• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • mady

för oss fungerade gulatomater och hade tur när det begav sig att det fans gulktechup
    barnet i fråga gillade den men det såg ut som man hade på äppelmos på makarónerna

• Amulett
    littlemum skrev 2009-06-10 15:55:58 följande:
    Slänger in en fråga här med. Har ni några erfarenheter av försäkringar i samband med allergier? Får man någon ersättning vid allergier och om man anmäler en allergi kan försäkringsbolaget skriva om försäkringen och lägga till att den inte i framtiden täcker andra allergier?
    tror inte de kan skriva om den, sedan så kommer ev ersättning först när barnet är större. Tror det är 18 år eller så som gäller för sonens mjölkallergi. Har den vuxit bort innan dess får vi/han ingen ersättning. Vi har anmält såväl komjölksallergi som att han har slagit i tänderna, så att det finns registrerat om det blir problem i framtiden.
    Men ring och prata med dem!
  • Dalkulla74

mady: Ahh va roligt att hör att det fungerade för er ! Även om gul ketchup ser mindre kul ut så hade det ju inte varit fel som smaksättare i mat. Nu får vi trolla med knäna med örter, kryddor och senap mm för att få lite smak. Men den gula ketchupen finns inte längre nu då

• Miralicia
    mady skrev 2009-06-10 15:36:57 följande:
    tjoho en tårta har det blivit men itne som tänkt. jag var iväg med min nacke och har fått jordens reaktion med fross och värk. Barnen har fått göra allt med direktiv från sängen. Kolajockset blev inte tjockt. mmf blev gjort och överhällt direkt, på direkten hällde flickorna över alla sköns strössel i rosa. får väl se om allt faller av när mmf stelanar till, söt är den Men fick jag inte lägga något över den nu? Knökfullt i kylen och den kan ju inte ställas ut i regnet. Kan jag ha den framme med lock över? Eller smälter den då med HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Det är om det står i kylen/kallt som det inte ska vara något lock över eftersom det blir kondens på insidan som droppar ner så det smälter. Att ha framme med lock eller halvsvalt funkar, men inte kallt
  • Mama Law
    mady skrev 2009-06-10 16:11:17 följande:
    för oss fungerade gulatomater och hade tur när det begav sig att det fans gulktechupbarnet i fråga gillade den men det såg ut som man hade på äppelmos på makarónerna
    Fick du tag på Anna?
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • mady

sprang på henne på stan. Har även pratat med H och det finns ingen journal från senaste besöket och ha sa att vi skulle ses som på måndag. H ska jaga på honom då och ringa mig för tid... Hur mår T?

Jag måsr skrutt, rektion efter kotknackaren. Kul när vi ska iväg på skolavslutning

• Alicia05sMamma
    Dalkulla74 skrev 2009-06-10 16:04:58 följande:
    Hej, hittade precis den här tråden Min son är allergisk mot ägg och mjölk så vi har ägg-, mjölk-, sojafri mat till honom, + att vi undviker röda saker och lite annat som kan trigga igång hans eksem. Nu till mig fråga..han har inte fått (röda) tomater för det har vi märkt förvärrar kliet på kroppen. Men hur är det med GULA tomter? Det har inte slagit mig förrän nu att det ju finns i flera färger ! Är det det röda färgämnet i tomater som man brukar reagera på eller är det starkt ändå liksom så det inte spelar någon roll om man tar gula? Någon som har erfarenhet, fakta eller spekulationer om det?
    Jag är allergisk, och för mig funkar det inte att äta gula tomater heller. Men erkänner att både en röd & gul tomat är himla gott ibland, men det straffar sig efter {#lang_emotions_undecided}
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Alicia05sMamma

Jag är allergisk mot bla. tomat skulle det stå

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • mrseriksson

hej hopp

Ang försäkrigssbolag har vi anmält sonens astam när han va 6 år och nu struman och celiakin....struma och astman är registerard med ger inget än...Celiakin fick han för nu...

• SmillaMilla
    littlemum skrev 2009-06-10 15:51:32 följande:
    Vår dotter (blev 2 i februari) dricker numera vatten med en touch av rismjölk som "välling" på kvällen. Vår tanke var att avveckla vällingen men det gick inte riktigt som vi tänkt oss... 
    Okej, hur gick det då?
Svar på tråden Allergitråden!