• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • SmillaMilla
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-10 13:43:23 följande:
    Det gjorde vi till A när hon var i den åldern.
    Aha, tack. Har fr mig att vi gav anton det också, men minnet är svagt.
  • trållmor
    SmillaMilla skrev 2009-06-10 13:46:44 följande:
    Aha först nu den tog slut i vår butik. Står det på paketet hur man gör?
    Nej, det gjorde det förut men inte nu längre... Vi tar 3 matskedar till 200 ml vatten, och det ger en lagom konsistens att dricka ur flaskan
    2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
  • SmillaMilla
    trållmor skrev 2009-06-10 13:49:48 följande:
    Nej, det gjorde det förut men inte nu längre... Vi tar 3 matskedar till 200 ml vatten, och det ger en lagom konsistens att dricka ur flaskan
    Åhhh tack! Då skickar jag sambon till butiken
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2009-06-10 13:40:54 följande:
    Gahhhhh vad gör man nu? Mjölkfria vällingen är slut i butiken!!! Och tydligen på fabrikslokalen också. Kan man ge havremjölken till en snart 2 åring att dricka i nappflaska på kvällen?
    Vår 2 åring får numera risdryck, olja och profylac. Kokade med majsmjöl länge, men sen fick vi för oss att nu får det vara nog med vällingdrickande mitt i natten. Så då tänkte vi göra den mindre mättande...

Det finns även en Änglamarks havremust som står bland vuxenvällingarna som bör funka om han tål sädesslag.
    Nu minns jag inte om det var ev. spår av, men värt att kolla upp.

Den innehåller ju dock inte alla proteiner som de kanske bör få i sig?!? Men det kan ju lätt kollas upp också genom att jämföra innehållsförteckningar. Och en sådan sak spelar ju mindre roll om han äter bra i övrigt.
  • Helle76

På måndag så ska Thilde äntligen få göra ett pricktest. Hoppas verkligen att det ger något.

Gjorde ett eget lapptest på Alida och hon reagerade med blåsor på mjölk och lite mindre blåsor på soja.

• trållmor

Vi har fått tider till Aliina och Timon nu också, lite snabbare till Timon men det tror vi beror på hans epilepsi också...

Sen gjorde vi provoceringen på Mattis, vilken var klockren, och så ringde hon från Allergimottagningen och sa att hon skickar en remiss till dietisten *äntligen* Hur lång tid brukar det ta innan man får komma dit?

Sen undrar jag, om er som har märkt av allergier på era barn som ni konstaterat själva. Har ni begärt att få det testat och fått det "på papper" eller har läkaren bara konstaterat att ni har rätt? För vi vet ju sen länge att Mattis inte tål mango, och har misstänkt chilli (och fick det konstaterat nu när han var mjölkfri och vi kunde bortse från något annat), men vi har inte fått det konstaterat via något blodprov eller att någon läkare har "godkänt" det. Hur har ni gjort?

2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
  • mady

tjoho en tårta har det blivit men itne som tänkt. jag var iväg med min nacke och har fått jordens reaktion med fross och värk. Barnen har fått göra allt med direktiv från sängen.

Kolajockset blev inte tjockt. mmf blev gjort och överhällt direkt, på direkten hällde flickorna över alla sköns strössel i rosa. får väl se om allt faller av när mmf stelanar till, söt är den

Men fick jag inte lägga något över den nu?
    Knökfullt i kylen och den kan ju inte ställas ut i regnet.
    Kan jag ha den framme med lock över? Eller smälter den då med

HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• littlemum
    SmillaMilla skrev 2009-06-10 13:40:54 följande:
    Gahhhhh vad gör man nu?Mjölkfria vällingen är slut i butiken!!! Och tydligen på fabrikslokalen också. Kan man ge havremjölken till en snart 2 åring att dricka i nappflaska på kvällen?
    Vår dotter (blev 2 i februari) dricker numera vatten med en touch av rismjölk som "välling" på kvällen. Vår tanke var att avveckla vällingen men det gick inte riktigt som vi tänkt oss... 
  • littlemum

Slänger in en fråga här med. Har ni några erfarenheter av försäkringar i samband med allergier? Får man någon ersättning vid allergier och om man anmäler en allergi kan försäkringsbolaget skriva om försäkringen och lägga till att den inte i framtiden täcker andra allergier?

• Dalkulla74

Hej, hittade precis den här tråden

Min son är allergisk mot ägg och mjölk så vi har ägg-, mjölk-, sojafri mat till honom, + att vi undviker röda saker och lite annat som kan trigga igång hans eksem.

Nu till mig fråga..han har inte fått (röda) tomater för det har vi märkt förvärrar kliet på kroppen. Men hur är det med GULA tomter? Det har inte slagit mig förrän nu att det ju finns i flera färger ! Är det det röda färgämnet i tomater som man brukar reagera på eller är det starkt ändå liksom så det inte spelar någon roll om man tar gula? Någon som har erfarenhet, fakta eller spekulationer om det?

Svar på tråden Allergitråden!