• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • SmillaMilla
    trållmor skrev 2009-06-09 15:59:59 följande:
    Vill först börja med att tacka för fikat här i Göteborg (även om jag är aningens sent ute )... Jag hade jättetrevligt!!! Sen undrar jag vad ni använder istället för creme fraise och gräddfil till mat? Jag har alltid lagat väldigt mycket maträtter med just creme fraise till, och nu står det helt still för jag har inte hittat något substitut för det Gräddfil undrar jag för jag vill ju veta vad jag ska dippa chipsen i
    Ja creim freich vill jag också ha tips på. Men dipp så har ju Outly en dip som man sedan kan blanda i lite goa kryddor i. Den använder jag t ex i potatisgratäng för att få den lite krämigare.
  • Snutten

Nu är jag i full gång med bakningen. Jag har gjort kolan med kokosmjölk och nu står den på svalning och så håller jag på att göra mmf i olika färger. Barnen får "nöja" sig med gul, grön, rosa och vit. Jag bakade en tårtbotten också men den blev lite väl knäckig. Jag tänkte att smör och socker är gott så jag tog extra i smeten och knäckigt blev det men lite platt. Får väl baka en till imorgon.

BArnen 3 och 5 år vill gärna "hjälpa" till och vi var nära en liknande incident som Miralicia men med florsocker...

• mady

göra mmf? vad menar du? Jag ska göra tårta till examen och gör kolageggan till ett lager, men vad mer???

Tips och idéer tack

• Mama Law

Här är det nog risk för att vi får åka in med minstingen Towa ikväll/natt. hon har inte haft direkta problem med astma förut men nu så har hon det tungt.... vill ju inte ge av killarnas mediciner heller, men va tvungen nu så får se hur det löser sig.....

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Blå Flygare
    SmillaMilla skrev 2009-06-09 17:40:55 följande:
    Ja creim freich vill jag också ha tips på. Men dipp så har ju Outly en dip som man sedan kan blanda i lite goa kryddor i. Den använder jag t ex i potatisgratäng för att få den lite krämigare.
    Har de? Har inte sett och finns inte på hemsidan.
  • SmillaMilla
    Blå Flygare skrev 2009-06-09 18:26:27 följande:
    Har de? Har inte sett och finns inte på hemsidan.
    hmmm vi har en här på Åland. Heter väl mat o dipp. Eller har jag helt fel.
  • Miralicia
    SmillaMilla skrev 2009-06-09 17:40:55 följande:
    Yosa är det som nyligen kommit ut med en havrebaserad ersättningsprodukt för tex creme fraiche som de kalla för "Mat & Dip". Har inte testat den själv så jag kan inte uttala mig om hur den är.
  • SmillaMilla
    Miralicia skrev 2009-06-09 18:27:31 följande:
    Yosa är det som nyligen kommit ut med en havrebaserad ersättningsprodukt för tex creme fraiche som de kalla för "Mat & Dip". Har inte testat den själv så jag kan inte uttala mig om hur den är.
    Åhhhh förlåt. Visst var det yosa. Har testat den i potatisgratängen o det gick riktigt bra
  • Miralicia
    Jasusu skrev 2009-06-09 11:23:18 följande:
    Får man mjölken medräknad så hade jag lätt kommit över 7000kr. Jag ska överklaga och lusläsa länken. För jag tycker inte detta var rätt. När jag orkar...man har ju två månader på sig. Luften gick liksom ur mig.
    Fast man får ju inte räkna hela kostnaden för mjölken utan enbart merkostnaden jämfört med vanlig mjölk (tex rismjölk 22:-/l så får du inte räkna 22:-/l för mjölken utan man får räkna bort kostnaden för vanlig mjölk tex 8:-/l, så det är bara merkostnaden på i det här exemplet 14:-/l som får räknas med som merkostnad.
  • mady

panik!!!! mit superrecept på tårbotten utan mjölk och ägg är borta Någon som har ett äggfritt recept på tårtbotten. FORT SNÄLLA!

Svar på tråden Allergitråden!