• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat

Oj, vad ni bakar och grejar. *lutar mig tillbaks och anlitar proffset till dotterns tårta*

Nä, skämt åsido. Börjar få lite panik.. Men bara lite. Det är varken lätt eller kul att göra tårta utan vete, ägg, mjölk, havre eller soja...
    Men vi får se hur jag gör, om jag hinner provbaka. Annars blir det min "marängtårta" som inte går att misslyckas. *hoppas*

Förra året gjorde jag jätte fina med Barbapapa, men så långt sträcker sig nog inte orken i år.

• mady

så om jag fattat detta rätt så tar man mmf som lock istället för marsipan. Gör man den ena dagen så den får stelna, kavlar och täcker över?

Finns något mer exakt recept? Fniss, jag som hatar recept och brukar höfta till.

Min tårta tänkte jag köra med kolamojjan i ett lager, rårörda hallon i lager två och mmf som täcke.

Fungerar det att lägga bär på? Nä, då smälter det väl, får bli tjusigt strössel.

Tur att jag ska plugga i morgon, handlar nu, sätter en dotter på att göra botten, så får jag fixa det andra sen och lägga in tårtan i morgon fm. Kan jag ha på locket direkt då? Den torkar inte utan lock eller plast.

• SmillaMilla
    Kavat skrev 2009-06-09 18:59:33 följande:
    Oj, vad ni bakar och grejar. *lutar mig tillbaks och anlitar proffset till dotterns tårta* Nä, skämt åsido. Börjar få lite panik.. Men bara lite. Det är varken lätt eller kul att göra tårta utan vete, ägg, mjölk, havre eller soja... Men vi får se hur jag gör, om jag hinner provbaka. Annars blir det min "marängtårta" som inte går att misslyckas. *hoppas* Förra året gjorde jag jätte fina med Barbapapa, men så långt sträcker sig nog inte orken i år.
    ha ha håller med! Sitter här alldeles förundrad över vilken tråd jag hamnat i. Nästa vecka har vi tre kalas här hemma! Men så svårt just nu när man inte fått alla provsvar o vet vad Svea är allergisk mot. Men måste väll bli tårtor utan ägg, mjölk o soja o kanske även massa frukter.
  • Tabby
    SmillaMilla skrev 2009-06-09 17:40:55 följande:
    Ja creim freich vill jag också ha tips på. Men dipp så har ju Outly en dip som man sedan kan blanda i lite goa kryddor i. Den använder jag t ex i potatisgratäng för att få den lite krämigare.
    Det finns ju naturell sojaost (typ philadelphia ost) som man kan ha i kryddmix. Lite tjock blir det men det funkar ändå.
  • SmillaMilla
    Tabby skrev 2009-06-09 19:19:25 följande:
    Det finns ju naturell sojaost (typ philadelphia ost) som man kan ha i kryddmix. Lite tjock blir det men det funkar ändå.
    Tyvärr är svea allergisk mot soja Annars hade det varit något. För osten har verkligen varit svår att sluta med.
  • Tabby
    SmillaMilla skrev 2009-06-09 19:23:59 följande:
    Tyvärr är svea allergisk mot soja Annars hade det varit något. För osten har verkligen varit svår att sluta med.
    Attans då.

Ibland gör vi dipp på Oatly havregrädde. Visst det blir rinningt men går att doppa i .
  • Blå Flygare

mady: bland mina bloggar ska finnas ett recept på tårtbotten med äppelmos i som visst ska vara riktigt bra, inte testat själv ännu.
    Recept på mmf o sp finns i min blogg för sädeslagsfritt bak. Du kan inte ha bär eller annat syrligt på/under, det ska visst fräta sönder sp:n. Ist kan du göra figurer av sp:n och sätta på. Strössel ramlar nog av, vad du än har på så behövs det "klistras" och strössel är nog lite jobbigt att klistra

Hehe, låter som värsta tårtbakaren, jag som bara hängt lite i tårttråden för att lära mig basic - men knappt hunnit baka en tårta än.

• Miralicia
    mady skrev 2009-06-09 18:59:38 följande:
    så om jag fattat detta rätt så tar man mmf som lock istället för marsipan. Gör man den ena dagen så den får stelna, kavlar och täcker över? Finns något mer exakt recept? Fniss, jag som hatar recept och brukar höfta till. Min tårta tänkte jag köra med kolamojjan i ett lager, rårörda hallon i lager två och mmf som täcke. Fungerar det att lägga bär på? Nä, då smälter det väl, får bli tjusigt strössel. Tur att jag ska plugga i morgon, handlar nu, sätter en dotter på att göra botten, så får jag fixa det andra sen och lägga in tårtan i morgon fm. Kan jag ha på locket direkt då? Den torkar inte utan lock eller plast.
    Japp, både sp & mmf kan man använda som lock istället för marsipan. Perfekt allergivänligt (bara att välja rätt mm om man är känslig för vete i glukossirap).

Sugarpaste som jag beskrev innan idag (eller det var nog i mjölkallergitråden jag skrev ner det receptet?) behöver man göra dagen innan man kavlar ut och täcker med den.
    MMF stelnar inte riktigt på samma sätt.

Jag gjorde en härom helgen med chokladkolakräm på ett lager och hallon som jag mosat med lite socker på det andra, och sen hade jag smörkräm smaksatt med hallon som kladd runt om och ovanpå under locket i mmf.

MMF:
    Ta två skålar (en måste tåla mikro) och smörj insidan tunt med kokosfett. Häll i 2 msk vatten i en av skålarna + 200g marshmallows (eller andra skumgodisar). Mikra på full effekt 30 sekunder, ta ut rör om, mikra 30 sek, rör om osv tills alla marshmallows har smält så att det är en slät smet.

Sikta 400g florsocker i den andra skålen och gör en grop i mitten. Häll i den smälta mm-smeten i florsockret och arbeta ihop till en deg. Tillsätt ytterligare florsocker om det behövs, men hellre aningens klibbig än för torr. Låt vila minst 1 timme innan användning. Håller sig minst 3 veckor om man förvarar i lufttät burk i rumstemperatur.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2009-06-09 19:34:25 följande:
    Japp, både sp & mmf kan man använda som lock istället för marsipan. Perfekt allergivänligt (bara att välja rätt mm om man är känslig för vete i glukossirap). Sugarpaste som jag beskrev innan idag (eller det var nog i mjölkallergitråden jag skrev ner det receptet?) behöver man göra dagen innan man kavlar ut och täcker med den. MMF stelnar inte riktigt på samma sätt. Jag gjorde en härom helgen med chokladkolakräm på ett lager och hallon som jag mosat med lite socker på det andra, och sen hade jag smörkräm smaksatt med hallon som kladd runt om och ovanpå under locket i mmf. MMF: Ta två skålar (en måste tåla mikro) och smörj insidan tunt med kokosfett. Häll i 2 msk vatten i en av skålarna + 200g marshmallows (eller andra skumgodisar). Mikra på full effekt 30 sekunder, ta ut rör om, mikra 30 sek, rör om osv tills alla marshmallows har smält så att det är en slät smet. Sikta 400g florsocker i den andra skålen och gör en grop i mitten. Häll i den smälta mm-smeten i florsockret och arbeta ihop till en deg. Tillsätt ytterligare florsocker om det behövs, men hellre aningens klibbig än för torr. Låt vila minst 1 timme innan användning. Håller sig minst 3 veckor om man förvarar i lufttät burk i rumstemperatur.
    Ja, tack, låter gott! En sån tar vi!
  • Blå Flygare

Maralicia: Så det funkade med hallon i smörkrämen? Hur lång tid hade du på mmf innan tårtan åts? Någon har ju lurat i mig att det ska "fräta".

Svar på tråden Allergitråden!