• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • mady

Mama Law skrev 2009-06-09 18:20:17 följande:

Här är det nog risk för att vi får åka in med minstingen Towa ikväll/natt. hon har inte haft direkta problem med astma förut men nu så har hon det tungt.... vill ju inte ge av killarnas mediciner heller, men va tvungen nu så får se hur det löser sig.....
    inte det oxå Hoppas det bara är en förkylning, håller en tumme
  • mady
    Miralicia skrev 2009-06-09 18:30:41 följande:
    Fast man får ju inte räkna hela kostnaden för mjölken utan enbart merkostnaden jämfört med vanlig mjölk (tex rismjölk 22:-/l så får du inte räkna 22:-/l för mjölken utan man får räkna bort kostnaden för vanlig mjölk tex 8:-/l, så det är bara merkostnaden på i det här exemplet 14:-/l som får räknas med som merkostnad.
    så räknar det hur många liter de anser det gå åt. Tok mycket för lite om man säger så....
  • Miralicia
    mady skrev 2009-06-09 18:17:24 följande:
    göra mmf? vad menar du? Jag ska göra tårta till examen och gör kolageggan till ett lager, men vad mer??? Tips och idéer tack
    mmf= marshmallowfondant - man smälter marshmallows med pyttelite vatten (ngn msk bara) blanda med florsocker så blir det en deg som man kan använda ungefär som sugarpaste till lock till tårtor eller dekorationer. Stelnar inte riktigt på samma sätt som sp så den passar bättre till lock än om man vill göra figurdekorationer och är mjukare att hantera från början.
  • Mama Law
    mady skrev 2009-06-09 18:34:09 följande:
    Mama Law skrev 2009-06-09 18:20:17 följande: inte det oxå Hoppas det bara är en förkylning, håller en tumme
    det är nog förkylningsutlöst men hon stånkar och stönar och har lite indragningar, men det är full fart ändå så det blir till att hålla ett öga. Men iom att hon inte är grundmedicinerad så kan jag nästan säkert säga vart åt det lutar, men har verkligen inte tid. Hon kommer att få vara med mig hela dagen i morron så man har ett öga på henne.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • mady

tack men jag måste vara korkad, vad är sp? För mig är det ett shampo

det måste vara som så´nt där fluff man kan få på mjukglassen i danmark, mums...

• Kavat

Mama Law skrev 2009-06-09 18:40:26 följande:

det är nog förkylningsutlöst men hon stånkar och stönar och har lite indragningar, men det är full fart ändå så det blir till att hålla ett öga. Men iom att hon inte är grundmedicinerad så kan jag nästan säkert säga vart åt det lutar, men har verkligen inte tid. Hon kommer att få vara med mig hela dagen i morron så man har ett öga på henne.
    Å vad trist med mer jobb... Hoppas att det försvinner fort fort och inte kommer tillbaks.
  • Blå Flygare
    mady skrev 2009-06-09 18:42:05 följande:
    tack men jag måste vara korkad, vad är sp? För mig är det ett shampo det måste vara som så´nt där fluff man kan få på mjukglassen i danmark, mums...
    sp är sugerpaste Både mmf och sp används ist för mandelmassa att täcka tårtor med.
  • Miralicia
    Snutten skrev 2009-06-09 18:05:33 följande:
    Nu är jag i full gång med bakningen. Jag har gjort kolan med kokosmjölk och nu står den på svalning och så håller jag på att göra mmf i olika färger. Barnen får "nöja" sig med gul, grön, rosa och vit. Jag bakade en tårtbotten också men den blev lite väl knäckig. Jag tänkte att smör och socker är gott så jag tog extra i smeten och knäckigt blev det men lite platt. Får väl baka en till imorgon. BArnen 3 och 5 år vill gärna "hjälpa" till och vi var nära en liknande incident som Miralicia men med florsocker...
    Kom inte och säg att jag inte varnade dig för hur det kan gå om man kombinerar tårtbakande med små hjälpredor

Ett tips är att dra ner på mängden socker i bottnarna istället - det blir rätt mycket ändå med kolachokladen och sen om man ska ha mmf/sp över. Såväl mmf & sp tjänar på att man har något lite syrligare som mellanlager att kombinera med för att det inte ska bli sliskigt.

Gör gärna också så att man lägger ihop tårtan med fyllningar ena dagen. Ev kan man även skeda över på toppen ngn msk med saft/juice som passar smakmässigt med övrigt så att de blir/behåller sig saftiga. Svep in tårtbottnar + fyllningar i plastfolie och sen får den stå i kylen till nästa dag då man klär på med kladd och sen lägger på locket och dekorerar.

Skulle man använda vanlig vispgrädde (vilket kanske inte är så sannolikt just i den här trådens tårtbakande) behöver man även "fodra" sugarpaste etc på undersidan så att det inte "säckar ihop & smälter". Enklast är att pensla med tex lite smält mjölkfritt margarin eller att använda sig av gelésocker multi som man penslar den sidan som ska ligga ner mot ev vispgrädde. Använder man smörkräm, mousse eller liknade så ska man inte behöva fodra.

Och ett sista tips. När man lagt på locket med sp/mmf och gjort klart och dekorerat tårtan så får man inte förvara den under en tårtkupa när den står i kylskåpet - inget plastlock över tårtan i kylskåpet eftersom det bildas kondens vilket gör att sp "smälter". Ska man transportera den nån stans är det inga problem att täcka över, men inte i kylen.
  • Miralicia
    mady skrev 2009-06-09 18:33:24 följande:
    panik!!!! mit superrecept på tårbotten utan mjölk och ägg är borta Någon som har ett äggfritt recept på tårtbotten. FORT SNÄLLA!
    Funkar det med vanligt vetemjöl så brukar jag använda mig av vanlig sockerkaksbotten. Mitt grundrecept på sockerkaka utan ägg & mjölk (men med vanligt mjöl)

4 dl vetemjöl
    2 dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    3 tsk bakpulver
    ½ dl olja/mf margarin
    2 dl vatten/havre-/rismjölk eller något annat - vätska helt enkelt

175 grader kan det vara runt en halvtimme kanske - tills provstickan är torr. Stäng av ugnen men låt kakan stå kvar ca 5 min innan den tas ut så sjunker den inte ihop så mycket.

Hoppas att jag kommer ihåg rätt proportioner ur minnet.
Svar på tråden Allergitråden!