• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • littlemum
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-12 14:12:20 följande:
    Jag har sånna. Har faktiskt aldrig tänkt på det
    De jag menar går bort efter ett tag, är inte permanenta. de uppkommer pga att de tunna kärlen är för sköra (så som jag har förstått det). Har inte fått någon förklaring på varför våra barn lättare får sådana. Sonen har utredtts utan att finna någon förklaring och nu när dottern också har börjat få tänkte jag att det kanske kunde ha med allergin att göra. Kanske de har fått någon brist av något slag eller så kanske de har blivit "skadade" av att utsättas för saker de inte tål, precis som att tarmen kan bli känsligare. Lite tankar och mycket svammel från mig...
  • 2små2stora
    littlemum skrev 2009-06-13 09:40:11 följande:
    Vi lyckades få mat allihopa på Café Taube. Men någon garanti för att undvika kontaminering går nog inte att få...
    Kontaminering är ok. Hon klarar en liten mängd av både soja och mjölk. Lunchen på tisdagen ska jag inte behöva oroa mig för den får hon på sjukhuset. Ska ringa hotellet och kolla hur de har det med allergimat där.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • littlemum
    2små2stora skrev 2009-06-13 09:48:39 följande:
    Kontaminering är ok. Hon klarar en liten mängd av både soja och mjölk. Lunchen på tisdagen ska jag inte behöva oroa mig för den får hon på sjukhuset. Ska ringa hotellet och kolla hur de har det med allergimat där.
    JA men då ska det nog inte vara några problem. Men det finns nog inget alternativ på menyn utan det blir till att vara jobbig allergimamma Rent protein och rena kolhydrater samt rena grönsaker borde ju finnas i alla kök... sedan är det bara till att förklara och komponera barnens rätt
  • Odetta

Tack för välkomnandet!
    Jag provade det där med att gnugga lite kokt ägg på lillemans arm igår, men han reagerade inte på det alls. Så vi blev inte klokare ändå

Och så har vi ett litet lyxproblem.

Nästa vecka åker vi till USA i 4 veckor. Vi har bokat en stuga med kök för det går ju inte att äta ute med alla allergier...men när jag letar runnt på vad för allergialternativ det finns så blir jag bara förvirrad. Det finns typ ingen solhavre, utan dem kör messt med kokosmjölk och mandelmjölk(?)

är det någon som vet om man kan använda det som solhavren? I mat? Till frukost? Har aldrig hört talas om mandelmjölk....

Och flyget kommer bli kul det med...när vi bokade biljetterna så sa dem att det går inte att beställa sojafri mat...mjölkfritt vegetariskt var ett alternativ, men inte sojafritt. och på det kortare flyget gick det inte att beställa specialmat alls...ska det vara så? Vi ska checka in 3 timmar istället för 2 timmar tidigare för att se vad man kan göra...men ska jag verkligen behöva vara hungrig på en flygresa som tar 15 timmar allt som allt? Tusan...mitt humör påverkas om jag inte ätit på bara 5 timmar...hur ska det gå?

*kram på er*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • 2små2stora
    Odd: De har Ricedream som är rismjölk. Jag kan rekommendera Ricecream (risglass) den är jättegod
  • Blå Flygare
    2små2stora skrev 2009-06-13 11:48:18 följande:
    Havredrycken heter Oatdream
    Innehöll soja
  • 2små2stora
    Blå Flygare skrev 2009-06-13 11:51:38 följande:
    Innehöll soja
    Risdrycken är fri från soja i alla fall.
  • Kavat
    2små2stora skrev 2009-06-13 08:47:44 följande:
    Försöker mig på en ny fråga. Vi ska till Göteborg om en vecka och kommer att bo på hotell. Är det någon som vet hur det är med allergi anpassad mat på Liseberg.
    Jag mailade dem igår och frågade också. Återkommer när/om jag får svar!
Svar på tråden Allergitråden!