• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Slippy
    mady skrev 2009-06-14 15:50:04 följande:
    tavegyl blir man väl trött av men inte aerius. Tavegyl gammalt och beprövat sedan hedenhös Tror nog man kan få aerius under året men inte säker. Fråga hur och varför läkaren valde tavegyl.
    Okej, tack så mkt. Får höra vad doktorn säger nästa gång vi ska dit då. Vet att jag hade Tavegyl när jag va liten så det har ju funnits med ett tag
  • Miralicia
    Slippy skrev 2009-06-14 15:41:52 följande:
    Nån som vet vad det är för skillnad på Aerius (eller hur det nu stavas) och tavegyl? Vi har Tavegyl till våran dotter, men jag har hört att man får mkt mindre biverkningar av Aerius. Lilltjejen är ju bara 10 mån och jag tror att Aerius är från 1 år, kanske är det därför vi inte fått den? Bör man kanske be att få byta sen när hon fyllt 1 år?
    Den största skillnaden är att det är olika verksamma substanser i dem. I Tavegyl är det Klemastin och i Aerius är det Desloratadin och att de verkar på olika sätt. Tavegyl är lätt sederande - dvs att man blir lite trött av den, det blir man inte av Aerius. Det är även olika dosering, förTavegyl så är normal dos för barn 1-3 år 10-20 ml medan för Aerius så är det 2,5 ml/dag för barn 1-5 år.

Att ge Aerius till barn under 1 år tror jag inte är någon större fara med, Tavegyl har ju tex ingen dosering angiven i Fass för barn under 1 år men har funnits på marknaden rätt länge, medan Aerius dykt upp nån gång under de senaste fem åren har jag för mig, så då väljer man att skriva ut Tavegyl "för säkerhets skull".

Om jag var du skulle jag nog höra om jag inte kunde få byta till Aerius istället. Det är en himla skillnad på att ha ett trött och allergi-gnälligt barn och ett normalt barn (som det blir med Aerius till dottern) eller om man stoppar i ett redan hängigt och gnälligt barn sederande antihistamin ovanpå allergi-tröttheten (jag jämför med när dottern fick Desenthol som också egentligen är en lätt sederande antihistamin när hon kruppade) då slocknade hon totalt. Visst man slipper ju gnället, men det är ju inte så roligt för henne.
  • emmasophia

odd!! Jag ammade min lille i drygt 7 månader och till ingen nytta vill jag påstå!! Jag var helt slut han hade ont i magen hela tiden och till slut gick inte upp i vikt ens. Sedan fick han Nutramigen vid sidan om amningen men han reagerade på det oxå (är det nu kasein den byggs på, kommer inte ihåg??) och efter det fick han Neocate som har fungerat bra. Numera är han 14 månader och ff lever på Neocate annars klarar han bara 2 tsk ris per dag. Ifs har vi mycket bekymmer med tekniken han vill alltså inte svälja så då är det svårt provocera nya smaker. Men det är en annan historia! Men jag tycker att du skall kontakta barnmottagningen att få ersättning till din lille!! Barnet mår bäst när man har en mamma som orkar. Och inte snacka om förhållandet med barnets far...

• JPL

Att påstå att det inte finns någon studie som säger att amning är bra vid allergier är fel. Däremot är det rätt så omdiskuterat tex hur länge effekten sitter i.
    www.amningshjalpen.se/amningsnytt
    /bra_med_sex_manaders_helamning.htm
    (länken är i två delar, klipp och klistra)
    Som framgår av länken är amning även bra för mamman, och det även i västvärlden. Jag menar inte att man ska tvinga sig att amma om det är krävande men sådant är faktaläget.

Jag är jätteglad att jag har ammat mina länge bla av den orsak att jag vet att de fått i sig något verkligt nyttigt varje dag. Dessutom har mina barn trots sina många allergier inga eksem om man bortser från sprickor vid öronen. Jag hade massor av eksem och det upp i tonåren, så de har en genetisk belastning för det. men varken jag eller någon annan kan på grundval av ett barn eller en familj säga bu eller bä i frågan. Statistik handlar om vad man kan se för effekter på en grupp av människor. Vi kan aldrig veta hur det hade varit om vi hade gjort annorlunda.

• JPL

Nursing toddlers have FEWER ALLERGIES

* Many studies have shown that one of the best ways to prevent allergies and asthma is to breastfeed exclusively for at least 6 months and continue breastfeeding long-term after that point.

Breastfeeding can be helpful for preventing allergy by:
    1. reducing exposure to potential allergens (the later baby is exposed, the less likely that there will be an allergic reaction),
    2. speeding maturation of the protective intestinal barrier in baby's gut,
    3. coating the gut and providing a barrier to potentially allergenic molecules,
    4. providing anti-inflammatory properties that reduce the risk of infections (which can act as allergy triggers).
    Från: www.kellymom.com/bf/bfextended /ebf-benefits.html#Allergies
    (länken är i två delar, klipp och klistra)

• mamma t 2

Hej!
    Hoppar in här...Har en son på 3 år som har björk, och katt (?) allergi..Vi var t läkaren för ett par veckor sen och han fick Aireus utskrivet, märkte stor skillnad vad gäller tröttheten o gnälligheten (han åt Clarityn tidigare...hjälpte inget). Men nu sedan han ätit Aireus i 1,5 v har han lös mage, ont i magen o ingen aptit alls..Man får nästan "tvinga i honom" maten..Dessutom har han nu fått lite prickar i ansiktet av den..Tror själv att han inte tål den, måste väl sluta ge den. Ska t läkaren först om 1 månad..
    En annan fråga...Hur är det med era småttingar när de lägger sig på kvällen..Snarkar de? Våran son snarkar nåt vansinnligt högt varje natt, läkaren trodde att han kan vara lite trång i luftrören... Han fick en annan medicin i form av granulater Singulair..Men det känns inte bra att ge dem tycker jag, de är ju främst mot astma och våran son har inte konstaterats astma, man har bara gett honom dessa mediciner för att prova 1 månad o sen se om det blir bättre.. Vad skulle ni göra?.

• SmillaMilla
    mamma t 2 skrev 2009-06-14 19:04:34 följande:
    Hej! Hoppar in här...Har en son på 3 år som har björk, och katt (?) allergi..Vi var t läkaren för ett par veckor sen och han fick Aireus utskrivet, märkte stor skillnad vad gäller tröttheten o gnälligheten (han åt Clarityn tidigare...hjälpte inget). Men nu sedan han ätit Aireus i 1,5 v har han lös mage, ont i magen o ingen aptit alls..Man får nästan "tvinga i honom" maten..Dessutom har han nu fått lite prickar i ansiktet av den..Tror själv att han inte tål den, måste väl sluta ge den. Ska t läkaren först om 1 månad.. En annan fråga...Hur är det med era småttingar när de lägger sig på kvällen..Snarkar de? Våran son snarkar nåt vansinnligt högt varje natt, läkaren trodde att han kan vara lite trång i luftrören... Han fick en annan medicin i form av granulater Singulair..Men det känns inte bra att ge dem tycker jag, de är ju främst mot astma och våran son har inte konstaterats astma, man har bara gett honom dessa mediciner för att prova 1 månad o sen se om det blir bättre.. Vad skulle ni göra?.
    Vet inget om det första. Men snarkningar kan tyda på en förstorad adonid. Det hade min son.
  • mamma t 2

Menar du tonsillerna?..För vi var t läkaren med det, men han tyckte att de inte var extremt stora...Så ingen åtgärd..Först trodde jag det var förkylning, för han snarkade då..men nu har det bara fortsatt i månader...

• Slippy
    SmillaMilla skrev 2009-06-14 18:42:21 följande:
    Någon som vet hur lång tid det tar att få svar på blodproverna? Testade för typ allt.
    Det kan gå ganska snabbt. Vi har fått svar efter bara några timmar en gång, men de flesta gångerna har det tagit en eller flera dagar innan doktorn ringt. Beror nog på hur mkt dom har att göra.
Svar på tråden Allergitråden!