• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat
    saffe skrev 2009-06-12 19:48:03 följande:
    Kavat skrev 2009-06-12 17:37:47 följande: Men du tål alltså ägg? Har väldigt svårt att tro att J reagerar så starkt på vete nu, det har hon inte gjort tidigare.. Får prova igen en annan dag. Tack vare att min dotter har allergier har jag nu själv kommit fram till att min mage inte är glad i för mycket vete och ägg. Att jag är laktosintolerant lyckades jag klura ut för 7 år sedan.. Har man haft kass mage i hela sitt liv, så tror man att det ska vara så.. Det är först nu som jag inser att jag förmodligen var precis som min dotter när jag var liten, men då var det ingen som reagerade... En liten parentes bara !
    Låter som jag det.
    Ja, jag tål ägg utan problem. Äter jämt både kokt och stekt hos mina föräldrar. Men jag har dock aldrig gillar "sliskig" gula utan den ska vara välstekt/kokt om jag ska äta... Kanske finns något i bakrunden...? Men tror det mest är konsistensen jag inte tycker om.

Däremot så är jag ju sedan i januari totalt laktosintolerans och har även celiaki som upptäcktes lite senare, men en sort som sätter sig på huden, så jag märker av minsta lilla av vete (tom glukossirap) nu för tiden.

Är du bra nu då? Har du testat dig för gluten?
  • saffe
    Kavat skrev 2009-06-12 19:55:01 följande:
    Låter som jag det. Ja, jag tål ägg utan problem. Äter jämt både kokt och stekt hos mina föräldrar. Men jag har dock aldrig gillar "sliskig" gula utan den ska vara välstekt/kokt om jag ska äta... Kanske finns något i bakrunden...? Men tror det mest är konsistensen jag inte tycker om.Däremot så är jag ju sedan i januari totalt laktosintolerans och har även celiaki som upptäcktes lite senare, men en sort som sätter sig på huden, så jag märker av minsta lilla av vete (tom glukossirap) nu för tiden.Är du bra nu då? Har du testat dig för gluten?
    Nä jag har inte testat mig för gluten, har vant mig vid att ha dålig mage, så jag reglerar lite själv hur mycket jag "står ut med". Älskar rostat bröd t.ex så jag fuskar och äter det ibland. Ägg äter jag bara nån gång ibland om jag vet att jag ska vara hemma. Skulle aldrig ta med mig äggmackor på utflykt i skogen ... När det gäller mjölkprodukter så gör jag så att hemma äter jag laktosfritt, men borta äter jag som vanligt. Ibland går det bra, ibland får jag lida för det. Men jag e ju vuxen och får skylla mig själv!
  • Kavat
    saffe skrev 2009-06-12 20:03:25 följande:
    Kavat skrev 2009-06-12 19:55:01 följande: Nä jag har inte testat mig för gluten, har vant mig vid att ha dålig mage, så jag reglerar lite själv hur mycket jag "står ut med". Älskar rostat bröd t.ex så jag fuskar och äter det ibland. Ägg äter jag bara nån gång ibland om jag vet att jag ska vara hemma. Skulle aldrig ta med mig äggmackor på utflykt i skogen ... När det gäller mjölkprodukter så gör jag så att hemma äter jag laktosfritt, men borta äter jag som vanligt. Ibland går det bra, ibland får jag lida för det. Men jag e ju vuxen och får skylla mig själv!
    Men är det gluten så är det bra att veta om det eftersom man kan få en massa sjukdomar (cancer och annan skit) om man äter.
    Äggmackor med vändstekt ägg med massa salt... Mmm, på hönökaka. Skulle ge vad som helst! Men kanske inte. Vet ju nu hur kass jag blir så glutenfri hönökaka och ägg hade suttit bra!
  • saffe
    Kavat skrev 2009-06-12 20:07:54 följande:
    Men är det gluten så är det bra att veta om det eftersom man kan få en massa sjukdomar (cancer och annan skit) om man äter. Äggmackor med vändstekt ägg med massa salt... Mmm, på hönökaka. Skulle ge vad som helst! Men kanske inte. Vet ju nu hur kass jag blir så glutenfri hönökaka och ägg hade suttit bra!
    Jo jag vet... Men får "bara" diarré, inga andra symtom.. Har absolut inga problem att gå upp i vikt t.ex.. Får väl ta tag i det nån gång...
  • Kavat
    saffe skrev 2009-06-12 20:10:36 följande:
    Kavat skrev 2009-06-12 20:07:54 följande: Jo jag vet... Men får "bara" diarré, inga andra symtom.. Har absolut inga problem att gå upp i vikt t.ex.. Får väl ta tag i det nån gång...
    Läste i celiaki-tidningen Bullentinen att ca 40% hade övervikt. Så det där att man blir smal är fel.
    Eller tja, barn blir nog oftare smala och får mage, men som vuxen så kan man nog bli vilket som. Bara så du vet.
  • Mama Law
    Kavat skrev 2009-06-12 20:07:54 följande:
    Men är det gluten så är det bra att veta om det eftersom man kan få en massa sjukdomar (cancer och annan skit) om man äter. Äggmackor med vändstekt ägg med massa salt... Mmm, på hönökaka. Skulle ge vad som helst! Men kanske inte. Vet ju nu hur kass jag blir så glutenfri hönökaka och ägg hade suttit bra!
    Prova ha på lite grov mald svartpeppar på ägget när du steker.... MUMMA....
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • saffe
    Kavat skrev 2009-06-12 20:21:25 följande:
    Läste i celiaki-tidningen Bullentinen att ca 40% hade övervikt. Så det där att man blir smal är fel. Eller tja, barn blir nog oftare smala och får mage, men som vuxen så kan man nog bli vilket som. Bara så du vet.
    Jo, jag får väl gå till farbror doktorn nån dag. Men jag äter råg-knäcke varje morgon utan problem, så jag tror nog att det är just vete jag är känslig mot!
  • Agnes72

Hej,
    vill bara kika in och läsa hur ni har det! Hoppas ni fick en trevlig fika i Götet!

Vår pojke mår ganska ok nu, kör helt havre, mjölk och äggfritt. Provade äggfria pannkakor, men det köpte han inte
    Men nu vågar han prova mer än korv, makaroner och frukt. Grät av lycka när han åt en köttbulle häromdagen. Tror inte bara det har varit trots, men vi har nog varit spända och det har smittat av sig.

Ha det gott/ tack för alla råd så här långt

• 2små2stora

Försöker mig på en ny fråga. Vi ska till Göteborg om en vecka och kommer att bo på hotell. Är det någon som vet hur det är med allergi anpassad mat på Liseberg.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • littlemum
    2små2stora skrev 2009-06-13 08:47:44 följande:
    Försöker mig på en ny fråga. Vi ska till Göteborg om en vecka och kommer att bo på hotell. Är det någon som vet hur det är med allergi anpassad mat på Liseberg.
    Vi lyckades få mat allihopa på Café Taube. Men någon garanti för att undvika kontaminering går nog inte att få...
Svar på tråden Allergitråden!