• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • littlemum
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-11 10:30:24 följande:
    Här vet man inte ens om man blir beviljad ett vb Jag hoppas då verkligen det.A har nu komjölksallergi, soja ( inkl sojalecitin ) baljväxter, havre, vete, morot, fisk, muskotnöt, plåster, mygg/geting, pollen och ägg.Utöver allergierna har hon även förkylningsutlöst astma och reagerar mkt på väderomslagen tyvärr.Så det blir mediciner både för allergierna varje dag + astmamediciner när de behövs.Matkostnaderna skenar iväg sanslöst snabbt det kan jag då hålla med om. Det är sjukt mkt pengar man lägger ut varje år på specialkost.Jag har ansökt om merkostnader oxå, men får väl se vad dom får för sig att besluta.
    Ansöker man om både vb och merkostnader hos FK? Är de "problem" som jag skrev om tillräckliga för att söka vb?
  • Kavat
    littlemum skrev 2009-06-11 10:32:45 följande:
    Ansöker man om både vb och merkostnader hos FK? Är de "problem" som jag skrev om tillräckliga för att söka vb?
    Det är inte antalet allergier man ansöker för utan mertiden som allergierna tar. Alltså smörja med salvor, inhalera, laga special mat osv, läs länken i trådstarten om vb. Står lite här och var i tråden men där står en hel del.

Om man får vb beviljat till minst 1/4 så får man ofta även ersättning för merkostnader dessutom. Och det är den mjölkkostnaden som alla fått olika för här i tråden. Vi får ingen extra för soja eller ägg. Men vi får för mjöl till bröd eftersom det inte finns något på livsmedelshänvisning som är naturligt glutenfritt och utan sojasläktingar. Vi får även för medicin upp till högkostnadsskyddet osv. Läs länken.

Man kan även få för enbart merkostnad men då måste man upp i över 7000:- i mat och då drar de av skillnaden för vanlig mjölk, läs några sidor tillbaks.
  • mady
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-11 10:30:24 följande:
    Här vet man inte ens om man blir beviljad ett vb Jag hoppas då verkligen det.A har nu komjölksallergi, soja ( inkl sojalecitin ) baljväxter, havre, vete, morot, fisk, muskotnöt, plåster, mygg/geting, pollen och ägg.Utöver allergierna har hon även förkylningsutlöst astma och reagerar mkt på väderomslagen tyvärr.Så det blir mediciner både för allergierna varje dag + astmamediciner när de behövs.Matkostnaderna skenar iväg sanslöst snabbt det kan jag då hålla med om. Det är sjukt mkt pengar man lägger ut varje år på specialkost.Jag har ansökt om merkostnader oxå, men får väl se vad dom får för sig att besluta.
    risken är tyvärr stor att det blir negativt besked. "Mattid" har de kapat totalt för oss, anses inte ta mer tid, lite för mertid vid handling har jag fått tidigare då man fått det dokumenterat, hur de tänkt denna gång har jag ingen aning om då inget finns dolkumenterat
    FK har ingen aning om hur lång tid det tar att planera, handla och leta/skapa recept vid allergier. Är nog oxå bara mjölk och gluten som ger merkostnader enligt dom. Har någon fått för annat?
    "Bara" medicin för allergier och astma medicin vid behov är nog inte tillräckligt för att komma upp i deras timmar. Tyvärr skriver jag från vad jag tror är den bistra verklighet. När man hör hur folk får avslag, vad mitt eget beslut på fyra barn blev och mamma laws beslut blev......
  • Kavat
    Och svaret på din fråga är ja.
    Man kan alltid ansöka, kan inte få mer än ett nej.
    www.forsakringskassan.se/fakta/vardbidrag/
  • Alicia05sMamma
    Ja nu är ju inte jag ngn expert haha

Men jag skrev egna bilagor om hennes allergier och astma, hur en dag hos oss kan se ut, hur mkt tid som går åt tex. bara för att laga mat & handla. All tid man lägger ned på att informera släkt, dagis osv om allergier osv. Jag har angett hur hennes reaktioner bli på varje allergi osv.

Sedan gjorde jag uträkningar på hur mkt jag beräknar att vi gör av med i tex. rismjölk per vecka och då räknade jag i dryck, matlagning och bakning. Så gjorde jag uträkningar på hur mkt mer det kostar oss att handla rismjölk mot tex. vanlig mjölk och havremjölk.

Dessutom har hon mat utskriven på livsmedelsanvisning så vi kan ju inte köpa vad som hellst åt henne heller. Det gör ju oxå att man får utökade kostnader på div olika saker.

Jag köper tex. från allergimat.com rapsy frutty, drickchoklad, glassmix. Rapsyfruttyn köper jag för att jag vill att hon ska få en bättre och mer varierande frukost och mellanmål än vad hon annars fått äta.

Jag tog oxå upp mediciner, mat och medlemsavgifter i astma & allergiförbundet + celiaki förbundet bla som merkostnader. Om jag skrivit rätt vet jag inte men jag hoppas dom beviljar och inser hur mkt tid, ork och pengar man lägger ned.

Tror inlägget blev aningen svamligt med jag hoppas du är med på vad jag är ute efter iaf
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • mady
    littlemum skrev 2009-06-11 10:23:21 följande:
    Antar att jag är dum... Har inte sökt något för merkostnader. Vet inte ens hur man gör
    Har en son på 6 år som har haft mjölkfri kost sedan 5 år, han utreds nu även för gluten. (Har även pollenallergi och börjat med astmamediciner)
    Dottern står på mjölk, soja, sojasläktingar, baljväxt, sädesslag och äggfri kost. (Även hon visar tecken på pollenallergi)
    Matkostnaderna skenar snabbt iväg...
    söka kan man alltid men som sagt de verkar gå in med såg, yxa, ja allt när det gäller ansökningar för astma och allergier. Merkostnaden skall uppgå till jag tror det är 7000 per år och det är väl bara mjölk och gluten som ger merkostnader. Är det bara medicinering kring pollen är det heller inte tillräckligt "långvarigt". Deras riktlinjer säger mist 7 timmar merjobb per vecka + godkänd merkostnad annars tror jag de räknar på 10 timmar.
  • Kavat
    mady skrev 2009-06-11 10:41:26 följande:
    risken är tyvärr stor att det blir negativt besked. "Mattid" har de kapat totalt för oss, anses inte ta mer tid, lite för mertid vid handling har jag fått tidigare då man fått det dokumenterat, hur de tänkt denna gång har jag ingen aning om då inget finns dolkumenterat FK har ingen aning om hur lång tid det tar att planera, handla och leta/skapa recept vid allergier. Är nog oxå bara mjölk och gluten som ger merkostnader enligt dom. Har någon fått för annat? "Bara" medicin för allergier och astma medicin vid behov är nog inte tillräckligt för att komma upp i deras timmar. Tyvärr skriver jag från vad jag tror är den bistra verklighet. När man hör hur folk får avslag, vad mitt eget beslut på fyra barn blev och mamma laws beslut blev......
    Ja, hos oss kapade de 2/3 av timmarna också. Så de är stenhårda. MEN det verkar lättare att få 1/4 vb för "lite mertid" än vad det är att få högre för de med en massa mertid.
    Det är precis som du skriver som om de inte förstår att de stoppar i sojasläktingar och vete /glukos i allt! Det är minsann inte lätt att hitta färdiga produkter som går att äta så tiden vi lägger ner jämfört med en "normal" familj är ju enorm....
  • Alicia05sMamma
    mady skrev 2009-06-11 10:41:26 följande:
    risken är tyvärr stor att det blir negativt besked. "Mattid" har de kapat totalt för oss, anses inte ta mer tid, lite för mertid vid handling har jag fått tidigare då man fått det dokumenterat, hur de tänkt denna gång har jag ingen aning om då inget finns dolkumenterat FK har ingen aning om hur lång tid det tar att planera, handla och leta/skapa recept vid allergier. Är nog oxå bara mjölk och gluten som ger merkostnader enligt dom. Har någon fått för annat? "Bara" medicin för allergier och astma medicin vid behov är nog inte tillräckligt för att komma upp i deras timmar. Tyvärr skriver jag från vad jag tror är den bistra verklighet. När man hör hur folk får avslag, vad mitt eget beslut på fyra barn blev och mamma laws beslut blev......
    Ja jag hoppas det blir ett possitivt besked. Vi lägger ned mkt tid på matlagningen bara för att ta ett ex. då alicia har sin specialkost. Bara för att glömma posten merkostnader som är skyhög.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • mady

USCH jag låter som värsta neggodilen. Menar absolut inte att racka ner någonsmerjobb så jag hoppas ni inte tar det som så. jag vet verkligen vad ni gör och skulle jag vara handläggare skulle ni få ja! Nu är det tyvärr inte jag utan en bunt för mig idag idioter som inte alls förstår vad detta innebär.

Har en kompis med två barn med gluten, soja, mjölk och ägg samt pollen, de fick helt avslag Tror aldrig hon orkade överklaga

• mady
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-11 10:47:25 följande:
    Ja jag hoppas det blir ett possitivt besked. Vi lägger ned mkt tid på matlagningen bara för att ta ett ex. då alicia har sin specialkost. Bara för att glömma posten merkostnader som är skyhög.
    hoppas jag med.

Mertiden vid mat är enorm...
Svar på tråden Allergitråden!