• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Dalkulla74

Min son på 4år får ett kalktillskott som heter Kalcidon som han gladeligen tuggar eller suger i sig. De smakar pepparmint och han tycker att de smakar tuggummi säger han .

• mady
    Dalkulla74 skrev 2009-06-11 16:47:53 följande:
    Min son på 4år får ett kalktillskott som heter Kalcidon som han gladeligen tuggar eller suger i sig. De smakar pepparmint och han tycker att de smakar tuggummi säger han .
    mm tablett skriker min dotter, ger henne så ska hon ge syskonen, sen kommer hon med lödder kring munnen och har stoppat i sig alla som godis, så dom får vi gömma nu. tyvärr gör det att jag ganska ofta glömmer
  • emmasophia

Hej allesammans! Måste bara instämma ang. "mattanter" i affärerna de är hopplösa!! Och om inte deras miner är mycket värda så vad tycker ni om andra mammor i öppna förskolan när de frågar om lillens mat (som ff är bara Neocate i flaskan, lillen 13 månader nu). När jag svarar ett han äter bara specialersättning så frågar dom "men vad äter han för gröt då? Och smörgåsrån?" Hur skall man uttala sig att de förstår att han äter BARA Neocate??? Det är SÅÅ tröttsamt förklara varje gång... Men deras ansikten är ifs roliga att titta på ;-D

Lillen skall på tisdag göra ett svettest för att utesluta cystisk fibros och så skall vi snart få komma till logoped. Han sväljer ju ingen mat och kan inte ens säga mamma pga bristande kunskaper med tungan. Är så glad att saker och ting skall uteslutas nu och vi får mer hjälp!

Jag själv har kommit hem från sjukhuset och "lyckliga jag" fick höstblåsor i munnen direkt!!! Så nu har jag inte bara ont i ryggen men även i munnen. När slutar allt detta????

• Prince or Princess

Miralicia: hur gör jag med gelesockret för att få till ett lim till tårtdekorationerna?

• Miralicia

Prince or Princess skrev 2009-06-11 22:17:10 följande:

Miralicia: hur gör jag med gelesockret för att få till ett lim till tårtdekorationerna?
    Följ anvisningarna på paketet för gelé - blanda lika mängder utspädd saft eller vatten & gelésocker multi i en kastrull, koka upp och låt koka ½ minut, ta av från plattan och låt svalna. Använd sen som "lim" att ta på med antingen en pensel eller tandpetare när det har börjat tjockna lite men inte stelna helt. Ska man fästa dekorationer på sidorna så behöver det ha tjocknat mer än om man ska "klistra" ovanpå, för att sidodekorationerna inte ska glida ner.
  • Prince or Princess
    Miralicia skrev 2009-06-11 22:29:33 följande:
    Prince or Princess skrev 2009-06-11 22:17:10 följande: Följ anvisningarna på paketet för gelé - blanda lika mängder utspädd saft eller vatten & gelésocker multi i en kastrull, koka upp och låt koka ½ minut, ta av från plattan och låt svalna. Använd sen som "lim" att ta på med antingen en pensel eller tandpetare när det har börjat tjockna lite men inte stelna helt. Ska man fästa dekorationer på sidorna så behöver det ha tjocknat mer än om man ska "klistra" ovanpå, för att sidodekorationerna inte ska glida ner.
    Å vad snällt! Tack! {#lang_emotions_smile}
  • saffe
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-11 15:26:34 följande:
    Nu har jag en otroligt lycklig 4 åring här hemma som fått baka chokladbollar gjorda på boveteflingor Hon är så van vid att vi säger hela tiden att hon inte kan äta, så hon blev helt ställd nu Men gissa om hon tyckte det var gott
    Åhh, det lät spännande! Recept tack! Har inte sett boveteflingor, får hålla utkik efter det nästa gång vi är i affären!
  • Mama Law

Hej allihopa hoppas att allt är bra med er. Har idag skickat in min överklagan till Fk.

Sitter och funderar på om jag ska ringa till Trygg Hansa för att höra om mina papper har kommit dit eller va tycker ni?

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Miralicia
    saffe skrev 2009-06-12 09:32:22 följande:
    Åhh, det lät spännande! Recept tack! Har inte sett boveteflingor, får hålla utkik efter det nästa gång vi är i affären!
    Risenta har boveteflingor i sitt sortiment som är SärNär. Annars om man vill göra chokladbollar och inte får tag på boveteflingor kan man använda sig av riven kokos som man byter ut havregryn mot.
Svar på tråden Allergitråden!