• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Alicia05sMamma
    mady skrev 2009-06-11 10:51:12 följande:
    USCH jag låter som värsta neggodilen. Menar absolut inte att racka ner någonsmerjobb så jag hoppas ni inte tar det som så. jag vet verkligen vad ni gör och skulle jag vara handläggare skulle ni få ja! Nu är det tyvärr inte jag utan en bunt för mig idag idioter som inte alls förstår vad detta innebär. Har en kompis med två barn med gluten, soja, mjölk och ägg samt pollen, de fick helt avslag Tror aldrig hon orkade överklaga
    Nä det är ingen fara. Jag förstår precis vad du menar
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Alicia05sMamma
    mady skrev 2009-06-11 10:52:54 följande:
    hoppas jag med. Mertiden vid mat är enorm...
    Ja fy bubblan. Varje dag har man spisen full i pannor och stekpannor eller i flera omgångar De är faan inte kul & bo vid spisen som det känns som man gör vissa dagar.

Tänk om de kunde förstå hur det är att vara som en hök på sitt/sina barn hela tiden. Att ständigt kontrollera vad de stoppar i munnen. A som nu har så många olika allergier har ju själv inte koll på vad som är vad & blandar lätt ihop med vad man får och inte får äta. Eller så vet hon helt enkelt inte vad det är som tex. vete. Ser hon mjölpåsen så vet hon att hon inte tål. Men hon är ju inte med på att vete finns i så mkt och det finns i så mkt som barn inte tänker på. Inte vuxna heller för den delen.

Suck, skulle vilja ha en såndär slipsnisse hemma 1 vecka, då ska dom få se hur fanken det ser ut Det är lätt att sitta gömd bakom ett skrivbord och bestämma vad folk ska bli beviljad till och inte utan att ens träffa dem eller prata med dem.

Frågan är... VILL dom ens sätta sig in i och förstå hur tufft det är ? {#lang_emotions_undecided}
  • Blå Flygare

Nickar instämmand till Alicia05. S blev bjuden på ett kex under ett obevakat ögonblick här om dagen (lekte ute så jag var inte beredd på mat...) och äter glatt. Jag förklarar att hon ska fråga mig om hon kan äta så jag kan kolla - för att hon inte ska få ont i magen varpå S deklarerar bestämt "Det ääär inte ägg i kexet." och nickar. Nä, det var det ju inte. Bara vete...

• Kavat

När jag var och handlade så stod det en tant och delade ut brödbitar på i affären som smakprov och hon gick runt med sitt fat. Hittade mina två som sprang runt bland fruktdiskarna och så hörde jag tillsist någon som sa "ja, där är er mamma.""Jag tänkte bara kolla så det var ok att de fick smaka", men då sa er dotter att de inte tålde saker". Ja, "hon tål inte mjölk" började jag. Och det försäkrade hon att det inte var i och jag fortsätter och han tål inte vete... Oj, så snopen hon blev, när de inte fick äta och sa "men vad bra att jag frågade". Jaaa, det kan man ju säga....

Hade lilleman varit själv hade han nog norpat åt sig utan att tveka. Och tanten fick sig nog en tankeställare.

Förstår i övrigt mig inte på människor som ger saker till barn utan att fråga föräldrarna först. Oavsett allergier eller inte så kan det ju finnas andra anledningar till att man inte vill att ens barn ska äta vad som helst av vem som helst...

• littlemum
    Kavat skrev 2009-06-11 12:42:51 följande:
    När jag var och handlade så stod det en tant och delade ut brödbitar på i affären som smakprov och hon gick runt med sitt fat. Hittade mina två som sprang runt bland fruktdiskarna och så hörde jag tillsist någon som sa "ja, där är er mamma.""Jag tänkte bara kolla så det var ok att de fick smaka", men då sa er dotter att de inte tålde saker". Ja, "hon tål inte mjölk" började jag. Och det försäkrade hon att det inte var i och jag fortsätter och han tål inte vete... Oj, så snopen hon blev, när de inte fick äta och sa "men vad bra att jag frågade". Jaaa, det kan man ju säga....Hade lilleman varit själv hade han nog norpat åt sig utan att tveka. Och tanten fick sig nog en tankeställare. Förstår i övrigt mig inte på människor som ger saker till barn utan att fråga föräldrarna först. Oavsett allergier eller inte så kan det ju finnas andra anledningar till att man inte vill att ens barn ska äta vad som helst av vem som helst...
    Vet inte hur många gånger jag har sagt till "provsmakartanter" att nej de ska inte erbjuda mina barn att smaka för de tål det inte. Som sagt det gäller att ALLTID vara på sin vakt. Även om nu barnen har koll på att de ska fråga mamma innan de stoppar något i munnen...
  • Alicia05sMamma
    Blå Flygare skrev 2009-06-11 12:34:13 följande:
    Nickar instämmand till Alicia05. S blev bjuden på ett kex under ett obevakat ögonblick här om dagen (lekte ute så jag var inte beredd på mat...) och äter glatt. Jag förklarar att hon ska fråga mig om hon kan äta så jag kan kolla - för att hon inte ska få ont i magen varpå S deklarerar bestämt "Det ääär inte ägg i kexet." och nickar. Nä, det var det ju inte. Bara vete...
    Precis. De förstår att de blir dåliga när man räknar upp allergierna. Men barnen är för små för att förstå att det kan finnas gömt i allt möjligt.
    Sedan vet dom ju såklart vad tex. en morot är om de inte tål det. Men som nu tex. vete, inte tusan vet dom vad vete är och vad vete kan gömma sig i.
    Eller som du säger, att det kan vara flera saker i som de inte tål.

När det ställer till det för oss vuxna, hur tror dom då att det är för barn ?
  • Alicia05sMamma
    Kavat skrev 2009-06-11 12:42:51 följande:
    När jag var och handlade så stod det en tant och delade ut brödbitar på i affären som smakprov och hon gick runt med sitt fat. Hittade mina två som sprang runt bland fruktdiskarna och så hörde jag tillsist någon som sa "ja, där är er mamma.""Jag tänkte bara kolla så det var ok att de fick smaka", men då sa er dotter att de inte tålde saker". Ja, "hon tål inte mjölk" började jag. Och det försäkrade hon att det inte var i och jag fortsätter och han tål inte vete... Oj, så snopen hon blev, när de inte fick äta och sa "men vad bra att jag frågade". Jaaa, det kan man ju säga.... Hade lilleman varit själv hade han nog norpat åt sig utan att tveka. Och tanten fick sig nog en tankeställare. Förstår i övrigt mig inte på människor som ger saker till barn utan att fråga föräldrarna först. Oavsett allergier eller inte så kan det ju finnas andra anledningar till att man inte vill att ens barn ska äta vad som helst av vem som helst...
    Just det är min stora fasa när vi är i mataffärer och A är med. Är "livrädd" att någon ska ta sig friheten att ge henne saker dom bjuder på som hon inte tål. * usch *
  • mrseriksson

hej hopp

Känns skönt att min son är 12 år.....och förstår att han inte kan äta vad som helst...Än så länger får han bara äta saker vi är rätt säkra på....Min svärmor ( inte Lukas farmor ) är super känsligt..och hon sa åt Lukas att han kan äta dubbelnogat för det kan hon....men Lukas vill inte eftersom det står på förpackninge att den kan innehållla gluten....:)

Matkostande skenar som sagt iväg nu...han äter som en vuxen man...Funderar på ifall jag ska kräva lite mera underhåll av han pappa eftersom Lukas är bara där 6 dagar i månaden resten av tiden hos mig....Han älskar att göra toast så 2 frallor (semper toast) går det minst i veckan här....Och massa ost och mjölk...:)

• mrseriksson

En fråga till om laktos:

Om man ska prova att sluta med det för att se ifall man mår bättre vad ska man då undvika....??
    Mer än mjölk, fil, glass

• littlemum
    mrseriksson skrev 2009-06-11 13:23:37 följande:
    En fråga till om laktos:Om man ska prova att sluta med det för att se ifall man mår bättre vad ska man då undvika....??Mer än mjölk, fil, glass
    Laktosen kan finnas i nästan allt. Så det blir till att läsa innehållsförteckningar.... 
Svar på tråden Allergitråden!