• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat
    cammily skrev 2009-06-10 13:02:33 följande:
    Kavat skrev 2009-06-10 12:56:23 följande: när hon spyr kommer det på kvällarna. kanske 4 g i månaden inte så ofta men tillräckligt för att man som mamma skall fatta att något är fel. utslagen kommer först i ansiktet och sen går det ner åt, i bland blir det som vätske fyllda och i bland bara röda prickar. det försvinner oftast efter några timmar. på sjukhuset vill de inte testa henne, enligt dem är det inget problem. men visst det är mitt första barn och jag har inget att jämföra med men skall de ha diarre liknande avföring i över två år varje dag?
    Äter hon alltid samma till kvällsmat? Spyr hon därefter eller i samband med något hon äter?

Eftersom hon spyr så sällan så kan det antingen vara något hon bara får i sig de gångerna hon spyr och då är det ju förmodligen inte mjölk, vilket jag gissar att hon äter dagligen.
    OM inte det är så att hon ätit större mängder av mjölkprodukter just den dagen, dvs att mängden blir för mycket. Annars så är faktiskt just mjölk vanligaste allergin.

Ägg funderar jag på. Äter hon det ofta, eller "bara" i pannkakor, tårta osv?
  • trållmor
    cammily skrev 2009-06-10 13:02:33 följande:
    när hon spyr kommer det på kvällarna. kanske 4 g i månaden inte så ofta men tillräckligt för att man som mamma skall fatta att något är fel.utslagen kommer först i ansiktet och sen går det ner åt, i bland blir det som vätske fyllda och i bland bara röda prickar. det försvinner oftast efter några timmar. på sjukhuset vill de inte testa henne, enligt dem är det inget problem. men visst det är mitt första barn och jag har inget att jämföra med men skall de ha diarre liknande avföring i över två år varje dag?
    Jag tycker det låter väldigt likt Mattis utslag, för hur många gånger har inte vi trott att han har vattkoppor på gång? Spytt har ju han också gjort emellanåt, och så har det bara kommit en eller två spyor och inget mer, och då har vi liksom tänkt att "jaha, ingen magsjuka den här gången heller"...

Fram till Mattis tvåårsdag så såg det ut så där, sen blev han ju förstoppad och mönstret ändrades lite...
    2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
  • Amulett
    Snutten skrev 2009-06-10 12:18:27 följande:
    Nu har jag bakat en tårta! Det blev smörkräm med lime i och hallonmousse. Och så ett illgult mmf täcke och en hello kitty. ska lägga in en bild
    Wow!!! Jag är stum av beundran!!! Känner mig mest på kladdkakestadiet själv ... Och en och annan marängtårta.
  • Alicia05sMamma

Vad brukar "normal" handläggningstid vara på vb ? Ringde fk i ef.m & frågade hur det låg till med vår ansökan men hon kunde inte se då sånna papper inte finns inlagda i datasystemet och hon visste själv inte hur lång handläggningstid det var

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • SmillaMilla

Gahhhhh vad gör man nu?

Mjölkfria vällingen är slut i butiken!!! Och tydligen på fabrikslokalen också.

Kan man ge havremjölken till en snart 2 åring att dricka i nappflaska på kvällen?

• Blå Flygare
    cammily skrev 2009-06-10 12:53:02 följande:
    ni verkar ju kunna de mesta här, och jag börjar bli desperat då läkarna inte tar mig på allvar. min dotter är 21månader och har jämt lös avföring får ofta oförklarliga utslag och spy attacker. sedan vi slutade ge henne fisk har det blivit lite bättre men inte mycket vad kan det vara för allergi eller nått hon har??
    Jag hade testat att samtidigt ta bort ägg, för de allergierna hänger ofta ihop. Om inte det hjälper skriva mat-dagbok så ni kan gå tillbaka och se vad hon ätit de gånger hon spytt. Det är svårt annars att hitta sambanden, för dels så minns man aldrig lika bra som man tror, dels kan reaktionerna komma inom en halvtimme eller en hel dag senare beroende på hur snabb/långsam reaktion man har.
  • Alicia05sMamma
    SmillaMilla skrev 2009-06-10 13:40:54 följande:
    Gahhhhh vad gör man nu? Mjölkfria vällingen är slut i butiken!!! Och tydligen på fabrikslokalen också. Kan man ge havremjölken till en snart 2 åring att dricka i nappflaska på kvällen?
    Det gjorde vi till A när hon var i den åldern.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • trållmor
    SmillaMilla skrev 2009-06-10 13:40:54 följande:
    Gahhhhh vad gör man nu?Mjölkfria vällingen är slut i butiken!!! Och tydligen på fabrikslokalen också. Kan man ge havremjölken till en snart 2 åring att dricka i nappflaska på kvällen?
    Den har varit slut jättelänge, och kommer inte tillbaka i hyllorna förrän tidigast i slutet av månaden... Du kan köpa mjölkfria gröten och göra välling av den istället, funkar här hemma
    2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
  • SmillaMilla
    trållmor skrev 2009-06-10 13:44:33 följande:
    Den har varit slut jättelänge, och kommer inte tillbaka i hyllorna förrän tidigast i slutet av månaden... Du kan köpa mjölkfria gröten och göra välling av den istället, funkar här hemma
    Aha först nu den tog slut i vår butik. Står det på paketet hur man gör?
Svar på tråden Allergitråden!