• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2009-06-08 21:07:21 följande:
    Siri klarar sojasläktingar. Men tack för tipset! Nu har jag funderat lite mer på hurjag ska göra med tårtorna. Det måste ju nämligen vara en killtårta också eftersom Siri storebror fyller år två dagar före henne och vi har gemensamt kalas. Och han vill INTE ha en hello kitty tårta!!! Så nu ska jag göra en halv sats med mmf röd och en halv ljusrosa. Och så har jag den vita som jag gjorde idag. Den vita skär jag ut en hello kitty och en dödskalle av. En röd tårta med Dödskalle och en rosa med hello kitty. VAd tror ni om det? Sen håller jag på att exprimentera lite med fyllningar. Vanlijvispen skar sig när jag försökte blanda med annat så nu har jag tagit imat och blandat med vaniljsocker, flädersaft och gelatin. Sedan tänkte jag ha i hallon. Och så ska jag göra någon sorts kola fluff.
    Jag törs nästan lova att du inte får till rött med karamellfärg, blir bara cerist. Även med "riktig" färg är rött svårt att få till utan de flesta beställer röd sp för det ska bli bra. Grön? Blå?
    Lutar mig bak och väntar på resultatet inför tårtbaket till Sofie Labolina beställd, så jag ska bara komma på vad jag ska måla det svarta med, choklad eller lakrits. Och vilken botten o vilken fyllning...
  • Snutten

Blå myran: tack för tipset. Jag får välja en annan färg. Men blå??? finns det blå karamellfärg??? Och när jag tänker efter så skulle Siri bli överlycklig om hon fick en gul tårta med hello kitty. Kanske ska göra en gul... Och hur får man svart??? Jag tänkte till ögon osv på kitty

• Snutten

Jag lovar att jag ska ta bilder på konstverken (?) när de är färdiga och lägga in här. Värsta tårttråden nu ju

• Blå Flygare
    Snutten skrev 2009-06-08 21:15:46 följande:
    Blå myran: tack för tipset. Jag får välja en annan färg. Men blå??? finns det blå karamellfärg??? Och när jag tänker efter så skulle Siri bli överlycklig om hon fick en gul tårta med hello kitty. Kanske ska göra en gul... Och hur får man svart??? Jag tänkte till ögon osv på kitty
    Har en flaska blå hemma Inte samma märke som de vanliga, men köpt på coop om jag minns rätt. Måste blandas med rött för att bli riktigt blått. Som svart lakrits om hon kan äta det, annars choklad. Det är det enda jag kan komma på.
  • 2små2stora
    Det finns blå och svart karamellfärg.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Kavat
    Snutten skrev 2009-06-08 21:11:10 följande:
    mrs Eriksson: det är svårt att få igenom merkostnad oxå. Vi har inte fått det på vår dotter som är multiallergiker men som klarar sädesslagen. Så nu när jag gör en nyansökan söker jag inte ens på merkostnad eftersom vi ändå inte får igenom det.
    Fast vi fick igenom en viss del i merkostnader i form av skatteavdrag när vi fick 1/4 vb. Alltså de drog av det vi kom upp i merkostander på skatten. Så nog ska man skriva ner. Mjölk - ersättning fick vi om jag nu minns rätt runt 200 per månad åtminstonde. Löjlig summa egentligen i vårt fall, men bättre än inget. Ägg får man inget för eftersom det inte är fördyrande, inte heller soja. Men man kan ju få för andra saker, liksom man kan få ersättning för medicin/krämer upp till högkostnadsskyddet, om man nu har det. Inte mycket, men sammanlagt blir det ju några kronor.
    Detta förutsatt att man får vb. Annars måste man ju komma upp till en viss summa i merkostnad för att få för enbart det.
  • Miralicia
    Det finns blå karamellfärg i Dr Oetkers sortiment som finns i livsmedelsbutikerna, men sen är det kanske inte säkert att alla har den.

Det finns svart färg att köpa också, men inte i vanliga mataffärer. En del tårtverkstäder/konditorier säljer även tillbehör för att göra själv som tex färger eller annars finns ett gäng internetshoppar som tex www.kakburken.se som är den adressen som jag kommer på direkt ur minnet men det finns en hel del till men jag vet inte hur de är med leveranstider så det är kanske sent att beställa om ni ska ha nu i helgen.

Annars som "svart" för ögon etc finns ju även latvarianten med smält choklad
  • Jasusu
    Kavat skrev 2009-06-08 17:37:15 följande:
    Åh nej!Inget alls? Men det är väl 10 timmar extra i veckan de räknar på om jag minns rätt. Men med alla de allergierna och merjobb bör det ju inte vara några problem. Oavsett så är det ju löjligt, vem har rätt till det då kan man undra...
    Ne..inget alls..avslag. 7 timmar stod det på beslutet
  • Snutten

Okej fler dumma frågor till tårtexperterna. Jag inser just att jag har missat ett enormt kunskapsområde i mänskligheten jag har ju till idag varit hel omedveten om att det finns fler karamellfärger än röd, gul och grön!!!

JAg var på coop idag och då såg jag bara de "vanliga" karamellfärgerna. Var finns de annars att köpa? Eller kan man blanda grön och gul och på så sätt få blå? Och till sist: hur gör man med lakritsen? Smälter man den då och sedan målar eller hur funkar det?

• Blå Flygare

Snutten; svart har jag hört samma om som röd, det blir bara grått ist för svart. Lakrits finns väl i lite olika former så det går att klippa till? TROR det går att smälta, men jag är "allergisk" mot lakritssmak så jag har aldrig testat med det
    Färger går att beställa från div. internetbutiker, men leveranstiden kan ju vara några dagar...

Svar på tråden Allergitråden!