• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Amulett
    Jasusu skrev 2009-04-23 21:02:10 följande:
    Vad skumt för till mig så sa hon att detta ska räcka i två månader. Nä..jag måste verkligen få bytt. Hon skickade mig ett paket pasta där det stod att det kunde innehålla spår av mjölk och soja. Enligt henne så vet hon att mitt barn kan äta det för allergin är inte så allvarlig och det kommer inte bli någon reaktion. Jag håller inte riktigt med,men tycker ni? Hade ni gett era barn sådan pasta när både mjölk och soja blev klassad som reaktion 2 på patch?
    Eller så är det bara för mjölkallergiker det ska räcka i bara 1 månad ... eller så luras vår dietist Uppdatera gärna när du vet mer!

vet inte vad reaktion 2 på patch innebär - man jag skulle inte ge "spår av mjölk" till sonen. Inte en chans! Inte förrän han är riktigt stor och verkligen kan beskriva hur han mår och i så fall är beredd att ta risken.
    Den enda som kan ta ställning till om ditt barn klarar att äta spår är ju faktiskt barnet självt ...
  • Alicia05sMamma
    Jasusu skrev 2009-04-23 17:47:24 följande:
    Jag måste fråga.Hur mycket mat har ni fått hem och fått betala 120kr?Jämför jag med min vännina så får jag löljigt lite,men vår dietist säger att vi får exakt så mycket som man kan få.Någon som orkar skriva en liste på mat för ett barn?
    Vi har fått följande utskrivet för 120 kr:

* 6 pkt semper finmix
    * 6 pkt semper grovmix
    * 2 pkt spec.gryn hammermuhle
    * 4 pkt wasa knäcke
    * 4 pkt semper grovknäcke
    * 3 pkt Dr s fette biscotatte
    * 3 pkt Dr s fette coccanti
    * 2 pkt små snäckor
    * 1 pkt profiber
    * 1 pkt fiberhusk
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Miralicia

Ang patchtest:

Reaktion 2 på patch är den "lindrigaste" formen av positiv reaktion på patch.

0 = ingen reaktion alls
    1 = enbart rodnad
    2 = rodnad + palpabelt (dvs lite skrovligt)
    3 = eksemreaktion

Reaktion 0 & 1 = negativt
    Reaktion 2 & 3 = positivt

• saffe
    Miralicia skrev 2009-04-23 22:22:07 följande:
    Ang patchtest:Reaktion 2 på patch är den "lindrigaste" formen av positiv reaktion på patch.0 = ingen reaktion alls1 = enbart rodnad2 = rodnad + palpabelt (dvs lite skrovligt)3 = eksemreaktionReaktion 0 & 1 = negativtReaktion 2 & 3 = positivt
    Min dotter hade 1 på havre och soja, men hon får jätteont i magen om hon får i sig av det. Mjölk fick hon 2:a på och ägg fick hon 3:a. Både mjölk och ägg får hon magont OCH eksem av. Vet inte om det var därför som patch-testet visade mindre på soja och havre för att hon endast får magont av det.
    Ville med detta bara få sagt att man inte kan gå precis efter resultatet, utan man får prova sig fram vad som funkar. Det var ju diskussion om "spår av". Jag skulle nog oxå vänta tills barnet själv kan säga hur det känns...
  • lillronya

Hej i tråden! Längesen nu.

Hoppar in med en fråga, som vanligt.

Är det vanligt att inget visas på pricktest?

Emilio visar tydligt att han inte tål mjölk, kärnfrukter, majs och tomat.
    Nu i påsk fick han en tydlig reaktion på björkpollen.

Pricktestades igår och det visade INGENTING! Jag blev så besviken. Det låter ju heldumt, men det hade känts så bra att få svart på vitt att jag har rätt.
    Han är pricktestad tre eller fyra gånger och det har aldrig visat nåt...

Brukar det vara såhär?

Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • emmasophia
    lillronya skrev 2009-04-24 08:40:59 följande:
    Hej i tråden! Längesen nu. Hoppar in med en fråga, som vanligt.Är det vanligt att inget visas på pricktest?Emilio visar tydligt att han inte tål mjölk, kärnfrukter, majs och tomat.Nu i påsk fick han en tydlig reaktion på björkpollen.Pricktestades igår och det visade INGENTING! Jag blev så besviken. Det låter ju heldumt, men det hade känts så bra att få svart på vitt att jag har rätt.Han är pricktestad tre eller fyra gånger och det har aldrig visat nåt...Brukar det vara såhär?
    Hej! Är mycket vanligt att prick inte visar någonting. Tyvärr. Min store tål inte gluten, mjölk, ägg, nötkött, kyckling, röda bär o vindruvor men gissa om prick eller rast visar nåt??? Nej... Allt har man kommit fram till med provokation som är den ända 100% säkra metoden när det gäller allergiska barn och oftas är de här barnen som inte får positiva provsvar såna som reagerar med magen (diarré el förstoppning). I mina ögon får barn med exsem mycket oftare positiva svar. Prick och rast bygger ju på en IgE-reaktion och vissa allergier bygger på IgG-reaktion.
  • lillronya
    emmasophia skrev 2009-04-24 09:37:18 följande:
    Hej! Är mycket vanligt att prick inte visar någonting. Tyvärr. Min store tål inte gluten, mjölk, ägg, nötkött, kyckling, röda bär o vindruvor men gissa om prick eller rast visar nåt??? Nej... Allt har man kommit fram till med provokation som är den ända 100% säkra metoden när det gäller allergiska barn och oftas är de här barnen som inte får positiva provsvar såna som reagerar med magen (diarré el förstoppning). I mina ögon får barn med exsem mycket oftare positiva svar. Prick och rast bygger ju på en IgE-reaktion och vissa allergier bygger på IgG-reaktion.
    OKej..
    Tycker det är så svårt att utesluta och provocera hela tiden. Så lätt att det blir fel. Att han snor nåt tveksamt och käkar mitt i povokationen.
    Jaja vi har ganska bra koll nu iaf.
    Och ja han reagerar mest med magont och diarre. Eksem får han bara om han utsätts länge för det han inte tål.
    Utslag runt munnen har han däremot allt som oftast...

Tack så mycket för ditt svar.
  • Kavat
    Hej i tråden! Längesen nu. Hoppar in med en fråga, som vanligt. Är det vanligt att inget visas på pricktest? Emilio visar tydligt att han inte tål mjölk, kärnfrukter, majs och tomat. Nu i påsk fick han en tydlig reaktion på björkpollen. Pricktestades igår och det visade INGENTING! Jag blev så besviken. Det låter ju heldumt, men det hade känts så bra att få svart på vitt att jag har rätt. Han är pricktestad tre eller fyra gånger och det har aldrig visat nåt... Brukar det vara såhär?
    Halloj!
    Ja, det är rättså vanligt. Bara ägg som visar sig på pricktest på sonen och han har rätt många allergier.
    Nu har ju du kommit fram till vad det är (gissar jag) och då spelar det ju egentligen ingen roll. Mer än att man vill veta säkert, för det är supersvårt att provocera och veta säkert och framförallt jobbigt, både för barnet och för oss vuxna. Inte kul att stoppa i barnen saker de inte tål för att invänta reaktion. Usch. Jaja, nog om det.
    Du kan göra patchtest som brukar visa oftare på sena reaktioner och se om det visar något. Hur man gör står i min sädesallergiblogg. Man kan göra egna för det kan kanske vara svårt att få en remiss om du nu "vet" vad han inte tål. Gör tyvärr bara på fåtal ställen i landet.

Att han inte tål kärnfrukter är nog korsreaktioner till björk då misstänker jag. Har du kollat listan för andra saker om det nu skulle uppstå reaktioner framöver. De kan tåla sakerna vissa perioder eller om man t.ex micrar och skalar äpple osv. Men man får testa sig fram.
  • EMO 979
    Hej i tråden! Längesen nu. Hoppar in med en fråga, som vanligt.Är det vanligt att inget visas på pricktest?Emilio visar tydligt att han inte tål mjölk, kärnfrukter, majs och tomat.Nu i påsk fick han en tydlig reaktion på björkpollen.Pricktestades igår och det visade INGENTING! Jag blev så besviken. Det låter ju heldumt, men det hade känts så bra att få svart på vitt att jag har rätt.Han är pricktestad tre eller fyra gånger och det har aldrig visat nåt...Brukar det vara såhär?
    Har inte visat positivt varken på prick -eller rasttest på min tös heller som inte tål mjölkprotein,pollen,katt och tidigare reaktion på röda frukter/bär,grönsaker (vilket nu funkar bättre efter vi tagit bort mjölken)...så har gått efter provokation för att fastställa mjölken + att läkaren tagit stor hänsyn till symtombilden....hon har sen hon var nyfödd haft eksem, vid tre kom astman, när hon var ca 4-5 kom pollenallergin...och mjölkallergin vet vi ju egentligen inte när den uppkommit..om det är ngt hon haft sen nyfödd och därav eksem och konstig mage redan då( mycket rinnande avf. av b-mjölk, senare vid 2 årsålder jättehård i magen med upprepade förstoppningar...och nu då hon var 5,5 svåra diarrer så fort hon hhade ätit ngt....mitt stora problem är väl att bvc vi hade då tösen var liten kanske inte var så väldans kompetent och sa att allt hon hade problem med var normalt...gjorde aldrig nån utr. om hennes besvär fast det var det enda jag alltid tog upp på bvc-besöken...läkarna var till stor del lika illa.....hon har även en missbildning i näsan som hon opererats för som missades av bvc, läkare och sjukhus i tre års tid och som upptäcktes under en op då de skulle skrapa körteln bakom näsan, de sa att det var den som var felet,för stor...och då upptäckte de att hon hade choanalatresi, stopp i ena näsborren...vilket opererades då hon var dryga fem år....så har väl inte haft en så gigantisk tilltro till läkare sista åren eftersom man blir misstrodd ofta och måste bråka för att få hjälp
  • lillronya
    Kavat skrev 2009-04-24 09:51:39 följande:
    Halloj! Ja, det är rättså vanligt. Bara ägg som visar sig på pricktest på sonen och han har rätt många allergier. Nu har ju du kommit fram till vad det är (gissar jag) och då spelar det ju egentligen ingen roll. Mer än att man vill veta säkert, för det är supersvårt att provocera och veta säkert och framförallt jobbigt, både för barnet och för oss vuxna. Inte kul att stoppa i barnen saker de inte tål för att invänta reaktion. Usch. Jaja, nog om det. Du kan göra patchtest som brukar visa oftare på sena reaktioner och se om det visar något. Hur man gör står i min sädesallergiblogg. Man kan göra egna för det kan kanske vara svårt att få en remiss om du nu "vet" vad han inte tål. Gör tyvärr bara på fåtal ställen i landet.Att han inte tål kärnfrukter är nog korsreaktioner till björk då misstänker jag. Har du kollat listan för andra saker om det nu skulle uppstå reaktioner framöver. De kan tåla sakerna vissa perioder eller om man t.ex micrar och skalar äpple osv. Men man får testa sig fram.
    Vad "bra" att det är vanligt. Då är jag inte ute och reser iaf.
    Ja det känns som att vi börjar få koll på vad det är nu, men det har tagit lång tid.
    Och att provocera är jätehemskt, som ni här vet!
    Har frågat om patchtest men det görs bara i enstaka fall på vårt sjukhus. Tänkte innan köra till ett annat för att få göra det, men tror inte jag bryr mej om det nu när jag nog vet vad han inte tål.
    Kanske gör ett eget så småningom.
    Ja jag bara väntade på björkreaktionen och den kom ju...
    HAn har ju fått sina matallergier i vinter.
    HAr inte kollat listan nu på ett tag. får nog göra det igen.

TAck så mycket för alla tips och råd!
    Är så tacksam.
    Alla i denna tråden är alltid så hjälpsamma fast att ni har det så jobbigt med allergier hemma själva.
Svar på tråden Allergitråden!