma något sådant med sina händer... jag är förstummad... om min hello kitty tårta blir hälften så fin som den på bilden i bloggen så kommer jag att bli nöjd
    Det är inte jag. Har ingen koppling till hon som har bloggen men är rejält imponerad av henne.
    Det är bara en blogg som jag sprang på i en annan blogg som jag använder mig av som lite inspiration för att få idéer till andra dessertrecept att allergianpassa - dvs byta ut typ rubbet mot helt andra saker.

Men jag tycker att det är kul att kolla runt och inspireras.
  • Snutten

Miralicia: "tur" att det inte var du för i så fall vet jag inte om jag hade vågat att lägga upp mitt alster för beskådning här

• Miralicia
    Snutten skrev 2009-06-08 22:40:06 följande:
    Miralicia: "tur" att det inte var du för i så fall vet jag inte om jag hade vågat att lägga upp mitt alster för beskådning här
    Hade jag tagit ett foto på mitt senaste alster skulle du nog bli ännu mer lättad
    Jag var glad att det bara skulle vara till familjen (och det var inget födelsedagsbarn som skulle kunna bli ledsen över ful tårta eftersom det var jag själv som fyllde år ).
    Just när jag skulle sätta igång att fixa till locket och lägga på tårtan stack sambon iväg för att fika med en kompis så jag var ensam med en 3-åring som "jag vill också baka" till "hjälp". Jag gav upp relativt snart med att försöka få till något vettigt, det fastnade när jag skulle kavla eftersom jag fick kavlingshjälp, gick sönder så jag fick lappa och laga osv och jag hade majsstärkelse över typ halva väggen i köket och halva golvet så jag gav upp och bara slängde på mmf-skrället över tårtan så fick det se ut som "hej kom och hjälp mig".

Men smaken var det inget fel på.
Svar på tråden Allergitråden!