• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • mrseriksson

ok...

Ska hälsa min kompis...hennes 11 åriga dotter har problem med magen + massa övervikt...Läkaren såg inget på blodprovet..varken gluten eller laktos men dom ska utesluta laktos och ser hur hon mår då.....

• Amulett
    Slippy skrev 2009-06-10 18:17:57 följande:
    Oj då, måste man anmäla allergierna till försäkringsbolaget? Det har jag inte haft en tanke på. Kanske får ringa och prata med dom imorgon då. Är det viktigt att man gör det så fort som möjligt eller? Lilltjejen fick ju allergierna konstaterade för drygt ett halvår sen, har det betydelse?
    Jag tror att det är bra att anmäla så att det finns där. Men ett halvår hit eller dit kan ju inte spela någon roll. Frågar de kan du ju alltid säga att du hoppades att det var något tillfälligt men att det inte verkar så
  • Slippy
    Amulett skrev 2009-06-11 14:03:01 följande:
    Jag tror att det är bra att anmäla så att det finns där. Men ett halvår hit eller dit kan ju inte spela någon roll. Frågar de kan du ju alltid säga att du hoppades att det var något tillfälligt men att det inte verkar så
    Okej, men då ska jag ringa iaf. Kan ju inte skada.

Vi är nyss hemkomna från en lång dag på lasarettet. Först bvc och sen barnmott. Lilltjejen har gått upp bra i vikt trots den dåliga aptiten så det känns jättebra. Tog nya leverprover som vi hoppas ska va helt bra nu när allergierna blivit så mkt bättre. Pricktestade även torsk, men det vissade inget. Känns skönt, men vi ska provocera så vi vet säkert. Fick lactulose till hennes mage och sen fick vi även kalkitugg utskrivet till lite längre fram (från 1 år sa doktorn). Vet att det disskuterats en del om kalktillskott tidigare i tråden, men det skrivs ju en hel del inlägg varje dag så det är inte så lätt att hitta på det...tar ju hela dagen Tänkte bara höra om det är nån som har erfarenhet av kalkitugg? Lätt att få barnen att acceptera dem eller?
  • Slippy
    Slippy skrev 2009-06-11 14:14:57 följande:
    Vet att det disskuterats en del om kalktillskott tidigare i tråden, men det skrivs ju en hel del inlägg varje dag så det är inte så lätt att hitta på det...tar ju hela dagen Tänkte bara höra om det är nån som har erfarenhet av kalkitugg? Lätt att få barnen att acceptera dem eller?
    Va kanske i mjölktråden den diskussionen va förresten Svårt att ha koll när man läser i flera trådar. Kanske är nån här som har lite koll på kalkitugg iaf?
  • littlemum

Mina barn har tuggat dem utan problem från ett årsåldern.

Slippy skrev 2009-06-11 14:21:56 följande:
    Va kanske i mjölktråden den diskussionen va förresten Svårt att ha koll när man läser i flera trådar. Kanske är nån här som har lite koll på kalkitugg iaf?
  • Kikki70
    Min dotter tuggar glatt i sig sin Kalcitugg, men hon är iofs 7 år. Hon tycker att en är lite lite och skulle gärna ha tuggat i sig fler. Jag har själv smakat på den och tycker att den är helt ok, smakar apelsin.
  • Alicia05sMamma
    Slippy skrev 2009-06-11 14:14:57 följande:
    Okej, men då ska jag ringa iaf. Kan ju inte skada. Vi är nyss hemkomna från en lång dag på lasarettet. Först bvc och sen barnmott. Lilltjejen har gått upp bra i vikt trots den dåliga aptiten så det känns jättebra. Tog nya leverprover som vi hoppas ska va helt bra nu när allergierna blivit så mkt bättre. Pricktestade även torsk, men det vissade inget. Känns skönt, men vi ska provocera så vi vet säkert. Fick lactulose till hennes mage och sen fick vi även kalkitugg utskrivet till lite längre fram (från 1 år sa doktorn). Vet att det disskuterats en del om kalktillskott tidigare i tråden, men det skrivs ju en hel del inlägg varje dag så det är inte så lätt att hitta på det...tar ju hela dagen Tänkte bara höra om det är nån som har erfarenhet av kalkitugg? Lätt att få barnen att acceptera dem eller?
    A är 4 år och hon tuggar i sig sina utan problem. Hon har apelsinsmak på sina kalcitugg tabletter.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Kavat
    Och då kommer jag med det negativa. Min dotter tuggade också glatt i sig dem och började få mer och mer ont i magen och tillslut blodblandat bajs... Vi testade utesluta diverse saker (bl.a vete) i samband med allergologen och kom tillsist fram till att det var sorbitol (som finns i bl.a. kalcitugg) som hon fick ont i magen av och som även orsakade att hon blödde från tarmen.

Inte så vanligt kanske, men ja, det är tydligen en biverkning av sötningsmedel.
  • Alicia05sMamma

Nu har jag en otroligt lycklig 4 åring här hemma som fått baka chokladbollar gjorda på boveteflingor

Hon är så van vid att vi säger hela tiden att hon inte kan äta, så hon blev helt ställd nu Men gissa om hon tyckte det var gott

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Slippy

Tack för era svar.Va bra att dom verkar va populära. Tråkigt att din dotter reagerade på sötningsmedlet Kavat, är ju bra att veta iaf så man kan vara lite extra uppmärksam om det skulle bli nåt. Är ju ett par månader kvar tills hon blir 1 år, men tiden går ju så fort...hoppas hon hinner få lite fler tänder bara, hon har bara 2 nu

Svar på tråden Allergitråden!