• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Vi 5

jag har ett tips på jättegott enkelt bröd "utan det mesta".

Brytbitar ca 12 st från boken "baka glutenfritt bröd" av Ekstrand-Hemmingsson
    jag har ändrat lite lite i receptet. Det är mjukt, saftigt och lite som rågsiktskaka i smaken.

25g jäst
    50g mjölkfritt smör
    3 dl vatten /eller ris- eller havremjölk
    1/2 dl PO-fiber
    1 msk psylliumfrön (står skal i receptet, vet ej om det är samma, men jag tog frön)
    1/2 tsk salt
    ca 1-2 msk brödkryddor alt. 2 tsk stött fänkål alt. 2 tsk anis
    ca 5 dl fin glutenfri mjölblandning (jag tog Sempers fina)

Form på 30x20 cm -smörj med olja eller smöret och bröa med PO-fiber
    Temp 225 grader mitt i ugnen i 14 minuter

-Smula jästen, häll på 37-gradigt degspad (smält smör plus vatten/mjölk). I med psylliumfröna och po-fiber. Rör om och låt svälla i 10 min.
    -tillsätt salt brödkryddor och mjölmixen, arbeta ihop efterhand och bearbeta ca 5-10 min. För hand går bra.  Degen ska vara rätt lös och kladdig.
    -fördela degen jämnt i formen, täck med duk och jäs ca 45min-1h
    -du kan ev. pensla med havremjölk eller rismjölk för att få mjuk yta och ev. strö på solroskärnor el sesamfrön om ni tål det.
    -grädda
    -lossa brödet ur formen, svalna under duk, skär sedan i lagom stora fyrkanter.

• Blå Flygare

Snutten: Super-fin! Att du orkade allt det på några dagar. När jag bakade min pakettårta tog det 2 v innan jag fick ihop den Baka botten en helg, göra sp nästa, Göra fyllning, göra smörkräm, dekorera...

Åter till städet! S mår INTE bra av pollen, så nu ska här svabbas! Får köpa en ny microfibertrasa till "svabben", hittar inte gamla, och det går ju fortare att köra över golven med den och det är ju bra om man behöver göra det varje dag. Tror dessutom den tar pollenet bättre!

• Snutten

Jag blev faktiskt ganska nöjd själv! Hoppas bara att den smakar gott med. Ska testa den på mina arbetskamrater inatt. När jag har smakat av moussen så smakde den nästan precis som vanlig mousse, och jag är ganska kräsen när det gäller ersättningsprodukter.

• cammily

ni verkar ju kunna de mesta här, och jag börjar bli desperat då läkarna inte tar mig på allvar.

min dotter är 21månader och har jämt lös avföring får ofta oförklarliga utslag och spy attacker.

sedan vi slutade ge henne fisk har det blivit lite bättre men inte mycket
    vad kan det vara för allergi eller nått hon har??

• Kavat
    cammily skrev 2009-06-10 12:53:02 följande:
    ni verkar ju kunna de mesta här, och jag börjar bli desperat då läkarna inte tar mig på allvar. min dotter är 21månader och har jämt lös avföring får ofta oförklarliga utslag och spy attacker. sedan vi slutade ge henne fisk har det blivit lite bättre men inte mycket vad kan det vara för allergi eller nått hon har??
    Har de gjort tester?

Vanligaste allergierna är mjölkprotein, ägg, soja, vete(havre), fisk (torsk) och nötter.

Det är omöjligt att gissa såhär, menkan man få lite mer ledtrådar?
    Hur ser utslagen ut? Hur ofta uppkommer de? Försvinner de av sig själv?
    Hur ofta spyr hon? Alltid på morgonen, efter middag eller när som helst under dagen?
  • cammily
    Kavat skrev 2009-06-10 12:56:23 följande:
    Har de gjort tester? Vanligaste allergierna är mjölkprotein, ägg, soja, vete(havre), fisk (torsk) och nötter. Det är omöjligt att gissa såhär, menkan man få lite mer ledtrådar? Hur ser utslagen ut? Hur ofta uppkommer de? Försvinner de av sig själv? Hur ofta spyr hon? Alltid på morgonen, efter middag eller när som helst under dagen?
    när hon spyr kommer det på kvällarna. kanske 4 g i månaden inte så ofta men tillräckligt för att man som mamma skall fatta att något är fel.
    utslagen kommer först i ansiktet och sen går det ner åt, i bland blir det som vätske fyllda och i bland bara röda prickar. det försvinner oftast efter några timmar.
    på sjukhuset vill de inte testa henne, enligt dem är det inget problem. men visst det är mitt första barn och jag har inget att jämföra med men skall de ha diarre liknande avföring i över två år varje dag?
  • Snutten
    Blå Flygare skrev 2009-06-10 12:48:56 följande:
    Snutten: Super-fin! Att du orkade allt det på några dagar. När jag bakade min pakettårta tog det 2 v innan jag fick ihop den Baka botten en helg, göra sp nästa, Göra fyllning, göra smörkräm, dekorera...
    Jo men jag jobbar inte så mycket och bara nattetid. Så ibland är jag ju hemma och barnen på dagis. Så nu passade jag på. Sedan är ju mina barn "stora" och sköter sig själva lite. MEn jag var nog uppe till 24 igår... Hahah, vad gör man inte för sina barn. Skämt å sido, jag vill ju att Siri ska vara "normal" hemma iallafall och kunna äta allt och då får jag lägga ner tid på det.
  • trållmor
    SmillaMilla: Mattis har alltid varit jättelös i magen, och vi fick höra att han hade "överaktiva tarmar" eftersom vi fick byta bajsblöja en gång i timmen... Men sen i höstas blev han förstoppad istället... Aliina är förstoppad och har lactulos, och Timon är lös i magen... Olika barn, olika symtom...

Snutten: kanonfin tårta!!!
    2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
  • Kavat
    cammily skrev 2009-06-10 13:02:33 följande:
    Kavat skrev 2009-06-10 12:56:23 följande: när hon spyr kommer det på kvällarna. kanske 4 g i månaden inte så ofta men tillräckligt för att man som mamma skall fatta att något är fel. utslagen kommer först i ansiktet och sen går det ner åt, i bland blir det som vätske fyllda och i bland bara röda prickar. det försvinner oftast efter några timmar. på sjukhuset vill de inte testa henne, enligt dem är det inget problem. men visst det är mitt första barn och jag har inget att jämföra med men skall de ha diarre liknande avföring i över två år varje dag?
    Finns det något samband med kräkningarna och prickarna?

Nej, jag tycker nog att det låter lite för mycket symptom för att inte vara något alls...
  • Kavat
    Snutten skrev 2009-06-10 13:04:00 följande:
    Skämt å sido, jag vill ju att Siri ska vara "normal" hemma iallafall och kunna äta allt och då får jag lägga ner tid på det.
    *nickar instämmande*
Svar på tråden Allergitråden!