• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Twixie

Odd - Som de flesta säger så finns det väldigt olika studier ang amning och allergier. Till mig sade dem att alla millitrar är tillräckligt (hade stora problem med amningen). Det är inte alltid mängden som avgör utan ATT de får i sig. Så pumpa ut ordentligt när du är säker på att ha ätit allergifritt. Frys in och ge dem gånger du misstänker att du fått i dig något han inte tål. Pröva att ge ersättning också om du vill ha ett litet "extra förråd" hemma. Du låter desperat trött på allt. Kanske ta en paus och få chans att vila upp dig. Tror varken du eller lilleman mår bra av att du stressar upp dig och mår dåligt över amningen. Bryt cirkeln. Antingen med ersättning eller med urpumpad mjölk. När du sedan känner dig starkare igen så kan du ta ett bättre beslut över hur du vill fortsätta. Bryt cirkeln, vila upp dig lite mentalt och ta sedan ett beslut. Ta inte beslut nu mer än kortsiktigt hur du ska komma ur den onda cirkeln. Man känner lätt hopplöshet när det är sådär, vilket gör att man inte orkar fullfölja på samma sätt som när man känner att det mesta fungerar bra.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • SmillaMilla
    Slippy skrev 2009-06-15 08:08:53 följande:
    Låter ju lite länge. Ring och fråga. Det har jag fått göra två gånger. Tyvärr är det väl så på dom flesta ställena, att dom har alldeles för mkt att göra. Även om det inte får hända så är det väl lätt att dom glömmer bort att ringa. Så ring och fråga du, för dom borde ha svaren nu tycker jag.
    Nu fick jag svar på proverna o de visar att hon inte är allergisk mot något. Hurra.

Men varför får hon då nässelutslag o stora eksem fläckar bara några timmar efter intag av en ballerina kaka?????
  • Miralicia
    SmillaMilla skrev 2009-06-15 11:32:42 följande:
    Nu fick jag svar på proverna o de visar att hon inte är allergisk mot något. Hurra. Men varför får hon då nässelutslag o stora eksem fläckar bara några timmar efter intag av en ballerina kaka?????
    Testerna är inga absolut 100%-iga svar utan endast en ledtråd. Bara för att det inte visar något på testerna behöver inte det betyda att hon tål allt. Vad testade de för?
    Om hon reagerade på Ballerinakex men inte har reagerat på vanlig mat skulle väl jag mistänka hasselnötter kanske? Ballerina innehåller ju mjölk, hasselnötter och sojalecitin (även om de flesta sojaallergiker klarar sojalecitin) förutom vetemjöl.
  • Mama Law

Är det nån som vet om man får retroaktivt även från trygg hansa om de beslutar att man har rätt att få ersättning där i från med?

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-06-15 15:53:37 följande:
    Är det nån som vet om man får retroaktivt även från trygg hansa om de beslutar att man har rätt att få ersättning där i från med?
    Jag tror att de går efter fk´s beslut om datum på utb, men är ej helt säker.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Mama Law
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-15 16:17:33 följande:
    Jag tror att de går efter fk´s beslut om datum på utb, men är ej helt säker.
    Alltså att det gäller från oktober och då borde jag få från oktober?

Har lite kaos här hemma, tvättmaskin gör nog sina sista varv rätt snart..... med 4a barn och alla allergiska 3 av 4 pollen så är det ju bra med en tvättmaskin....
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-06-15 16:30:56 följande:
    Alltså att det gäller från oktober och då borde jag få från oktober? Har lite kaos här hemma, tvättmaskin gör nog sina sista varv rätt snart..... med 4a barn och alla allergiska 3 av 4 pollen så är det ju bra med en tvättmaskin....
    Ja jag tror det. Jag hoppas verkligen att du/ni får pengar både ifrån fk & th ända från okt-08. Jag håller tummarna stenhårt för er *kram*
  • Mama Law
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-15 16:37:16 följande:
    Ja jag tror det. Jag hoppas verkligen att du/ni får pengar både ifrån fk & th ända från okt-08. Jag håller tummarna stenhårt för er *kram*
    Pengar från fk har jag fått från okt-08 och snart slut då bilen kostade mer att serva än va vi trodde massa saker som va bra att byta som bromsar osv, åker ju till norge om 2 veckor ca så då behövs de. Sen har barnen fått efterlängtade nya kläder, tur man har tacksamma barn. Men först betalades alla räkningar som sackat efter så nu är man fri...
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-06-15 16:43:58 följande:
    Pengar från fk har jag fått från okt-08 och snart slut då bilen kostade mer att serva än va vi trodde massa saker som va bra att byta som bromsar osv, åker ju till norge om 2 veckor ca så då behövs de. Sen har barnen fått efterlängtade nya kläder, tur man har tacksamma barn. Men först betalades alla räkningar som sackat efter så nu är man fri...
    Åh vad skönt för er Hoppas ni får en bra slant ifrån th med så ni kan få unna er lite. De är ni väl förtjänta av efter allt elände.
Svar på tråden Allergitråden!