• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat
    2små2stora skrev 2009-06-13 12:21:58 följande:
    Kavat: Det låter kanon. Någon som har tips på vad man sysselsätter en 2 åring som är allergisk mot gräs, mjölk och soja med när man besöker Göteborg.
    Gräs finns det ju i Slottskogen, annars är det himlans mysigt med alla djur.
    Universeum brukar vara populärt. Finns ju Göteborgskort 2-dagars som ger inträde till de och diverse andra saker. www.goteborg.com/templates/Page.aspx
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2009-06-13 13:32:42 följande:
    Gräs finns det ju i Slottskogen, annars är det himlans mysigt med alla djur. Universeum brukar vara populärt. Finns ju Göteborgskort 2-dagars som ger inträde till de och diverse andra saker. www.goteborg.com/templates/Page.aspx?id=26239
    Känns lite onödigt att utsätta henne för något som hon är allergisk mot under permisen från sjukhuset. Tittade på slottsskogen och det verkade jättemysigt. Tror inte att hon är så intresserad av aeroseum som grabbarna ska gå på.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Kavat
    2små2stora skrev 2009-06-13 13:40:32 följande:
    Känns lite onödigt att utsätta henne för något som hon är allergisk mot under permisen från sjukhuset. Tittade på slottsskogen och det verkade jättemysigt. Tror inte att hon är så intresserad av aeroseum som grabbarna ska gå på.
    Sen är det ju väldigt väderbeoende. Men Universeum är riktigt kul med massor av djur och annat att titta på och greja med. Ligger ju granne med Liseberg.
    Föresten om nu Belindas Café är öppet?? (Blå Myran sa att det var lite si och så med det.) så ligger det i början av Eklandagatan, som börjar vid korsvägen och går uppåt Johanneberg och Mölndalsvägen som också korsar Korsvägen ligger Universeum på. Belindas har ju mjölk och sojafritt.
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-06-13 13:46:00 följande:
    Sen är det ju väldigt väderbeoende. Men Universeum är riktigt kul med massor av djur och annat att titta på och greja med. Ligger ju granne med Liseberg. Föresten om nu Belindas Café är öppet?? (Blå Myran sa att det var lite si och så med det.) så ligger det i början av Eklandagatan, som börjar vid korsvägen och går uppåt Johanneberg och Mölndalsvägen som också korsar Korsvägen ligger Universeum på. Belindas har ju mjölk och sojafritt.
    Dubbelkolla dock sojasläktingar ORDENTLIGT! För ärligt talat är jag inte hundra på att hon har koll på E412... Men som sagt, det kanske hon har, men jag har liksom inte hunnit prata till punkt för det är ju ingen soja i.. Dottern reagerade kanske på något hon fick i sig, men osäker på om det var där eller inte, så ja, dubbelkolla!
  • Amulett

Gottegrisen här Visst var det snack om ytterligare en fika nu kring midsommar, hos KKavat eller missförstod jag helt? Har det blivit några ytterligare planer?

• trållmor

Jag har inte hunnit läsa igenom tråden, eftersom jag är hemma på permis från sjukhuset, men vill ändå ställa om min fråga till er i tråden:

Ni som har märkt av allergier på era barn som ni konstaterat själva. Har ni begärt att få det testat och fått det "på papper" eller har läkaren bara konstaterat att ni har rätt? För vi vet ju sen länge att Mattis inte tål mango, och har misstänkt chilli (och fick det konstaterat nu när han var mjölkfri och vi kunde bortse från något annat), men vi har inte fått det konstaterat via något blodprov eller att någon läkare har "godkänt" det. Hur har ni gjort?

Jag misstänker att vi behöver intyg till dagis, men måste vi få det testat först, eller hur är er erfarenhet?

2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
  • Blå Flygare
    trållmor skrev 2009-06-13 20:32:45 följande:
    Jag har inte hunnit läsa igenom tråden, eftersom jag är hemma på permis från sjukhuset, men vill ändå ställa om min fråga till er i tråden: Ni som har märkt av allergier på era barn som ni konstaterat själva. Har ni begärt att få det testat och fått det "på papper" eller har läkaren bara konstaterat att ni har rätt? För vi vet ju sen länge att Mattis inte tål mango, och har misstänkt chilli (och fick det konstaterat nu när han var mjölkfri och vi kunde bortse från något annat), men vi har inte fått det konstaterat via något blodprov eller att någon läkare har "godkänt" det. Hur har ni gjort? Jag misstänker att vi behöver intyg till dagis, men måste vi få det testat först, eller hur är er erfarenhet?
    Behövs inget test, tror inte ens de har tester för allt Nu bryr de sig inte längre om att ta tester på S för de visar inget. Däremot får jag berätta hur vi kommit fram till det ena eller andra så kan läk hålla med eller be att vi provocerar igen. Läk suckar åt intyg - nu sa han att vi kan skriva ett lika korrekt som han Synd inte dagis går med på det...
  • JPL
    trållmor skrev 2009-06-13 20:32:45 följande:
    Jag har inte hunnit läsa igenom tråden, eftersom jag är hemma på permis från sjukhuset, men vill ändå ställa om min fråga till er i tråden: Ni som har märkt av allergier på era barn som ni konstaterat själva. Har ni begärt att få det testat och fått det "på papper" eller har läkaren bara konstaterat att ni har rätt? För vi vet ju sen länge att Mattis inte tål mango, och har misstänkt chilli (och fick det konstaterat nu när han var mjölkfri och vi kunde bortse från något annat), men vi har inte fått det konstaterat via något blodprov eller att någon läkare har "godkänt" det. Hur har ni gjort? Jag misstänker att vi behöver intyg till dagis, men måste vi få det testat först, eller hur är er erfarenhet?
    Inga tester han tror på oss utan att blinka. Förutom att han vägrar tro på att de inte tål rice dreams risdryck vilket vi tror beror på korn. Vår läkare har generell hållning att "spår av" går bra, så därför är det "omöjligt".
  • JPL

Vi åt jordgubbar med SoyaToos risgrädde på sprayflaska idag. Gott och barnen älskade det. De övergick till att äta bara grädden efter ett tag. Tips till midsommarafton!

Smaken var huvudsakligen söt och när man åt rätt stora mängder började det smaka lite nötigt. Skulle vara kul att spritsa en tårta med någon gång.

• Kikki70
    Odetta skrev 2009-06-13 11:40:32 följande:
    Och flyget kommer bli kul det med...när vi bokade biljetterna så sa dem att det går inte att beställa sojafri mat...mjölkfritt vegetariskt var ett alternativ, men inte sojafritt. och på det kortare flyget gick det inte att beställa specialmat alls...ska det vara så? Vi ska checka in 3 timmar istället för 2 timmar tidigare för att se vad man kan göra...men ska jag verkligen behöva vara hungrig på en flygresa som tar 15 timmar allt som allt?
    När tösen var liten flög vi till Canada och det var samma svar då, men de kunde erbjuda oss en "fruit platter". Tösen fick massor av fräsch frukt, visserligen inte lika mättande som mat, men det var något i alla fall. När vi reste med henne de första gångerna 2002 och 2003 var det fullt möjligt att ta med sig matsäck på flyget. Vi hade en lite kylväska med mat till henne.

Hoppas att flygturen går bra och ha det så kul "over there" - inte alls avis.....
Svar på tråden Allergitråden!