• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • littlemum

Jag försöker mig på ett långskott.

Jag undrar om det kan finnas något samband mellen våra barns allergier och deras benägenhet att få petekier (små knapphålsstora ilsket röda prickar som inte bleknar när man trycker på dem, det är små blödningar under huden). Är det någon annan av er allergimammor som känner igen det här?

• Odetta
    SanTan skrev 2009-06-12 12:52:38 följande:
    odd:prova att koka ett ägg och gnugga den kokta vitan på armen på lill-killen! Min tjej reagerade innom 5 minuter med en röd fläck som kliade. Tog hydrokortison på fläcken och den gick snabbt bort sedan!Hon reagerar alltså vid kontakt med ägg. Och hon reagerar med diarré och eksem!
    Åh tack för tipset! Det ska vi prova idag *kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Snutten
    SanTan skrev 2009-06-12 10:49:35 följande:
    Ni som är kunniga på det här med allergi och astma. Någon som kan hjälpa mig att svara på:1) Om man har allergisk astma mot björk och gräspollen, kan man då få en astma-reaktion på korsallergier som äpple, jördgubbar etc?2) Om man får astma-symtom när man är ute och det är mycket gräspollen. Är det bäst då att: a) ta Bricanyl b) ta Bricanyl och gå in (undan från det man är allergisk mot) c) Gå undan från det man är allergisk mot och vila tills det blir bättre.I punkt två pratar jag om reationer som hosta och tryck över bröstet. EJ Andnöd!3) Om jag har fått kortisoninhalator som hjälpte då jag tog 2*2 inhalatorer per dag och som läkaren bad mig trappa ner med till 2*1 per dag. Och jag efter snart 2 veckor med mindre dos har fått mer hosta och mer tryck över bröstet men inte känner mig jättedålig. Ska jag då: a) ringa astmasköterskan b) Gilla läget c) Öka dos själv4) När jag var på kontroll hos astmasköterskan så kunde hon inte säga säkert om jag hade astma eller ej. Jag fick blåsa i en apparat med ett litet moln som åkte upp och ner. Om man hade värde på den mellan 5 och 25 var det ok. Jag hade 20. Men då hade jag ju tagit kortisoninahaltor i 2 veckor, vilket gjorde att mitt värde var bra på grund av det. (hon tyckte inte läkaren skulle gett mig kortison innan hon hade undersökt mig!!!) Om jag nu känner mer hosta och mer tryck över bröstet (inte jätteallvarligt) kan det då vara så att jag skulle få ett högre värde om jag blåser i den där apparaten nu?Många frågor, hoppas någon kan hjälpa mig!
    Om du blåser i apparaten nu får du förmodligen ett lägre värde (?) nu, eller iallafall ett sämre. Jag hade testat att öka dosen pulmicort igen för att se vad som händer. Pollen reaktioner, hm jag är lite dålig på det på vuxna. Men jag hade nog tagit bricanyl men jag vet inte om man måste gå in, det beror kanske på tillfället? Som björkpollen allergiker kan man reagera på äpplen och andra stenfrukter. Jordgubbar kan man reagera på men det tror jag snarare beror på att de är histaminfrisättande och inte på någon korsallergi med björk.
  • saffe

Hejsan! Mycket aktivitet i tråden idag, så min fråga kanske kommer bort, men provar i alla fall...
    igår skulle jag ge min dotter köpta köttbullar för första gången. Letade efter Mamma Scans för jag har läst här att den ska funka. Men hittade den inte så jag köpte ICA:s köttbullar. Läste flera gånger på innehållsförteckningen och det skulle vara ok för henne att äta. Efter ett par timmar: utslag i ansiktet och gnällig. Men jag "hittade" andra orsaker till det: (varit ute, fått gräs i ansiktet, ville vara ute mera men det regnade osv..)
    Idag (dagen efter alltså) så har hon kräkts 2 ggr och har diarré, för övrigt pigg...
    Så så undrar jag ju förstås om det inte kan vara nåt i köttbullarna i alla fall.. Inte enligt innehållsförteckningen, utan mer troligt nåt "spår av"... Men det är väl samma sak med Mamma Scans köttbullar, dom kan väl oxå finnas "spår av" diverse saker i?
    Någon som provat flera olika märken och vet att ett fungerar bättre än andra?

• Alicia05sMamma
    littlemum skrev 2009-06-12 13:01:06 följande:
    Jag försöker mig på ett långskott. Jag undrar om det kan finnas något samband mellen våra barns allergier och deras benägenhet att få petekier (små knapphålsstora ilsket röda prickar som inte bleknar när man trycker på dem, det är små blödningar under huden). Är det någon annan av er allergimammor som känner igen det här?
    Jag har sånna. Har faktiskt aldrig tänkt på det
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Kavat
    Odetta skrev 2009-06-12 12:30:10 följande:
    Hej hej. nu hittar jag även hit! Har skrivit ett tag i mjölkallergitråden, men inser att jag kanske ska skriva här istället då vår lille kille är allergisk emot mer än bara mjölken. Lite om oss. Ja, lillkillen är nästan 4 månader gammal nu och helammas. Han är allergisk emot mjölk och soja till den grad att det räcke om jag äter nått med bara spår i. Jordnötter får jag inte heller äta, men det hänger väl ihop med sojan (plus att pappan är allergisk). Nu misstänker vi även att han är allergisk emot antingen eller eller allihopa av ägg, ärter och cacao. Vi har presis börjar med uteslutningsmetoden så vi vet ännu inte vad eller vilka av dem 3 han reagerar på, men nått är det för han har ont i magen så som han får av mjölk och utslag så som han får av soja...och sissta veckan har jag ätit alla tre så ja...vi vet inte vad som är boven. Hur brukar barn reagera på ägg? Hoppas verkligen inte att det är äggen, men misstänker dem tyvärr starkast... Så det är vi. Hej allihopa!
    Hej och välkommen hit!
    Ärtor tillhör ju baljväxte och tål han inte spår av soja är det inte så långt till att misstänka att han reagerar på ärtor.. (Kolla min sojablogg.)
    Ägg är ju en vanlig allergi. Men ni gör ju helt rätt i att testa och se. Kan ju vara både ock. Kombinationen mjölk, ägg och soja är ju inte helt ovanlig tyvärr.
    Kakao har jag hört kan förstärka reaktioner osv. Man hör ju alltid att man ska vara försiktig med choklad och jordgubbar när man fått bebis för att det kan ge magknip.
  • Kavat
    littlemum skrev 2009-06-12 13:01:06 följande:
    Jag försöker mig på ett långskott. Jag undrar om det kan finnas något samband mellen våra barns allergier och deras benägenhet att få petekier (små knapphålsstora ilsket röda prickar som inte bleknar när man trycker på dem, det är små blödningar under huden). Är det någon annan av er allergimammor som känner igen det här?
    Va!? Alltså knallröda små fläckar i huden... *räcker upp handen* Det har jag som är där jämt. Sen kan jag då liknande när jag ansträngt mig massor. Vet att det t.ex har dykt upp när jag spytt massor vid magsjuka osv, men då försvinner de efter ett tag. Barnen har dock inte (än..).
    Men har svårt att hitta kopplingen med allergier?! Förklara gärna mer, nu blev jag nyfiken!
  • Kavat
    saffe skrev 2009-06-12 13:57:38 följande:
    Hejsan! Mycket aktivitet i tråden idag, så min fråga kanske kommer bort, men provar i alla fall... igår skulle jag ge min dotter köpta köttbullar för första gången. Letade efter Mamma Scans för jag har läst här att den ska funka. Men hittade den inte så jag köpte ICA:s köttbullar. Läste flera gånger på innehållsförteckningen och det skulle vara ok för henne att äta. Efter ett par timmar: utslag i ansiktet och gnällig. Men jag "hittade" andra orsaker till det: (varit ute, fått gräs i ansiktet, ville vara ute mera men det regnade osv..) Idag (dagen efter alltså) så har hon kräkts 2 ggr och har diarré, för övrigt pigg... Så så undrar jag ju förstås om det inte kan vara nåt i köttbullarna i alla fall.. Inte enligt innehållsförteckningen, utan mer troligt nåt "spår av"... Men det är väl samma sak med Mamma Scans köttbullar, dom kan väl oxå finnas "spår av" diverse saker i? Någon som provat flera olika märken och vet att ett fungerar bättre än andra?
    Jag reagerar på Mamma Scan och även sonen misstänker jag ha gjort det ibland. Men det är lurigt att veta hundra här hemma. Har liksom inte provocerat med det men får klåda och utslag efter de flesta gångerna jag ätit. Det är ju dock gluten i så fall. Och sonen tål ju inte vete. Men jag är osäker, men samtidigt har det sammanfallit många gånger. Å andra sidan har jag ätit lingonsylt och lingon är väl histaminfrisättande... Hum..
    Mamma Scan har ingen "ren" fabrik för köttbullarna, men hur Ica har det vet jag inte.
  • emmasophia
    trållmor skrev 2009-06-09 22:25:09 följande:
    Jag är från Finland *räcker upp handen* Men bor i Göteborg Jag heter Meeri!!!
    Räcker upp handen oxå! Men bor i Sverige sedan 2002!
  • saffe
    Kavat skrev 2009-06-12 17:37:47 följande:
    Jag reagerar på Mamma Scan och även sonen misstänker jag ha gjort det ibland. Men det är lurigt att veta hundra här hemma. Har liksom inte provocerat med det men får klåda och utslag efter de flesta gångerna jag ätit. Det är ju dock gluten i så fall. Och sonen tål ju inte vete. Men jag är osäker, men samtidigt har det sammanfallit många gånger. Å andra sidan har jag ätit lingonsylt och lingon är väl histaminfrisättande... Hum..Mamma Scan har ingen "ren" fabrik för köttbullarna, men hur Ica har det vet jag inte.
    Men du tål alltså ägg? Har väldigt svårt att tro att J reagerar så starkt på vete nu, det har hon inte gjort tidigare.. Får prova igen en annan dag. Tack vare att min dotter har allergier har jag nu själv kommit fram till att min mage inte är glad i för mycket vete och ägg. Att jag är laktosintolerant lyckades jag klura ut för 7 år sedan.. Har man haft kass mage i hela sitt liv, så tror man att det ska vara så.. Det är först nu som jag inser att jag förmodligen var precis som min dotter när jag var liten, men då var det ingen som reagerade... En liten parentes bara !
Svar på tråden Allergitråden!