• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • mady

Hur många liter mjölk har ni räknat att det går åt för era barn? Blir ju lite olika efter ålder så skriv gärna åldern.
    Svårt att räkna hur mycket som går åt till bakning och matlagning... Gör jag stuvade makaroner åt mina fyra så är det en liter samt en liten havregrädde bara som exempel.

Ska nog komplettera min överklagan.

• Slippy

Vilken choklad funkar bäst till bakning? Är det t.ex. Bonvita som det tipsades om tidigare här i tråden? Har blivit väldigt inspirerad av alla tårt-diskussioner Lilltjejen fyller inte år förrän i augusti, men då jag inte är nån tårtbakare så är det nog lika bra att sätta igång och testa lite redan nu Har kopierat en massa om mmf och sp och allt vad ni skrivit som verkar så gott. Frågan är bara om jag kommer lyckas. Det är ju värt ett (eller flere ) försök iaf. Lilltjejen måste ju få tårta på sin födelsedag!

• mady

En sak till gällande mjölk. Sitter här och läser hur de skrivit om mjölken och merkostnaden för mjölkfrikost. För två barn ökas schablonen med 1.5 gång!!!

jag har fått merkostnad för fyra barn - mjölk
    fördyradematkostnader enligt schablon 2139. De har sedan räknat 72 liter mjölk per barn och år. Hallå det är ju bara 1.3 liter per vecka och barn det blir ju bara 1,8 dl per dag. Mina barn dricker då minst ett glas på morgonen likaså till lunch, mellis och middag. Visst ibland annat men mjölk är vår huvudsakliga måltidsdryck.
    fil/yougurt ersättning har de räknat med 27.6 liter per år. Inte tal om yougurt till mellis varje dag eller frukost. Nä yougurt är lyxvara

Vad räknar de in i schablon kostnaden, någon som vet?

Detta är iofs bättre än jag tidigare fått för tidigare har jag bara fått schablonkostnaden

Tidigare ökade schblonen något då det var fler allergier än bara ägg, men inte nu.

• Mama Law
    mady skrev 2009-06-11 08:24:09 följande:
    En sak till gällande mjölk. Sitter här och läser hur de skrivit om mjölken och merkostnaden för mjölkfrikost. För två barn ökas schablonen med 1.5 gång!!! jag har fått merkostnad för fyra barn - mjölkfördyradematkostnader enligt schablon 2139. De har sedan räknat 72 liter mjölk per barn och år. Hallå det är ju bara 1.3 liter per vecka och barn det blir ju bara 1,8 dl per dag. Mina barn dricker då minst ett glas på morgonen likaså till lunch, mellis och middag. Visst ibland annat men mjölk är vår huvudsakliga måltidsdryck.fil/yougurt ersättning har de räknat med 27.6 liter per år. Inte tal om yougurt till mellis varje dag eller frukost. Nä yougurt är lyxvara Vad räknar de in i schablon kostnaden, någon som vet?Detta är iofs bättre än jag tidigare fått för tidigare har jag bara fått schablonkostnaden Tidigare ökade schblonen något då det var fler allergier än bara ägg, men inte nu.
    Jag har fått 3023 kr i merkostnader beviljat för mjölkfri kost.

Måste ringa min handläggare på fk idag då det inte står nåt om jag får ta vab el ej i grundsjukdomen på barnen i beslutet. Måste ju veta kan ju bli tok annars.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Blå Flygare
    Slippy skrev 2009-06-11 08:09:31 följande:
    Vilken choklad funkar bäst till bakning? Är det t.ex. Bonvita som det tipsades om tidigare här i tråden? Har blivit väldigt inspirerad av alla tårt-diskussioner Lilltjejen fyller inte år förrän i augusti, men då jag inte är nån tårtbakare så är det nog lika bra att sätta igång och testa lite redan nu Har kopierat en massa om mmf och sp och allt vad ni skrivit som verkar så gott. Frågan är bara om jag kommer lyckas. Det är ju värt ett (eller flere ) försök iaf. Lilltjejen måste ju få tårta på sin födelsedag!
    Jag är typ handikappad i köket, men mmf lyckades jag med Blir den för hård kan man mjuka upp med lite olja/kokosfett (och micra kort kort stund innan man ska kavla/modellera), lätt att den blir för hård eftersom den är mjukare när den är varm.
  • Slippy
    Blå Flygare skrev 2009-06-11 09:27:01 följande:
    Jag är typ handikappad i köket, men mmf lyckades jag med Blir den för hård kan man mjuka upp med lite olja/kokosfett (och micra kort kort stund innan man ska kavla/modellera), lätt att den blir för hård eftersom den är mjukare när den är varm.
    Okej, tack för tipset!
  • Slippy
    Okej, tack för tipset!
    Förresten, har du provat alla dom här tårtfyllningarna du har i din blogg? T.ex. fluff, mousse, smörkräm och allt gott Vad ska man satsa på om man inte är så bra på tårtbak, nåt förslag? Känns ju lite tråkigt och bara ha bär i tårtan så det skulle ju va kul med nåt annat också. Kanske får prova och göra alltihop och se va som blir bra
  • mady

Mama Law skrev 2009-06-11 09:03:10 följande:

Jag har fått 3023 kr i merkostnader beviljat för mjölkfri kost.Måste ringa min handläggare på fk idag då det inte står nåt om jag får ta vab el ej i grundsjukdomen på barnen i beslutet. Måste ju veta kan ju bli tok annars.
    hur har de räknat? Jag har fått 2139:- på fyra barn + kostnaden för mjölk
  • littlemum

Antar att jag är dum... Har inte sökt något för merkostnader. Vet inte ens hur man gör {#lang_emotions_embarassed}

Har en son på 6 år som har haft mjölkfri kost sedan 5 år, han utreds nu även för gluten. (Har även pollenallergi och börjat med astmamediciner)

Dottern står på mjölk, soja, sojasläktingar, baljväxt, sädesslag och äggfri kost. (Även hon visar tecken på pollenallergi)

Matkostnaderna skenar snabbt iväg...

• Alicia05sMamma

Här vet man inte ens om man blir beviljad ett vb {#lang_emotions_undecided} Jag hoppas då verkligen det.
    A har nu komjölksallergi, soja ( inkl sojalecitin ) baljväxter, havre, vete, morot, fisk, muskotnöt, plåster, mygg/geting, pollen och ägg.

Utöver allergierna har hon även förkylningsutlöst astma och reagerar mkt på väderomslagen tyvärr.
    Så det blir mediciner både för allergierna varje dag + astmamediciner när de behövs.

Matkostnaderna skenar iväg sanslöst snabbt det kan jag då hålla med om. Det är sjukt mkt pengar man lägger ut varje år på specialkost.

Jag har ansökt om merkostnader oxå, men får väl se vad dom får för sig att besluta.

littlemum skrev 2009-06-11 10:23:21 följande:
    Antar att jag är dum... Har inte sökt något för merkostnader. Vet inte ens hur man gör Har en son på 6 år som har haft mjölkfri kost sedan 5 år, han utreds nu även för gluten. (Har även pollenallergi och börjat med astmamediciner) Dottern står på mjölk, soja, sojasläktingar, baljväxt, sädesslag och äggfri kost. (Även hon visar tecken på pollenallergi) Matkostnaderna skenar snabbt iväg...
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Allergitråden!