• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Prince or Princess
    Miralicia skrev 2009-06-08 22:50:39 följande:
    Hade jag tagit ett foto på mitt senaste alster skulle du nog bli ännu mer lättad Jag var glad att det bara skulle vara till familjen (och det var inget födelsedagsbarn som skulle kunna bli ledsen över ful tårta eftersom det var jag själv som fyllde år ).Just när jag skulle sätta igång att fixa till locket och lägga på tårtan stack sambon iväg för att fika med en kompis så jag var ensam med en 3-åring som "jag vill också baka" till "hjälp". Jag gav upp relativt snart med att försöka få till något vettigt, det fastnade när jag skulle kavla eftersom jag fick kavlingshjälp, gick sönder så jag fick lappa och laga osv och jag hade majsstärkelse över typ halva väggen i köket och halva golvet så jag gav upp och bara slängde på mmf-skrället över tårtan så fick det se ut som "hej kom och hjälp mig". Men smaken var det inget fel på.
    {#lang_emotions_laughing} haha vad kul! så kommer det nog bli här när jag försöker mig på tårtan... fast jag får ingen "hjälp", men det blir nog så ändå{#lang_emotions_wink}
  • Miralicia

Prince or Princess skrev 2009-06-08 23:10:44 följande:

haha vad kul! så kommer det nog bli här när jag försöker mig på tårtan... fast jag får ingen "hjälp", men det blir nog så ändå
    Den bjuder jag på även om jag just i den situationen var "aningens" frustrerad.

Och då var det inte ens några avancerade saker jag försökte ge mig på att göra då - det var vid steg 1 - att bara få till ett lock som jag gav upp pga "hjälpen" och sen skulle hon hjälpa till att städa och slet åt sig bakunderlaget (= en bit vaxduk) för att ge det till mig. Synd bara att det låg högar med rätt mycket majsstärkelse på det och hon tog tag med det i en hand och viftade/skakade till med upp i luften och sen sprang genom köket för att ge till mig som var och la ifrån mig ett par andra saker på diskbänken. Ni kan gissa er till mjölmolnet kanske *lol*

• Snutten

Ja vi har vårdbidrag på 25%. Ett barn med allergi mot fisk, ägg, mjölk, soja frukter och bärs m.m. samt astma. Nu håller jag på att söka nytt och det har tillkommit en del som pollen och katt allergi samt att astman är sämre än vad den var då vi sökte sist. Men vi får väl se om vi får något. Får vi inte 25% så kommer jag att överklaga.

• Alicia05sMamma
    Miralicia skrev 2009-06-08 21:50:22 följande:
    Om vi ändå snackar tårtor - en blogg med lite inspiration metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=...
    Jösses vilka tårtor

Önskar jag oxå kunde göra sånna
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • mrseriksson

hej

Snutten: Ok, har en son med pollen, astma,gluten & struma....Väntar på läkar utlåtande för att söka VB....men känns som jag har för lite att komma med för att bli beviljad VB.....

• Kavat
    Jasusu skrev 2009-06-08 21:37:35 följande:
    mjölk,smör mm anses inte vara så dyrt...så det fick jag avslag för. kom upp i 3600 i merkostnader...men gränsen ligger ju på över 7000kr. Fan vad less jag blir alltså.
    *letat* så här stod det i vårt. Vet minst en som fått mer för risdryck är dyrare än havre (kolla länken om vårdbidrag i ts)
    Merkostnader för mjölkproteinfri kost beaktas som vid föregående prövningstillfälle med 3026 kronor per år.

Sen får man om man är medlemmar i celiaki-förbundet och allergi och astma förbundet.

Men nu måste väl få på mertid! Svårt att komma upp i över 7000 på enbart mat, men mertid?
    Vad har du skrivit med och vad har du inte skrivit med? Läs länken i ts.
  • Prince or Princess
    Miralicia skrev 2009-06-08 23:25:32 följande:
    Prince or Princess skrev 2009-06-08 23:10:44 följande: Den bjuder jag på även om jag just i den situationen var "aningens" frustrerad. Och då var det inte ens några avancerade saker jag försökte ge mig på att göra då - det var vid steg 1 - att bara få till ett lock som jag gav upp pga "hjälpen" och sen skulle hon hjälpa till att städa och slet åt sig bakunderlaget (= en bit vaxduk) för att ge det till mig. Synd bara att det låg högar med rätt mycket majsstärkelse på det och hon tog tag med det i en hand och viftade/skakade till med upp i luften och sen sprang genom köket för att ge till mig som var och la ifrån mig ett par andra saker på diskbänken. Ni kan gissa er till mjölmolnet kanske *lol*
    {#lang_emotions_laughing}
  • Jasusu
    Kavat skrev 2009-06-09 10:32:51 följande:
    *letat* så här stod det i vårt. Vet minst en som fått mer för risdryck är dyrare än havre (kolla länken om vårdbidrag i ts)Merkostnader för mjölkproteinfri kost beaktas som vid föregående prövningstillfälle med 3026 kronor per år.Sen får man om man är medlemmar i celiaki-förbundet och allergi och astma förbundet.Men nu måste väl få på mertid! Svårt att komma upp i över 7000 på enbart mat, men mertid? Vad har du skrivit med och vad har du inte skrivit med? Läs länken i ts.
    Får man mjölken medräknad så hade jag lätt kommit över 7000kr.
    Jag ska överklaga och lusläsa länken. För jag tycker inte detta var rätt.
    När jag orkar...man har ju två månader på sig.
    Luften gick liksom ur mig.
  • trållmor

Vill först börja med att tacka för fikat här i Göteborg (även om jag är aningens sent ute )... Jag hade jättetrevligt!!!

Sen undrar jag vad ni använder istället för creme fraise och gräddfil till mat? Jag har alltid lagat väldigt mycket maträtter med just creme fraise till, och nu står det helt still för jag har inte hittat något substitut för det Gräddfil undrar jag för jag vill ju veta vad jag ska dippa chipsen i

2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
Svar på tråden Allergitråden!