• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Blå Flygare
    KarinN80 skrev 2009-06-16 19:14:00 följande:
    Vad o hur mycket har era barn som är allergiska mot pollen? Wiktor har fått Zyrlex 2,5ml 2ggr per dag. Någon som vet om det är lite eller mycket? Kan inte så mycket om detta än... Men antar att det är mindre pollen när det regnar... Då är han helt symtomfri, men idag har de varit jobbigt o verkat som de inte räcker....
    Tror dosen är anpassad efter vikt och inte efter allergi.

Min tjej är 3 (om en v eller två) och väger 12,5 kg. Får en halv aerius smälttablett av minsta styrkan. Nässpray 2 gr/dag. Och cellulosapulver lite då o å under dagen när jag kommer ihåg.

Hade picknick i gräset idag - avslutning på dagis. Ingen höjdare! Rödögd och inte så lite kinkig efteråt av allt kli och elände. Ska nog ringa allergimottagningen - skulle göra det om det blev för jobbigt. Men vad kan de göra? Ögondroppar känns ju inte som någon höjdare, eller ens genomförbart på min tjej Illa nog med nässprayen Medecinen tar hon så mycket hon kan av och jag gissar att det är den enda för hennes ålder (tavegyl är väl inget bättre? Vill inte ha henne tröttare - illa nog med allergitröttheten). Tror mest det var om maten blev värre vi skule höra av oss. Då kunde hon få allergimedecin att ta inför varje måltid.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-16 21:11:23 följande:
    Tror dosen är anpassad efter vikt och inte efter allergi. Min tjej är 3 (om en v eller två) och väger 12,5 kg. Får en halv aerius smälttablett av minsta styrkan. Nässpray 2 gr/dag. Och cellulosapulver lite då o å under dagen när jag kommer ihåg. Hade picknick i gräset idag - avslutning på dagis. Ingen höjdare! Rödögd och inte så lite kinkig efteråt av allt kli och elände. Ska nog ringa allergimottagningen - skulle göra det om det blev för jobbigt. Men vad kan de göra? Ögondroppar känns ju inte som någon höjdare, eller ens genomförbart på min tjej Illa nog med nässprayen Medecinen tar hon så mycket hon kan av och jag gissar att det är den enda för hennes ålder (tavegyl är väl inget bättre? Vill inte ha henne tröttare - illa nog med allergitröttheten). Tror mest det var om maten blev värre vi skule höra av oss. Då kunde hon få allergimedecin att ta inför varje måltid.
    Funderar på om du inte kan få någon annan antihistamin att kombinera Aeriusen med. Funderar bara på vad som kan vara hyfsat långtidsverkande så att du skulle kunna ge det på kvällen så att det verkar åtminstone ett tag in på förmiddagen och sen ger Aeriusen då så att den hinner få full effekt innan den andra går ur. Ger du på kvällen så gör det ju mindre om den skulle vara milt sederande eftersom de då sover bort dåsigheten.

Sen finns det med i varje fall de flesta antihistaminer ett rätt stort spann mellan "normaldos" och innan det blir överdosering. Våran läkare har ju tom instruerat rektor och kokerska om att de behöver inte bry sig om att ifall dottern redan kan ha fått sin dos för dagen utan det är bara att de ger henne (då ev en gång till) om de är osäkra på om det skulle behövas - hellre ge en eller tom två gånger för mycket "i onödan" för det är inget som är farligt utan det behövs mycket innan det blir "farligt" (hon har flytande Aerius). Jag har gjort så att om det har varit jobbiga dagar med både gräs & gräsklippning och pollen så har jag gett henne Aerius både morgon och kväll - har jag gett på kvällen så att hon ska ha skydd från morgonen så har det inte räckt hela dagen och ger jag direkt på morgonen så tar det ju nån timme innan det har full effekt.

Och ang antihistaminer så fick jag ju tidigare i våras läkarordination på 5-dubbel normaldos av Cetirizin för vuxna i kombination med 1-2 Atarax + Betapred för egen del - och då var det ändå rätt långt kvar till när man märkt av överdoseringseffekter enligt Fass - så det finns en rätt stor "säkerhetsmarginal" vid antihistamindosering.
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2009-06-16 21:54:13 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-16 21:11:23 följande: Funderar på om du inte kan få någon annan antihistamin att kombinera Aeriusen med. Funderar bara på vad som kan vara hyfsat långtidsverkande så att du skulle kunna ge det på kvällen så att det verkar åtminstone ett tag in på förmiddagen och sen ger Aeriusen då så att den hinner få full effekt innan den andra går ur. Ger du på kvällen så gör det ju mindre om den skulle vara milt sederande eftersom de då sover bort dåsigheten. Sen finns det med i varje fall de flesta antihistaminer ett rätt stort spann mellan "normaldos" och innan det blir överdosering. Våran läkare har ju tom instruerat rektor och kokerska om att de behöver inte bry sig om att ifall dottern redan kan ha fått sin dos för dagen utan det är bara att de ger henne (då ev en gång till) om de är osäkra på om det skulle behövas - hellre ge en eller tom två gånger för mycket "i onödan" för det är inget som är farligt utan det behövs mycket innan det blir "farligt" (hon har flytande Aerius). Jag har gjort så att om det har varit jobbiga dagar med både gräs & gräsklippning och pollen så har jag gett henne Aerius både morgon och kväll - har jag gett på kvällen så att hon ska ha skydd från morgonen så har det inte räckt hela dagen och ger jag direkt på morgonen så tar det ju nån timme innan det har full effekt. Och ang antihistaminer så fick jag ju tidigare i våras läkarordination på 5-dubbel normaldos av Cetirizin för vuxna i kombination med 1-2 Atarax + Betapred för egen del - och då var det ändå rätt långt kvar till när man märkt av överdoseringseffekter enligt Fass - så det finns en rätt stor "säkerhetsmarginal" vid antihistamindosering.
    Kan tillägga att min skrutta också är 3 - fyllde för drygt en månad sen
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2009-06-16 21:54:13 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-16 21:11:23 följande: Funderar på om du inte kan få någon annan antihistamin att kombinera Aeriusen med. Funderar bara på vad som kan vara hyfsat långtidsverkande så att du skulle kunna ge det på kvällen så att det verkar åtminstone ett tag in på förmiddagen och sen ger Aeriusen då så att den hinner få full effekt innan den andra går ur. Ger du på kvällen så gör det ju mindre om den skulle vara milt sederande eftersom de då sover bort dåsigheten. Sen finns det med i varje fall de flesta antihistaminer ett rätt stort spann mellan "normaldos" och innan det blir överdosering. Våran läkare har ju tom instruerat rektor och kokerska om att de behöver inte bry sig om att ifall dottern redan kan ha fått sin dos för dagen utan det är bara att de ger henne (då ev en gång till) om de är osäkra på om det skulle behövas - hellre ge en eller tom två gånger för mycket "i onödan" för det är inget som är farligt utan det behövs mycket innan det blir "farligt" (hon har flytande Aerius). Jag har gjort så att om det har varit jobbiga dagar med både gräs & gräsklippning och pollen så har jag gett henne Aerius både morgon och kväll - har jag gett på kvällen så att hon ska ha skydd från morgonen så har det inte räckt hela dagen och ger jag direkt på morgonen så tar det ju nån timme innan det har full effekt. Och ang antihistaminer så fick jag ju tidigare i våras läkarordination på 5-dubbel normaldos av Cetirizin för vuxna i kombination med 1-2 Atarax + Betapred för egen del - och då var det ändå rätt långt kvar till när man märkt av överdoseringseffekter enligt Fass - så det finns en rätt stor "säkerhetsmarginal" vid antihistamindosering.
    Åhhh, vad glad jag blir, då kan hon kanske få må bättre då
  • mady

Livet=en parodi

Fy skrutt och prutt säger jag.

När stora tjejen äntligen börjar reagera på Xolair och må lite bättre då smällde en förkylning till på gossen så han hostade så han var blå i två nätter var tredje timme airomirx2, dubbel pulmi osv. I går gick vi ner på airomiren har bara behövt en gång extra i natt. Minstingen har oxå varit risig och behövt massa extra airomir, trots full behandling rinnner ögon och näsa helatiden, fåt diverse eksem igen. I natt fick hon oxå ont i örat

Kronan på verket är jag själv. Fick jättetufft med astman på jobbet i måndags sen har det inte velat släppa har dubblerat min pulmicort mängder av buventol. Nu har slemmet börjat se ut som mossa mysigt värre. Har ett tryck utan dess like testade peffa i morse, strålande 180, dubbeldos buventol 200 väntade en timme till lite drygt tog buventol igen. Jippie! Nu blåser jag 250. Helt anfådd... allergimottagningen har telefontid i eftermiddag. VC blir ju bara kaos. Lyckades få växeln att ringa igenom till en sköterksa som inte fattade något, skulle lämna en lapp till min läkare men säger oxå att han har ju mycket att göra och har fullt på sin telefontid i morgon. I morgon! Som om jag kan vänta

Måste väl ringa VC ändå.

• Madaluha

*Suck* Hade blivit lovad att problemen med de temporära matleverantörerna vid loven till fritids skulle vara lösta. Igår, andra dagen med leverans därifrån, kom först ingen mat alls till allergikerna och sedan kom det mat med lök i, som Jonna inte heller tål. Något min dotter själv upptäcker när hon nästan ätit klart.
    Förtroendet är inte på topp och det känns inte tryggt att lämna mitt barn då...

• 2små2stora
    mady skrev 2009-06-17 08:23:47 följande:
    Livet=en parodi Fy skrutt och prutt säger jag. När stora tjejen äntligen börjar reagera på Xolair och må lite bättre då smällde en förkylning till på gossen så han hostade så han var blå i två nätter var tredje timme airomirx2, dubbel pulmi osv. I går gick vi ner på airomiren har bara behövt en gång extra i natt. Minstingen har oxå varit risig och behövt massa extra airomir, trots full behandling rinnner ögon och näsa helatiden, fåt diverse eksem igen. I natt fick hon oxå ont i örat Kronan på verket är jag själv. Fick jättetufft med astman på jobbet i måndags sen har det inte velat släppa har dubblerat min pulmicort mängder av buventol. Nu har slemmet börjat se ut som mossa mysigt värre. Har ett tryck utan dess like testade peffa i morse, strålande 180, dubbeldos buventol 200 väntade en timme till lite drygt tog buventol igen. Jippie! Nu blåser jag 250. Helt anfådd... allergimottagningen har telefontid i eftermiddag. VC blir ju bara kaos. Lyckades få växeln att ringa igenom till en sköterksa som inte fattade något, skulle lämna en lapp till min läkare men säger oxå att han har ju mycket att göra och har fullt på sin telefontid i morgon. I morgon! Som om jag kan vänta Måste väl ringa VC ändå.
    Usch vilka dagar ni har. Det låter som om du skulle fått någon form av lunginflammation med tanke på hur slemmet ser ut.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Mama Law
    KarinN80 skrev 2009-06-16 19:14:00 följande:
    Vad o hur mycket har era barn som är allergiska mot pollen? Wiktor har fått Zyrlex 2,5ml 2ggr per dag. Någon som vet om det är lite eller mycket? Kan inte så mycket om detta än... Men antar att det är mindre pollen när det regnar... Då är han helt symtomfri, men idag har de varit jobbigt o verkat som de inte räcker....
    Wiking får 5ml+2,5ml om dagen och ibland 2,5ml om han får en kraftig reaktion med blossande eksem. Så i värsta fall 10ml aerius om dagen sammanlagt. Han är 4 år och väger ca 21kg.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
Svar på tråden Allergitråden!