• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • mady

Hej på er alla!
    kliver in här och ber om tips och råd.
    Jag håller på med en överklagan till FK. Jag hoppas ni kna hjälpa mig med tips och råd vad och hur ni skrivit för att få igenom mertiden, merkostnader osv.

Någon som har något praxis? hur gamla är era barn hur mycket VB har ni fått? Vi har fyra barn vi söker för och fick 1/2 det känns som ett slag i ansiktet, Vad tycker ni?

Här ser det ut så här "kortfattat":
    2 åring med astma och allergier går på allergidagis. Smörjer minst två gånger per dag samt medicinerar minst två gånger per dag och det är en faslig fight så det tar tid. Nu har vi tack och lov inte lika många vaknätter med henne sedan en månad tillbaka då hon fick singulair, fasar nu för björk.... förra våren fick vi vara inne med henne, klarade inte av att vara ute, fick svårt att andas, ögonen forsade, näsan lika så + att kinderna svällde upp. Sen tål hon inte mjölk, ägg och fisk, gnutta med ägg och det sprutar ut ur henne. Något mer är det men vi vet inte vad.

* 3.5åring hade som liten falsk krupp som slutade komma men istället kom det astma och allergier, föga förvånande men trist. Även han smörjes och medicineras minst två gånger per dag. har ännu inte reagerat på pollen, håller tummarna att vi ska slippa på honom. Tål inte mjölk och fisk.

* 9 åring som nu mer bara har ansträngnings- och infektionsutlöst astma. Allergisk mot pollen, troligen kommer hon väl behöva astma behandling i år med, hon har blivit bättre så hoppet finns. Eksem och allergisk mot soja och mjölk.

* 11 åring med mycket svåra allergier och astma. Behandlas med aiolos koksalt 2-3 gånger per dag, acetylcystein, singulair, aerius, asmanex, oxis och buventol vid behov som tyvärr är varje dag. Hjälper ändå inte fullt ut. Hon går oxå på behandling med Xolair. Vi har en luftdusch till henne som hjälper långt men många vakna nätter med slemmiga kräkor. Trots sin ålder behöver hon hjälp med smörjning som är minst två gånger per dag. Hon behöver hjälp med allt mår dåligt och försöker fly. Om det är att hon är sjuk, medicinerna eller annat som ger henne problem med koncentration, inlärning, humöret mm mm vet inte jag men vi måste vara med i alla steg kring medicinen. Det är så ångestfyllt att inhalera att det kan dra iväg en timme och någon av oss måste verkligen sitta med, fungerar inte att stå i närheten och diska. Hon får inte åka buss vi måste köra vart hon än ska, astman är nu så svår så promenader och cykel är problem. Vi måste föra peffkurva dagligen morgon och kväll före och efter medicin. Pga sin svåra astma tappade hon sin tillväxt och får tillväxthormon. Pga hennes koncentrationssvårigheter måste vi alltid sitta med när läxor görs hon har även på grund av sin oro fått problem med inlärningen. Listan kan göras lång men jag stannar här.

Massa extra städning, kopiösa mängder tvätt då alla slussas varje dag och aldrig kan köra samma kläder två dagar. Frekventa lakansbyten då det smörjs med cremer så det blir kladd. Dubbel/trippel matlagning, tid vid inköp, bakning, kontakter med sjukvård, lärare...

Räknar jag lågt och vi bra tider så är det en timme per dag för de två små. Sämre tider ja då rasslar det iväg, vaknätter byte av lakan på nätter för slemspyor mm.mm

Stora ja det från 1,5 timmer per dag med aiolosen kan bli mer när hon får ångest massa ritualer... 1h per dag för övrig medicinering och smörjning oxå räknat under bra tider. Sprutan jag även den kan dra iväg mot en halvtimme. Till det kommer blandning av mediciner underhåll och rengöring you name it. Det är det rent medicinska all tid för allt annat runt henne med att köra henne, stöd, stöttning bla

Nu är det här som sagt baserat på bra dagar och långt ifrån allt. jag tycker då det borde vara betydligt mer. Vi håller på att slå knut på oss själva.

• lillronya
    EMO 979 skrev 2009-04-24 09:54:04 följande:
    Har inte visat positivt varken på prick -eller rasttest på min tös heller som inte tål mjölkprotein,pollen,katt och tidigare reaktion på röda frukter/bär,grönsaker (vilket nu funkar bättre efter vi tagit bort mjölken)...så har gått efter provokation för att fastställa mjölken + att läkaren tagit stor hänsyn till symtombilden....hon har sen hon var nyfödd haft eksem, vid tre kom astman, när hon var ca 4-5 kom pollenallergin...och mjölkallergin vet vi ju egentligen inte när den uppkommit..om det är ngt hon haft sen nyfödd och därav eksem och konstig mage redan då( mycket rinnande avf. av b-mjölk, senare vid 2 årsålder jättehård i magen med upprepade förstoppningar...och nu då hon var 5,5 svåra diarrer så fort hon hhade ätit ngt....mitt stora problem är väl att bvc vi hade då tösen var liten kanske inte var så väldans kompetent och sa att allt hon hade problem med var normalt...gjorde aldrig nån utr. om hennes besvär fast det var det enda jag alltid tog upp på bvc-besöken...läkarna var till stor del lika illa.....hon har även en missbildning i näsan som hon opererats för som missades av bvc, läkare och sjukhus i tre års tid och som upptäcktes under en op då de skulle skrapa körteln bakom näsan, de sa att det var den som var felet,för stor...och då upptäckte de att hon hade choanalatresi, stopp i ena näsborren...vilket opererades då hon var dryga fem år....så har väl inte haft en så gigantisk tilltro till läkare sista åren eftersom man blir misstrodd ofta och måste bråka för att få hjälp
    Såg inte ditt svar innen.

Fy vad jobbigt för er att inte ha nån bra läkarkontakt och inte bli tagna på allvar!!

Vi kopplades till astma och allergiläkaren efter att Emilio fick RS, krupp och astma när han var 6 månader. Så vi hade redan en toppenbra läkarkontakt när allergisymtomen dök upp.
    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • Mama Law

Så här ser wikings vänster hand ut nu, trots smörjning och medicinering.... han är inte heller fin i ansiktet och höger handen är inte bra dock inte lika illa som denna.

Wikings hand inte alls så fin

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Snutten

mama law: fy stackarn!

Mady: jag tycker det låter lite med ett halv vb för alla barnen med alla de besvär och extra tid som ni får lägga. Vi har ett allergiskt och astmatiskt barn som vi har 25% för. Har inte tillnämelsevis lika mycket mer arbete som ni har. Siri är allergisk mot fisk, ägg, mjölk, soja, katter, pollen (?), tomat, nötter, skaldjur och så kan hon i princip bara äta bananer och vindruvor som frukt. hon har även astma men den är väldigt bra medicinerad nu med pulmicort, airomir och singulair. Jag tycker att du ska överklaga!

kram

• Slippy

Mama Law skrev 2009-04-24 18:00:42 följande:

Så här ser wikings vänster hand ut nu, trots smörjning och medicinering.... han är inte heller fin i ansiktet och höger handen är inte bra dock inte lika illa som denna.
    Har du hört talas om silke mot eksem? Jag läste lite om det på nätet förut och det verkar som att det i kombination med kortisonsalva har fungerat jättebra för många. Finns både salva och speciella silke-kläder. Kommer inte ihåg vilken sida det va jag läste på, men om du googlar så får du rätt mkt info. Kanske är nån här i tråden som har erfarenheter av det? Jag har ju som sagt bara läst om det.
  • Mama Law
    Slippy skrev 2009-04-24 19:25:44 följande:
    Mama Law skrev 2009-04-24 18:00:42 följande: Har du hört talas om silke mot eksem? Jag läste lite om det på nätet förut och det verkar som att det i kombination med kortisonsalva har fungerat jättebra för många. Finns både salva och speciella silke-kläder. Kommer inte ihåg vilken sida det va jag läste på, men om du googlar så får du rätt mkt info. Kanske är nån här i tråden som har erfarenheter av det? Jag har ju som sagt bara läst om det.
    Japp har testat det, tyvärr är wikings klåda så extrem att han i sömnen tar av sig både vantar och byxor även fast vi lindar de och kliar. Enda som hjälper just nu är betapred och sista tabletterna gick i kväll och receptet är slut och doktorn ringer inte förens på måndag!
  • mady

Liten skrutt så ont han måste ha

Silke kläderna tror de heter dermasilk eller något. Min läkare tyckte vi skulle köpa dom till Joline när hon såg ut så där. Finns nattkläder, tuber, strumpor mm. Vissa tror jag även man kan få föreskrivna nu, dom är tyvärr dyra.

Gör ont i mig när jag ser det och minns hur jobbigt det var, så där såg hon ut på låren, rumpan och delar av ryggen, som genom under vände det och vi håller det i skick. Hoppas för allt i världen att även ni kommer dit.

• Mama Law
    mady skrev 2009-04-24 13:45:37 följande:
    Hej på er alla!kliver in här och ber om tips och råd.Jag håller på med en överklagan till FK. Jag hoppas ni kna hjälpa mig med tips och råd vad och hur ni skrivit för att få igenom mertiden, merkostnader osv.Någon som har något praxis? hur gamla är era barn hur mycket VB har ni fått? Vi har fyra barn vi söker för och fick 1/2 det känns som ett slag i ansiktet, Vad tycker ni?Här ser det ut så här "kortfattat":2 åring med astma och allergier går på allergidagis. Smörjer minst två gånger per dag samt medicinerar minst två gånger per dag och det är en faslig fight så det tar tid. Nu har vi tack och lov inte lika många vaknätter med henne sedan en månad tillbaka då hon fick singulair, fasar nu för björk.... förra våren fick vi vara inne med henne, klarade inte av att vara ute, fick svårt att andas, ögonen forsade, näsan lika så + att kinderna svällde upp. Sen tål hon inte mjölk, ägg och fisk, gnutta med ägg och det sprutar ut ur henne. Något mer är det men vi vet inte vad.* 3.5åring hade som liten falsk krupp som slutade komma men istället kom det astma och allergier, föga förvånande men trist. Även han smörjes och medicineras minst två gånger per dag. har ännu inte reagerat på pollen, håller tummarna att vi ska slippa på honom. Tål inte mjölk och fisk.* 9 åring som nu mer bara har ansträngnings- och infektionsutlöst astma. Allergisk mot pollen, troligen kommer hon väl behöva astma behandling i år med, hon har blivit bättre så hoppet finns. Eksem och allergisk mot soja och mjölk.* 11 åring med mycket svåra allergier och astma. Behandlas med aiolos koksalt 2-3 gånger per dag, acetylcystein, singulair, aerius, asmanex, oxis och buventol vid behov som tyvärr är varje dag. Hjälper ändå inte fullt ut. Hon går oxå på behandling med Xolair. Vi har en luftdusch till henne som hjälper långt men många vakna nätter med slemmiga kräkor. Trots sin ålder behöver hon hjälp med smörjning som är minst två gånger per dag. Hon behöver hjälp med allt mår dåligt och försöker fly. Om det är att hon är sjuk, medicinerna eller annat som ger henne problem med koncentration, inlärning, humöret mm mm vet inte jag men vi måste vara med i alla steg kring medicinen. Det är så ångestfyllt att inhalera att det kan dra iväg en timme och någon av oss måste verkligen sitta med, fungerar inte att stå i närheten och diska. Hon får inte åka buss vi måste köra vart hon än ska, astman är nu så svår så promenader och cykel är problem. Vi måste föra peffkurva dagligen morgon och kväll före och efter medicin. Pga sin svåra astma tappade hon sin tillväxt och får tillväxthormon. Pga hennes koncentrationssvårigheter måste vi alltid sitta med när läxor görs hon har även på grund av sin oro fått problem med inlärningen. Listan kan göras lång men jag stannar här.Massa extra städning, kopiösa mängder tvätt då alla slussas varje dag och aldrig kan köra samma kläder två dagar. Frekventa lakansbyten då det smörjs med cremer så det blir kladd. Dubbel/trippel matlagning, tid vid inköp, bakning, kontakter med sjukvård, lärare...Räknar jag lågt och vi bra tider så är det en timme per dag för de två små. Sämre tider ja då rasslar det iväg, vaknätter byte av lakan på nätter för slemspyor mm.mmStora ja det från 1,5 timmer per dag med aiolosen kan bli mer när hon får ångest massa ritualer... 1h per dag för övrig medicinering och smörjning oxå räknat under bra tider. Sprutan jag även den kan dra iväg mot en halvtimme. Till det kommer blandning av mediciner underhåll och rengöring you name it. Det är det rent medicinska all tid för allt annat runt henne med att köra henne, stöd, stöttning blaNu är det här som sagt baserat på bra dagar och långt ifrån allt. jag tycker då det borde vara betydligt mer. Vi håller på att slå knut på oss själva.
    Jag väntar just nu på beslut för mina 2 killar som båda är allergiker och astmatiker. Allergierna de har står i min pres dock står inte alla wikings allergier med. Det han äter just nu är älgkött nötkött och potatis det han kan dricka är vatten, farmors lingondricka och neocate. Kan meddela va jag får när beslutet dimper ner vilket borde bli inom 2 veckor "hoppfull". Har haft en hel del strul med fk den här gången, skickade in ansökan i oktober och har inte fått beslut än!
  • Mama Law
    mady skrev 2009-04-24 20:26:40 följande:
    Liten skrutt så ont han måste ha Silke kläderna tror de heter dermasilk eller något. Min läkare tyckte vi skulle köpa dom till Joline när hon såg ut så där. Finns nattkläder, tuber, strumpor mm. Vissa tror jag även man kan få föreskrivna nu, dom är tyvärr dyra.Gör ont i mig när jag ser det och minns hur jobbigt det var, så där såg hon ut på låren, rumpan och delar av ryggen, som genom under vände det och vi håller det i skick. Hoppas för allt i världen att även ni kommer dit.
    Så här har vi hållt på i mer än 3 års tid vi får ingen rätsida på det hela, läkarna står handfallna ev att han ska få testa nån ny behandling men allergiöverläkaren i falun är fortfarande i funderar stadiet ännu.
  • 2små2stora
    Mady: som jag tippsade i den andra tråden skriv ned tiden det tar för varje inhalation/insmörjning på varje barn gärna med ung klockslag. T ex
    7.00-7:30 insmörjning 2åring
    7:45-8:00 inhalation 2-åring
    8-815 medicin 3.5 åring
    osv tiden för städning
    beskriv tiden för extra matlagning och städning.
    skriv gärna i berättande form och i en fri text så blir det lättare att få dem att förstå.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
Svar på tråden Allergitråden!