• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • SmillaMilla
    littlemum skrev 2009-06-10 20:46:20 följande:
    Sojasläktingar är det i alla isglassar samt sorbéer i affärerna. 
    Oj då det hade jag ingen aning om. Så vad ger man svea för glass nu?
  • littlemum
    Miralicia skrev 2009-06-10 20:55:09 följande:
    "Triumfs hallon/colapinnar" & "Coop Magi" (båda storpack) är utan, Även "Fruitz" (styckglass) från Diplom-Is är utan sojasläktingar, men det är de enda som jag hittat hittills.
    Vad?? Att jag har missat det här!? Nu är jag lycklig!
  • SmillaMilla
    Miralicia skrev 2009-06-10 20:55:09 följande:
    "Triumfs hallon/colapinnar" & "Coop Magi" (båda storpack) är utan, Även "Fruitz" (styckglass) från Diplom-Is är utan sojasläktingar, men det är de enda som jag hittat hittills.
    aha då skall jag se om det finns något sådant här på åland.
  • Dalkulla74

KKavat: Martin har testats med blodprov och pricktest och det enda som har gett utslag är ägg. Mjölk eller soja har aldrig påvisats att han är allergisk mot. Nu är det år sedan han fick komjölk (får endast havrebaserat nu) men då han fick det så tyckte iaf vi här hemma att han blev sämre i eksemen dagarna efter så det räckte för oss att utesluta koprodukter trots att doktorerna inte tycker att det är nödvändigt. De säger väl kanske inte det rakt ut men anser nog att det "bara" är atopiska eksem och att kosten inte spelar in i så stor utsträckning som vi tror. Soja har vi börjat föra in i kosten (har provat en handfull gånger kanske) och det ser lovande ut, vi har inte sett några försämringar än vad vi kan se. Men vi släpper inte lös sojaprodukter ännu. Baljväxter äter han nu fritt igen efter att ha varit utan det med lika länge som koprodukter.

Är lapptest en bättre testmetod än blodprov och pricktest?

Det som jag funderar på att införa nu i Martins kost är tillskott av omega 3+6, tror det kan vara värt försöket att se om det kan förbättra hans hy.

• Dalkulla74

KKavat: Martin har testats med blodprov och pricktest och det enda som har gett utslag är ägg. Mjölk eller soja har aldrig påvisats att han är allergisk mot. Nu är det år sedan han fick komjölk (får endast havrebaserat nu) men då han fick det så tyckte iaf vi här hemma att han blev sämre i eksemen dagarna efter så det räckte för oss att utesluta koprodukter trots att doktorerna inte tycker att det är nödvändigt. De säger väl kanske inte det rakt ut men anser nog att det "bara" är atopiska eksem och att kosten inte spelar in i så stor utsträckning som vi tror. Soja har vi börjat föra in i kosten (har provat en handfull gånger kanske) och det ser lovande ut, vi har inte sett några försämringar än vad vi kan se. Men vi släpper inte lös sojaprodukter ännu. Baljväxter äter han nu fritt igen efter att ha varit utan det med lika länge som koprodukter.

Är lapptest en bättre testmetod än blodprov och pricktest?

Det som jag funderar på att införa nu i Martins kost är tillskott av omega 3+6, tror det kan vara värt försöket att se om det kan förbättra hans hy.

• Miralicia

Jag har nämnt tidigare om den förväxlingsrisk som det finns med Kung Markattas mjölkfria choklad (den ljusa samt mint- & apelsinvarianterna) och en del andra mjölkfria chokladkakor som också tillverkas av Plamil.

Jag var på stan idag och passade på att fota med mobilkameran i affärerna. De som fastnade på bild är Mjölkfri mintchoklad som är tillverkad av Plamil, men med två olika distributörer - Kung Markatta (fotad på Ica Maxi) resp Life Products (fotad i hälsokostaffär).

[b]Skillnaden mellan dem är att Plamils choklad genom Life innehåller sojamjöl. Detta anges INTE under allergiinformation utan skillnaden ses endast i själva innehållsförteckningen[/b] och om man kollar i den lilla rutan längst ner i högra hörnet på baksidan med kontaktuppgifter så står det Plamil + Kung Markatta eller Plamil + Life Products.

Jag la upp bilderna i mitt galleri, så ni kan ju själva se hur lika förpackningarna ser ut och att det är en rätt stor förväxling om man inte kollar noga.

www.familjeliv.se/Hem/miralicia/galleri.php

• Miralicia
    littlemum skrev 2009-06-10 20:56:06 följande:
    Vad?? Att jag har missat det här!? Nu är jag lycklig!
    Coop magi är desutom utan glukossirap så man int behöver fundera över ursprung på det om man skulle vara känslig för vete.
  • littlemum
    Miralicia skrev 2009-06-10 21:08:30 följande:
    Coop magi är desutom utan glukossirap så man int behöver fundera över ursprung på det om man skulle vara känslig för vete.
    Oj vad bra! Glukossirap reagerar dottern på. Ska åka till Coop imorgon!
  • Miralicia
    littlemum skrev 2009-06-10 21:09:53 följande:
    Oj vad bra! Glukossirap reagerar dottern på. Ska åka till Coop imorgon!
    Det är hallon- & päronpinnar (separata) och godaste isglassarna som jag smakat så vitt jag kan minnas, hallonpinnarna smakar kraftigt av hallon och pärompinnarna smakar päronsplitt.
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2009-06-10 21:07:25 följande:
    Jag har nämnt tidigare om den förväxlingsrisk som det finns med Kung Markattas mjölkfria choklad (den ljusa samt mint- & apelsinvarianterna) och en del andra mjölkfria chokladkakor som också tillverkas av Plamil. Jag var på stan idag och passade på att fota med mobilkameran i affärerna. De som fastnade på bild är Mjölkfri mintchoklad som är tillverkad av Plamil, men med två olika distributörer - Kung Markatta (fotad på Ica Maxi) resp Life Products (fotad i hälsokostaffär). [b]Skillnaden mellan dem är att Plamils choklad genom Life innehåller sojamjöl. Detta anges INTE under allergiinformation utan skillnaden ses endast i själva innehållsförteckningen[/b] och om man kollar i den lilla rutan längst ner i högra hörnet på baksidan med kontaktuppgifter så står det Plamil + Kung Markatta eller Plamil + Life Products. Jag la upp bilderna i mitt galleri, så ni kan ju själva se hur lika förpackningarna ser ut och att det är en rätt stor förväxling om man inte kollar noga. www.familjeliv.se/Hem/miralicia/galleri.php
    ditt fotoalbum är inte tillgängligt (ändra under inställningar)
Svar på tråden Allergitråden!