• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat

Jo, jag och Miralicia (som kommer och hälsar på mig) och våra barn tänkte besöka Universeum på onsdag i nästa vecka, så då är alla som vill välkomna att hänga på.
    Bara att hojta till så kan vi ju byta nummer och så så att man hittar varandra därinne när man kommer.
    Tänkte mig att man går in när man vill och så ringer man när man är där, eller så bestämmer vi en tid någonstans typ lunchtid eller liknande. För det är omöjligt att hålla ihop och invänta alla om man ska hinna lite "sightseeing" också.

Dock så funderar jag lite efter tips att det förmodligen är lättast att sitta där uppe på terassen och ha medhavd mat till barnen. Men som sagt inget bestämt.

• 2små2stora

Då kanske vi ska klämma in universeum på onsdag innan vi åker tillbaka mot norr igen

Har pratat med hotellet och det var inga problem med att få mjölk, soja och baljväxtfri mat. Det verkade som om de såg det som en självklarhet att kunna servera allergivänlig mat. Ett bekymmer mindre

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Kavat
    2små2stora skrev 2009-06-15 20:22:03 följande:
    Då kanske vi ska klämma in universeum på onsdag innan vi åker tillbaka mot norr igen Har pratat med hotellet och det var inga problem med att få mjölk, soja och baljväxtfri mat. Det verkade som om de såg det som en självklarhet att kunna servera allergivänlig mat. Ett bekymmer mindre
    Ja, det hade ju varit jättekul att ses när ni ändå är nere!

Skönt med hotellet!
  • Vi 5

Odd, jag har varit på väg att skriva ett liknande inlägg som du. Min son är 6 månader och är allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete och råg (plus latex och ev även fisk och lite fler saker). Jag vill verkligen amma, men undrar hur länge jag kommer orka. Vi har haft "tur" att vi stått på oss och blivit bra utredda så här pass tidigt och nu tycker jag äntligen att han börjar bli bättre i magen och kan sova lite bättre. 
        Men fram till nu har det varit vakna nätter och runtbärande pga magont. Men sedan är det säkert också så att tillväxtperioderna med mer gnäll och skrik gjort sitt till, då är det ju väldigt svårt att veta vad som är vad. Vid 16-19 veckors ålder (som väl ditt barn borde vara?) är det ju en sådan period då de ofta är mer ledsna och gnälliga.
        För mig är det jobbigast att jag går ner så mycket vikt och hade inte så mycket att ta av innan. Jag är hungrig hela tiden och känner mig svag och det är väldigt knäckande. Det känns väldigt jobbigt att behöva tänka att jag ska äta denna restriktiva kost en längre tid. Jag ammade vårt första barn i 17 månader (tills vi förlorade honom i en olycka) och jag vill så gärna att det ska vara "rättvist" mellan barnen och amma även Edvin lika mycket, så jag känner mig lite "fångad i en fälla" där hur jag än gör blir det jobbigt. Kramar till dig.

• 2små2stora
    Kavat skrev 2009-06-15 20:24:04 följande:
    Ja, det hade ju varit jättekul att ses när ni ändå är nere! Skönt med hotellet!
    Blir det inte nu (vet inte riktigt när vi är klara på sjukhuset) så kommer det mest troligt bli minst 1 vända till i slutet på sommaren eller i höst. När hon ska få sin pacemaker.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Kikki70

Mama Law skrev 2009-06-15 15:53:37 följande:

Är det nån som vet om man får retroaktivt även från trygg hansa om de beslutar att man har rätt att få ersättning där i från med?
    Ringde och anmälde en tandskada idag och tyckte att det var lite pinsamt eftersom detta hände för lite över en månad sedan - killen jag pratade sa att jag hade flera år på mig att anmäla skadan!! Vet inte om det samma gäller för sjukdom, men skulle tro det.
  • mady

på vår försäkring sa de att de tyckte det var bättre att vänta med att skicka in beslutet tills vi fått nytt efter överklagan...

• Kavat

Mama Law skrev 2009-06-15 16:30:56 följande:

Alltså att det gäller från oktober och då borde jag få från oktober? Har lite kaos här hemma, tvättmaskin gör nog sina sista varv rätt snart..... med 4a barn och alla allergiska 3 av 4 pollen så är det ju bra med en tvättmaskin....
    Här funkade det så! Alltså att man fick från det datumet som man fick vb från.
  • Snutten

universeum låter roligt! Får se om vi kan komma med. Siri har 4!!! sjukvårdsbesök de närmaste 2 veckorna.

Jag har funderat lite. Jag jobbar nätter 64% och känner att jag inte skulle hinna jobba mer mest pga Siri och allt merjobb det blir med henne. Hur jobbar ni andra och spec ni som har vb?

• Alicia05sMamma
    Snutten skrev 2009-06-16 02:48:23 följande:
    universeum låter roligt! Får se om vi kan komma med. Siri har 4!!! sjukvårdsbesök de närmaste 2 veckorna. Jag har funderat lite. Jag jobbar nätter 64% och känner att jag inte skulle hinna jobba mer mest pga Siri och allt merjobb det blir med henne. Hur jobbar ni andra och spec ni som har vb?
    Nu jobbar ju inte jag mer än som timvik ännu då jag pluggar till uska. Men jag fick lov att gå ned från heltid till halvtid på studierna pga A. Det fanns inte en suck i världen att kunna plugga på heltid, Så det jag skulle ha hunnit avsluta på 1,5 termin har tagit mig nästan det dubbla Men men..... Nu är jag snart färdig iaf
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Allergitråden!