• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Alicia05sMamma
    saffe skrev 2009-06-12 09:32:22 följande:
    Åhh, det lät spännande! Recept tack! Har inte sett boveteflingor, får hålla utkik efter det nästa gång vi är i affären!
    Jag hittade boveteflingor på Maxi Ica. Jag köpte Gogreen´s boveteflingor.

Chokladbollar

100 gr mjölkfritt margarin
    1 dl socker
    1 msk vanillinsocker
    2-3 msk kakao
    3 dl boveteflingor
    2-3 msk kaffe eller apelsinjuice

Jag körde på apelsinjuice och 3 msk. Men de blev rätt så mjuka/lösa. Så 4 dl boveteflingor är nog bättre om man vill ha chokladbollarna lite fastare Alt att man bara tar 1-2 msk kaffe eller apelsinjuice.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Miralicia
    mrseriksson skrev 2009-06-12 10:03:32 följande:
    hej hej Glutenfritt ströbröd funkar med till choklad bollar............:)
    Fast då vill det till att man tål sojasläktingarna och/eller är känslig för vete och inte klarar vetestärkelse, för något av det har det varit i alla de glutenfria ströbröd som jag sett i affärerna.

Fast det kan kanske funka med po-fiber också .... hmmm, måste nog testas nån dag när jag har tid och känner för det.
  • Kavat
    mrseriksson skrev 2009-06-12 10:03:32 följande:
    hej hej Glutenfritt ströbröd funkar med till choklad bollar............:)
    Moillas innehåller dock sojasläktingar och något annat utan vetestärkelse har jag inte hittat.. Finns det?
  • Kavat
    Miralicia skrev 2009-06-12 10:28:36 följande:
    Fast då vill det till att man tål sojasläktingarna och/eller är känslig för vete och inte klarar vetestärkelse, för något av det har det varit i alla de glutenfria ströbröd som jag sett i affärerna. Fast det kan kanske funka med po-fiber också .... hmmm, måste nog testas nån dag när jag har tid och känner för det.
    Ohoooo, du var några sek snabbare!
  • SanTan

Ni som är kunniga på det här med allergi och astma. Någon som kan hjälpa mig att svara på:

1) Om man har allergisk astma mot björk och gräspollen, kan man då få en astma-reaktion på korsallergier som äpple, jördgubbar etc?

2) Om man får astma-symtom när man är ute och det är mycket gräspollen. Är det bäst då att: a) ta Bricanyl b) ta Bricanyl och gå in (undan från det man är allergisk mot) c) Gå undan från det man är allergisk mot och vila tills det blir bättre.

I punkt två pratar jag om reationer som hosta och tryck över bröstet. EJ Andnöd!

3) Om jag har fått kortisoninhalator som hjälpte då jag tog 2*2 inhalatorer per dag och som läkaren bad mig trappa ner med till 2*1 per dag. Och jag efter snart 2 veckor med mindre dos har fått mer hosta och mer tryck över bröstet men inte känner mig jättedålig. Ska jag då: a) ringa astmasköterskan b) Gilla läget c) Öka dos själv

4) När jag var på kontroll hos astmasköterskan så kunde hon inte säga säkert om jag hade astma eller ej. Jag fick blåsa i en apparat med ett litet moln som åkte upp och ner. Om man hade värde på den mellan 5 och 25 var det ok. Jag hade 20. Men då hade jag ju tagit kortisoninahaltor i 2 veckor, vilket gjorde att mitt värde var bra på grund av det. (hon tyckte inte läkaren skulle gett mig kortison innan hon hade undersökt mig!!!) Om jag nu känner mer hosta och mer tryck över bröstet (inte jätteallvarligt) kan det då vara så att jag skulle få ett högre värde om jag blåser i den där apparaten nu?

Många frågor, hoppas någon kan hjälpa mig!

• Mama Law

telefonköer är det överallt och lika jobbigt varje gång (trygg hansa denna gång)

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Odetta

Hej hej.

nu hittar jag även hit! Har skrivit ett tag i mjölkallergitråden, men inser att jag kanske ska skriva här istället då vår lille kille är allergisk emot mer än bara mjölken.

Lite om oss. Ja, lillkillen är nästan 4 månader gammal nu och helammas. Han är allergisk emot mjölk och soja till den grad att det räcke om jag äter nått med bara spår i. Jordnötter får jag inte heller äta, men det hänger väl ihop med sojan (plus att pappan är allergisk).

Nu misstänker vi även att han är allergisk emot antingen eller eller allihopa av ägg, ärter och cacao. Vi har presis börjar med uteslutningsmetoden så vi vet ännu inte vad eller vilka av dem 3 han reagerar på, men nått är det för han har ont i magen så som han får av mjölk och utslag så som han får av soja...och sissta veckan har jag ätit alla tre så ja...vi vet inte vad som är boven.

Hur brukar barn reagera på ägg? Hoppas verkligen inte att det är äggen, men misstänker dem tyvärr starkast...

Så det är vi. Hej allihopa!

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • SanTan

odd:

prova att koka ett ägg och gnugga den kokta vitan på armen på lill-killen! Min tjej reagerade innom 5 minuter med en röd fläck som kliade. Tog hydrokortison på fläcken och den gick snabbt bort sedan!

Hon reagerar alltså vid kontakt med ägg. Och hon reagerar med diarré och eksem!

• Alicia05sMamma
    Odetta skrev 2009-06-12 12:30:10 följande:
    Hej hej. nu hittar jag även hit! Har skrivit ett tag i mjölkallergitråden, men inser att jag kanske ska skriva här istället då vår lille kille är allergisk emot mer än bara mjölken. Lite om oss. Ja, lillkillen är nästan 4 månader gammal nu och helammas. Han är allergisk emot mjölk och soja till den grad att det räcke om jag äter nått med bara spår i. Jordnötter får jag inte heller äta, men det hänger väl ihop med sojan (plus att pappan är allergisk). Nu misstänker vi även att han är allergisk emot antingen eller eller allihopa av ägg, ärter och cacao. Vi har presis börjar med uteslutningsmetoden så vi vet ännu inte vad eller vilka av dem 3 han reagerar på, men nått är det för han har ont i magen så som han får av mjölk och utslag så som han får av soja...och sissta veckan har jag ätit alla tre så ja...vi vet inte vad som är boven. Hur brukar barn reagera på ägg? Hoppas verkligen inte att det är äggen, men misstänker dem tyvärr starkast... Så det är vi. Hej allihopa!
    Min dotter är nu iofs 4 år, men hon får jätte ont i magen och får diaréer, blir oerhört kinkig och klängig av ägg.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • SanTan

Diarrén kommer bara då hon äter ägg, ej vid kontakt. Då blir det bara eksem och nässelutslag!

Svar på tråden Allergitråden!