• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-06-17 20:41:44 följande:
    mjölk eller ägg.
    Eller jordgubb? Eller vete?

Vad var det i det som hon fick? Och vad har hon inte ätit innan?
  • SmillaMilla
    Jasusu skrev 2009-06-17 20:54:56 följande:
    Vad för sorts test gjorde ni?
    Blodprov. Ett sådant där matallergiprov. Man skulle ligga mellan 0 och 0.35. Svea hade 0.02. Så läkaren sa att det mest troliga var att hon inte hade någon allergi. Men att man så klart inte kudne garantera. Så vi skulle nu testa.
  • SmillaMilla
    Kavat skrev 2009-06-17 21:10:17 följande:
    Eller jordgubb? Eller vete? Vad var det i det som hon fick? Och vad har hon inte ätit innan?
    Två teskedar prinsesstårta. Fick samma reaktion på ballerina kakan för 2 veckor sedan. Annars har vi haft mjölk, ägg o soja fritt. Men jag tycker att det har kommit liiite prickar efter hon ätit kyckling. Är det möjligt?
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2009-06-17 21:34:20 följande:
    Två teskedar prinsesstårta. Fick samma reaktion på ballerina kakan för 2 veckor sedan. Annars har vi haft mjölk, ägg o soja fritt. Men jag tycker att det har kommit liiite prickar efter hon ätit kyckling. Är det möjligt?
    Mitt tips är att testa med ren mjölk nästa gång. Lättare att veta vad det är då.

Prinsesstårta... Fick hon även marsipan, grädden som legat mot kan det ju vara mandel också. Men om ni inte vet vilken marsipan det var så är det svårt att veta. Vissa innehåller ju spår av det mesta.

Men kan ju även vara ägg denna gång också.
    Reagerar hon på kyckling så kan man det om man är äggallergiker, men det är rätt sällsynt även då. Men däremot finns ju ibland mjölk osv i kryddblandningar som knorrs grillkrydda osv.
  • SmillaMilla
    Kavat skrev 2009-06-17 21:42:08 följande:
    Mitt tips är att testa med ren mjölk nästa gång. Lättare att veta vad det är då. Prinsesstårta... Fick hon även marsipan, grädden som legat mot kan det ju vara mandel också. Men om ni inte vet vilken marsipan det var så är det svårt att veta. Vissa innehåller ju spår av det mesta. Men kan ju även vara ägg denna gång också. Reagerar hon på kyckling så kan man det om man är äggallergiker, men det är rätt sällsynt även då. Men däremot finns ju ibland mjölk osv i kryddblandningar som knorrs grillkrydda osv.
    ha ha ja jag vet Men sambon fyllde år o hon ville ju så klart ha tårta hon med. Så vi testade. Men ja nu tar det några dagar med krämen. Sedan skall vi testa med vanlig mjölk.

Men nötallergi har vi ju i släkten. Kan man få en sådan här reaktion på det?
  • lillronya
    Kavat skrev 2009-06-17 21:42:08 följande:
    Mitt tips är att testa med ren mjölk nästa gång. Lättare att veta vad det är då.Prinsesstårta... Fick hon även marsipan, grädden som legat mot kan det ju vara mandel också. Men om ni inte vet vilken marsipan det var så är det svårt att veta. Vissa innehåller ju spår av det mesta. Men kan ju även vara ägg denna gång också. Reagerar hon på kyckling så kan man det om man är äggallergiker, men det är rätt sällsynt även då. Men däremot finns ju ibland mjölk osv i kryddblandningar som knorrs grillkrydda osv.
    Men inte är där väl mjölk i knorr grillkrydda? Det måste väl stå på påsen?
    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • Kavat
    lillronya skrev 2009-06-17 22:13:05 följande:
    Men inte är där väl mjölk i knorr grillkrydda? Det måste väl stå på påsen?
    Nej, nu skrev jag ju fel. Det är mjölk i knorr aromat... Sorry...
  • lillronya
    Kavat skrev 2009-06-17 22:15:11 följande:
    Nej, nu skrev jag ju fel. Det är mjölk i knorr aromat... Sorry...
    OK! Bra att veta. Hade inte koll på aromaten heller. Använder inte den så ofta, men grillkryddan nästan varje dag. Blev ju nervös här och gick och läste på påsen igen.
    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • Kavat
    lillronya skrev 2009-06-17 22:18:00 följande:
    OK! Bra att veta. Hade inte koll på aromaten heller. Använder inte den så ofta, men grillkryddan nästan varje dag. Blev ju nervös här och gick och läste på påsen igen.
    Och nu blev jag osäker igen. Är det grönsakskryddan? Eller båda? Ah, ja ni får läsa innehållsförteckningarna, vi har bojkottat dem här hemma.

Däremot så har de någon gång under de senare åren lagt till med vetestärkelse i grillkryddan... Vilket jag märkte när jag själv reagerade hos mamma. Undrar hur många gånger sonen ätit det som vi inte fattat vad det har varit....
  • mady

är man väldigt känslig mot fisk kan man reagera på kyckling då de ofta föds upp på fiskmjöl.... prova köp majskyckling.

Svar på tråden Allergitråden!