• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2009-06-10 20:55:09 följande:
    "Triumfs hallon/colapinnar" & "Coop Magi" (båda storpack) är utan, Även "Fruitz" (styckglass) från Diplom-Is är utan sojasläktingar, men det är de enda som jag hittat hittills.
    Kom på en till - Hello Kitty ispinnar med vindruva & körsbär är också utan sojasläktingar, men med glukos-fruktossirap en bit ner i innehållsförteckningen

Hello Kitty: www.triumfglass.se/index.gan&subid=1
    Hallon/cola: www.triumfglass.se/index.gan&subid=1
    Fruitz Mango: www.triumfglass.se/index.gan&subid=2
    Fruitz Hallon: www.triumfglass.se/index.gan&subid=2

Fruitz kan innehålla spår av mjölk och nötter
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-10 21:14:34 följande:
    ditt fotoalbum är inte tillgängligt (ändra under inställningar)
    Sorry, jag klickade i att ändra det men det gick visst inte igenom, men nu ska det vara fixat
  • Blå Flygare

Ja, de var lika. Lätt att tro det är samma vara! Kollade just på goodstore, och där finns en tredje variant på framsidan, men innehållet är samma som K.M. på den jag kollade. Sugen på att beställa en risVISPgrädde, men man behövde beställa för 400:-. Mycket grädde blir det... Någon som testat den (soyatoo)? Kanske flera runt gbg som vill testa så vi kan sambeställa? Om den inte finns närmare...

www.goodstore.se/catalog/product_info.php

• Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-10 21:31:47 följande:
    Ja, de var lika. Lätt att tro det är samma vara! Kollade just på goodstore, och där finns en tredje variant på framsidan, men innehållet är samma som K.M. på den jag kollade. Sugen på att beställa en risVISPgrädde, men man behövde beställa för 400:-. Mycket grädde blir det... Någon som testat den (soyatoo)? Kanske flera runt gbg som vill testa så vi kan sambeställa? Om den inte finns närmare... www.goodstore.se/catalog/product_info.php...
    De som det står "Organic" på är samma som Kung Markattas.

Goodstore gillar jag - synd bara att man bor en bit bort, men jag har ju varit uppe i Stockholm ett par gånger här nu under våren och alla gångerna så har jag sett till att kunna hinna med en sväng dit för att handla upp ett rejält lager innan jag tagit tåget hem.

Just nu sitter jag och mumsar på den här: www.goodstore.se/catalog/product_info.php&products_id=2396
    och sen ska jag ta ett smakprov på den här: www.goodstore.se/catalog/product_info.php&products_id=1296

Den här är också god förresten: www.goodstore.se/catalog/product_info.php&products_id=2134 Mycket godare än Kung Markattas ljusa choklad, smakar i princip som vanlig mjölkchoklad.

Ska du/ni beställa så kolla även in deras nudlar, massa spännande smaker (har dock inte hunnit testa mig igenom dem än). Scrolla ner en bit till nedre halvan av sidan : www.goodstore.se/catalog/index.php
    Alla de avlånga paketen med nudlar är vete- & glutenfria.
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2009-06-10 21:46:47 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-10 21:31:47 följande: De som det står "Organic" på är samma som Kung Markattas. Goodstore gillar jag - synd bara att man bor en bit bort, men jag har ju varit uppe i Stockholm ett par gånger här nu under våren och alla gångerna så har jag sett till att kunna hinna med en sväng dit för att handla upp ett rejält lager innan jag tagit tåget hem. Just nu sitter jag och mumsar på den här: www.goodstore.se/catalog/product_info.php... och sen ska jag ta ett smakprov på den här: www.goodstore.se/catalog/product_info.php... Den här är också god förresten: www.goodstore.se/catalog/product_info.php... Mycket godare än Kung Markattas ljusa choklad, smakar i princip som vanlig mjölkchoklad. Ska du/ni beställa så kolla även in deras nudlar, massa spännande smaker (har dock inte hunnit testa mig igenom dem än). Scrolla ner en bit till nedre halvan av sidan : www.goodstore.se/catalog/index.php... Alla de avlånga paketen med nudlar är vete- & glutenfria.
    Kanske inte så svårt att få ihop för 400:- ändå
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2009-06-10 21:46:47 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-10 21:31:47 följande: De som det står "Organic" på är samma som Kung Markattas. Goodstore gillar jag - synd bara att man bor en bit bort, men jag har ju varit uppe i Stockholm ett par gånger här nu under våren och alla gångerna så har jag sett till att kunna hinna med en sväng dit för att handla upp ett rejält lager innan jag tagit tåget hem. Just nu sitter jag och mumsar på den här: www.goodstore.se/catalog/product_info.php... och sen ska jag ta ett smakprov på den här: www.goodstore.se/catalog/product_info.php... Den här är också god förresten: www.goodstore.se/catalog/product_info.php... Mycket godare än Kung Markattas ljusa choklad, smakar i princip som vanlig mjölkchoklad. Ska du/ni beställa så kolla även in deras nudlar, massa spännande smaker (har dock inte hunnit testa mig igenom dem än). Scrolla ner en bit till nedre halvan av sidan : www.goodstore.se/catalog/index.php... Alla de avlånga paketen med nudlar är vete- & glutenfria.
    Apelsin-pelargonchokladen var ingen höjdare
    Den får nog sambon som äter allt äta upp här hemma, jag kommer inte att göra det i varje fall.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2009-06-10 21:07:25 följande:
    Jag har nämnt tidigare om den förväxlingsrisk som det finns med Kung Markattas mjölkfria choklad (den ljusa samt mint- & apelsinvarianterna) och en del andra mjölkfria chokladkakor som också tillverkas av Plamil. Jag var på stan idag och passade på att fota med mobilkameran i affärerna. De som fastnade på bild är Mjölkfri mintchoklad som är tillverkad av Plamil, men med två olika distributörer - Kung Markatta (fotad på Ica Maxi) resp Life Products (fotad i hälsokostaffär). [b]Skillnaden mellan dem är att Plamils choklad genom Life innehåller sojamjöl. Detta anges INTE under allergiinformation utan skillnaden ses endast i själva innehållsförteckningen[/b] och om man kollar i den lilla rutan längst ner i högra hörnet på baksidan med kontaktuppgifter så står det Plamil + Kung Markatta eller Plamil + Life Products. Jag la upp bilderna i mitt galleri, så ni kan ju själva se hur lika förpackningarna ser ut och att det är en rätt stor förväxling om man inte kollar noga. www.familjeliv.se/Hem/miralicia/galleri.php
    OJ! :-0 Ja, de var lika. Har inte sett sojavarianten här, men shit, det kan ju vara livsfarligt att de är så lika!
  • Kavat
    Dalkulla74 skrev 2009-06-10 20:59:24 följande:
    KKavat: Martin har testats med blodprov och pricktest och det enda som har gett utslag är ägg. Mjölk eller soja har aldrig påvisats att han är allergisk mot. Nu är det år sedan han fick komjölk (får endast havrebaserat nu) men då han fick det så tyckte iaf vi här hemma att han blev sämre i eksemen dagarna efter så det räckte för oss att utesluta koprodukter trots att doktorerna inte tycker att det är nödvändigt. De säger väl kanske inte det rakt ut men anser nog att det "bara" är atopiska eksem och att kosten inte spelar in i så stor utsträckning som vi tror. Soja har vi börjat föra in i kosten (har provat en handfull gånger kanske) och det ser lovande ut, vi har inte sett några försämringar än vad vi kan se. Men vi släpper inte lös sojaprodukter ännu. Baljväxter äter han nu fritt igen efter att ha varit utan det med lika länge som koprodukter. Är lapptest en bättre testmetod än blodprov och pricktest? Det som jag funderar på att införa nu i Martins kost är tillskott av omega 3+6, tror det kan vara värt försöket att se om det kan förbättra hans hy.
    Lapptest visar oftare på sena reaktioner som eksem är. Det är ju supersvårt med sena reaktioner eftersom de kan komma efter en vecka, men för det mesta kommer de väl inom några dygn. I alla fall på mina barn. Så med tanke på att han har eksem så låter det ju som en bra idé att kolla. Man kan göra själv också (se min sädesslagsblogg), om man nu inte får en remiss till någon som gör. Det görs tyvärr inte överallt, utan på ett fåtal ställen i Sverigen.
    Linköping, Kungsbacka, NÄL vet jag gör och sen finns det några ställen till, tror det görs neråt Lund, om jag minns rätt. Någon annan har kanske koll?

Ofta kan de tåla baljväxter men reagera på t.ex guarkärnmjöl E412, som är en riktig elaking. Finfördelad och går lätt in i tarmen och gör skada om man inte tål den.

Så om jag var du hade jag tagit reda på närmsta ställe de gör patchtest och ring och pratat med dem där vad de anser och hur du gör för att få komma dit.
    Ibland får man komma utan remiss, ibland vill de ha remiss, kan vara olika på samma ställe, beroende var man bor.
  • Kavat
    Ja, de var lika. Lätt att tro det är samma vara! Kollade just på goodstore, och där finns en tredje variant på framsidan, men innehållet är samma som K.M. på den jag kollade. Sugen på att beställa en risVISPgrädde, men man behövde beställa för 400:-. Mycket grädde blir det... Någon som testat den (soyatoo)? Kanske flera runt gbg som vill testa så vi kan sambeställa? Om den inte finns närmare... www.goodstore.se/catalog/product_info.php...
    Hojta om du ska beställa, choklad älskar vi här!
  • Miralicia
    Tänk på att risvispen innehåller sojasläkting bara om man är känslig för det.
Svar på tråden Allergitråden!