• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • SmillaMilla
    mamma t 2 skrev 2009-06-14 19:34:50 följande:
    Menar du tonsillerna?..För vi var t läkaren med det, men han tyckte att de inte var extremt stora...Så ingen åtgärd..Först trodde jag det var förkylning, för han snarkade då..men nu har det bara fortsatt i månader...
    nä inte tonsillerna, bakomsvalgs någonting. Sitter längre bak.
  • mady

mamma t 2 skrev 2009-06-14 19:04:34 följande:

Hej!Hoppar in här...Har en son på 3 år som har björk, och katt (?) allergi..Vi var t läkaren för ett par veckor sen och han fick Aireus utskrivet, märkte stor skillnad vad gäller tröttheten o gnälligheten (han åt Clarityn tidigare...hjälpte inget). Men nu sedan han ätit Aireus i 1,5 v har han lös mage, ont i magen o ingen aptit alls..Man får nästan "tvinga i honom" maten..Dessutom har han nu fått lite prickar i ansiktet av den..Tror själv att han inte tål den, måste väl sluta ge den. Ska t läkaren först om 1 månad..En annan fråga...Hur är det med era småttingar när de lägger sig på kvällen..Snarkar de? Våran son snarkar nåt vansinnligt högt varje natt, läkaren trodde att han kan vara lite trång i luftrören... Han fick en annan medicin i form av granulater Singulair..Men det känns inte bra att ge dem tycker jag, de är ju främst mot astma och våran son har inte konstaterats astma, man har bara gett honom dessa mediciner för att prova 1 månad o sen se om det blir bättre.. Vad skulle ni göra?.
    Min läkare ska skriva ut singualir åt mig trots att min astma fungerar bra utan det är min svåra allergiska problem som inte vill försvinna och tydligen har singulair även gett bra resultat på det. Hoppas det blir bättre!
  • SmillaMilla
    Slippy skrev 2009-06-14 20:03:30 följande:
    Det kan gå ganska snabbt. Vi har fått svar efter bara några timmar en gång, men de flesta gångerna har det tagit en eller flera dagar innan doktorn ringt. Beror nog på hur mkt dom har att göra.
    hmmm nu har det gått en vecka. Vill ju ha svaret nu!
  • Kavat

mamma t 2 skrev 2009-06-14 19:04:34 följande:

Hej! Hoppar in här...Har en son på 3 år som har björk, och katt (?) allergi..Vi var t läkaren för ett par veckor sen och han fick Aireus utskrivet, märkte stor skillnad vad gäller tröttheten o gnälligheten (han åt Clarityn tidigare...hjälpte inget). Men nu sedan han ätit Aireus i 1,5 v har han lös mage, ont i magen o ingen aptit alls..Man får nästan "tvinga i honom" maten..Dessutom har han nu fått lite prickar i ansiktet av den..Tror själv att han inte tål den, måste väl sluta ge den. Ska t läkaren först om 1 månad.. En annan fråga...Hur är det med era småttingar när de lägger sig på kvällen..Snarkar de? Våran son snarkar nåt vansinnligt högt varje natt, läkaren trodde att han kan vara lite trång i luftrören... Han fick en annan medicin i form av granulater Singulair..Men det känns inte bra att ge dem tycker jag, de är ju främst mot astma och våran son har inte konstaterats astma, man har bara gett honom dessa mediciner för att prova 1 månad o sen se om det blir bättre.. Vad skulle ni göra?.
    Hej! Om det är flytande aerius ni har så är det sötningmedel ( Sorbitol) i det, som inte är helt nyttigt och kan ha en hel del biverkningar. (Min dotter tål inte sorbitol). Men det finns även Aerius smälttabletter som är toppen och utan sorbitol.

Min lille snarkar ofta som en hel karl, men det sammanfaller med att han är förkyld. Vilket han är för ofta...
  • 2små2stora
    JPL: ska se om jag hittar de nya studierna på jobbet. Var där jag fick höra att bröstmjölken inte alls är så allergihämmande som man tidigare har sagt.

Jag har 3 barn och den som jag har ammat längst är den som är allergisk. De andra 2 har inga allergier alls.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Kavat
    Odetta skrev 2009-06-14 12:59:35 följande:
    åh jag behöver lite peppning Hur mycket bättre är det att amma ett allergiskt barn??? Jag känner mig så uppgiven jusst nu. Ammar ju lilleman på nästan 4 månader och med alla hans allergier så känns det som vi jämt antingen kommer på en ny eller av misstag ätit nått olämpligt och resultatet blir för det mesta det samma = en skrikig bebis med ont i magen Nu har han varit kinkig i en vecka och jag är mentalt så himla trött. trodde att det vände häromdagen, men då lagade min man mat med lite hemmagjorde brödkrutonger i som vi efteråt kom på nog var bakade innan vi började mjölkfritt. Så först en massa skrik och prickar för om det är ägg, ärter eller cacao...och nu skrik i 3 dar efter dem där jävla brödkrutongerna. Jag han ont i ryggen av allt runntbärande och känner sådan hopplöshet när lilleman börjar skrika. Han vill sitta på mig hela tiden och dem senaste 2 nätterna har varit allt annat än lugna. Skrik och panik och magknip och amning hela natten lång. Min man jobbar natt och kunde inte avlasta och nu sover han efter ett 13 timmar långt jobbpass så jag är fortfarande själv med lillen och jag känner bara att jag orkar inte. *gråter* Och i all denna allergi djungel och allt vad det innebär så försöker jag att göra klart en kurs för skolan så jag kommer in på högskolan och den kursen måste verkligen bli klar innan 30. juni och jag ligger efter redan och det känns såååååå stressigt! Samtidigt ska vi åka till USA nästa vecka och det känns inte heller genomkul...hatar att behöva åka dit, men vill jag se mina andra barn så har jag tyvärr inget val. så det känns som det är sååååå mycket jusst nu och min ork ligger på minusskalan. HUR VIKTIGT ÄR DET FÖR ETT ALLERGISKT BARN ATT BLI AMMAT??? Jag tycker om att amma och det är mysigt  och jag ammar gärna länge, men han får ju ont hela jävla tiden och det känns så hopplöst mellan varven. Skulle han bara få typ Nutramigen så får han ju garanterat inte i sig sånnt han inte tål...och då borde han ju bli vår glada lilla kille igen, eller? För och nackdelar? Goda råd? Allt är välkommet!!!
    Odd, det värsta som finns är när man inte mår dålig och känner du att du inte orkar amma mer så tycker jag ärligt talat inte att du ska göra det. Men det kan ju ta ett tag att trappa ner också så det är svårt att sluta tvärt.
    Sen är det faktiskt inte säkert att det blir bättre av vanlig ersättning, för det finns ju bebisar som reagerar på det med. Men om du mår så dåligt av det så låter det ju som att det vore bättre för er att övergå till ersättning.
    Det finns barn som blir hårda i magen av Nutramigen (gjort av kassein) och i så fall brukar Profylac fungera (vassle), så där kan du ju redan i kontakten med läkaren göra ett val, om du kan motivera det.
    Annars verkar det som de flesta får Nutramigen per automatik.

Frågan hur viktigt är ju skitsvår att svara på... Jag har helammat mina barn till ca 5 mån och delvis till 8-9 mån och ja, de har dessvärre en hel del allergier ändå. Men om det hade varit värre om jag inte ammat, hade de då fått andnöd istället, eller hade de inte blivit allergiska alls? Ja, sådana frågor kommer jag ju aldrig få svar på. Man måste göra vad man tror är rätt. *KRAM*
  • Snutten

Angående amning och allergier så finns det studier som visar att amning är bra mot allergier och så finns det de som visar att amning inte har någon effekt på allergier. Att hänvisa till amningshjälpen, som är amningsfascister av värsta sort, tycker jag blir vinklat i detta sammanhanget. För tillfället så vet man inte hur det ligger till och om det är så att mamman i detta fallet känner att det är en belastning att amma så tycker jag att det är läge att fundera över om det är värt det. Jag ammade Siri i 9 månader och hon är jätteallergisk, vår son ammade jag i fem månader och han har inte en enda allergi alls. Det ÄR praktiskt och mysigt att amma men om mamman känner ångest och stress är det inte värt det.

• 2små2stora
    Snutten skrev 2009-06-14 22:11:48 följande:
    Angående amning och allergier så finns det studier som visar att amning är bra mot allergier och så finns det de som visar att amning inte har någon effekt på allergier. Att hänvisa till amningshjälpen, som är amningsfascister av värsta sort, tycker jag blir vinklat i detta sammanhanget. För tillfället så vet man inte hur det ligger till och om det är så att mamman i detta fallet känner att det är en belastning att amma så tycker jag att det är läge att fundera över om det är värt det. Jag ammade Siri i 9 månader och hon är jätteallergisk, vår son ammade jag i fem månader och han har inte en enda allergi alls. Det ÄR praktiskt och mysigt att amma men om mamman känner ångest och stress är det inte värt det.
    Sant.

Att hela tiden utesluta saker ur kosten kan ta knäcken på de flesta. Ska man börja med mjölkfri ersättning så är det bättre att göra det tidigt då barnen har lättare att acceptera smaken.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Snutten

Förresten idag har jag bjudit på tårtorna som jag har bakat. De fick mycket berömm. Jag gjorde bottnar enligt Blå myrans recept med Fiber husk, sedan gjorde jag en smörkräm med passionsfrukt och citron, en falskkola fluff (som inte blev så fluffig, men ändå god) och en hallonmousse. Jag gjorde 1,5 sats med bottnarna och så delade jag kakan i tre bottnar. Första lagret smörkrämen, andra lagret kolafluffen och ovanpå hallonmousse. Så la jag ett lock av mmf.

• Slippy
    SmillaMilla skrev 2009-06-14 21:21:50 följande:
    hmmm nu har det gått en vecka. Vill ju ha svaret nu!
    Låter ju lite länge. Ring och fråga. Det har jag fått göra två gånger. Tyvärr är det väl så på dom flesta ställena, att dom har alldeles för mkt att göra. Även om det inte får hända så är det väl lätt att dom glömmer bort att ringa. Så ring och fråga du, för dom borde ha svaren nu tycker jag.
Svar på tråden Allergitråden!