• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • mady

Mama Law

Har ni möjligtvis JS till Wiking? Bor ni i Falun? Hur var det hade han även astma? Jag vet att ett forskarteam på KS gör/har gjort en studie på eksem och airsonett! Min tösabit fick vändningen i sina eksem i samband med att hon fick den. Tänkte att det kanske kan vara ett halmstrå. Har de undersökt så att det inte är någon hudsjukdom som ligger bakom?

Så orättvist att små skruttar ska behöva ha det så kämpigt.

• Agnes72

Usch vad jobbigt Wiking har det! Hoppas verkligen att han och ni får ett genombrott snart!

Ni minns säkert inte mig, men dyker in här igen och hoppas på lite råd.
    Vi ska få svar på vår sons tester på måndag, men
    Han har fått ont i magen, vrider sig, har gaser och gråter. Maken sitter med honom och försöker trösta. Jag river håret och undrar vad som blivit fel idag.
    Han har fått smaka apelsin idag, plus att jag använde olivolja och lite paprika krydda i kvällsmaten.

Kan olivolja, apelsin och paprika krydda vara bovarna?
    Han har problem med sädesslag, vad vi tror ivarjefall. Verkar bara som vete är ok..
    Har mått bra nu i ett par veckor.

• Mama Law
    Mady Näää vi har Robert men JS är med på ett hörn han med och alla står som frågetecken och ingen vet hur vi ska gå vidare..... Ja wiking har astma också på det hela! Låter som du med är i dala området och rör dig. Vi bor i orsa så vi går i mora men åker även till falun en hel del för undersökningar mm. JS funderar ju på en ny behandling, kanske den du skrev. Men har ingen aning är egentligen inte meningen att jag ska veta tror jag va wikings dietist som skvallrade.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Slippy

Mama Law skrev 2009-04-24 20:25:12 följande:

Japp har testat det, tyvärr är wikings klåda så extrem att han i sömnen tar av sig både vantar och byxor även fast vi lindar de och kliar. Enda som hjälper just nu är betapred och sista tabletterna gick i kväll och receptet är slut och doktorn ringer inte förens på måndag!
    Va synd att det inte funkade för er. Frustrerande när man inte kan hjälpa dom små. Dåligt atat dom inte kunde skicka ett recept så ni får tabletter i tid. Man ska ju inte behöva bli utan! Hoppas det går bra för er i helgen.
  • mady

Mama Law: Vi bor i storstán Kan kanske vara Xolair han funderar på det är ett anti IGE för allergisk betingad astma. Tyvärr har min tösabit ännu inte blivit hjälpt av det men det kan ta tid.

Jag hatar idag, jag hatar mr Björk, inte Anders för han känner jag inte. Strålande sol ute ljuvligt, men... lill skruttan rinner det på ur ögon och näsan, ögonen är svullna. Största tjejen som aldrig reagerat på pollen kom hem igår och sa att det var stopp i näsan, kändes oms ett lock. Fick nasonex och tablett och det släppte. Sen kommer nio åringen hem från kompis och sa jag har ont i ögonen och snuvig. Hon har varit känslig i flera år så inget konstigt. I morse vaknade hon och var riktigt asmatisk. Hon hade lite ansträngnisastma i vintras och vid infektioner, men nu kom den allergiska åter Fick ta av småtrollens airomir och pulmicort, får ringa läkaren på måndag.

Jolinan har vi varit vakna med och av hela natten hostar lungorna ur sig och spyr slem. inhalationen tog en timme i morse för hon fick springa mellan varje andetag till toan

Kan man inte bara få njuta av barnen, livet och solen??? Visst njuter jag men en stor skugga finns ju alltid där, idag mer än igår...

• Blå Flygare

Noblesse: vi bor i vgr och får:
    12 burkar nutra
    2 pkt finmix
    2 pkt grovmix
    1 pkt ströbröd
    2 pkt glutis * de 3 sorterna
    1 pkt flingor

tackade nej till pofiber och bad om att inte få så mkt mjöl för hon äter inte av bröd vi bakar utan det är bara till kakor o mat. Kanske välling också, fast då tar jag hellre rent mjöl av majs/ris ist.
    Fick iof bara 1 uttag o 2 mån till återbesöket...
    Dietisten ville bara skriva ut naturligt glutenfritt trots att S får äta vanligt glutenfritt och t.o.m. vanligt bröd i små mängder. Hon skrev inte ut något med spår av mjölk eller ägg trots att S inte visar ngt på prover och provokationen med ägg gått bra hittils. Inte heller soja i något och det tål hon. Men hon vill vara på den säkra sidan - det är ju svårt med allergiutredning när tester inget visar och hon vill väl vi ska kunna fortsätta med samma matvaror även om läk ändrar hit o dit.

• 2små2stora
    Blå Flygare skrev 2009-04-25 12:34:10 följande:
    Noblesse: vi bor i vgr och får: 12 burkar nutra 2 pkt finmix 2 pkt grovmix 1 pkt ströbröd 2 pkt glutis * de 3 sorterna 1 pkt flingor tackade nej till pofiber och bad om att inte få så mkt mjöl för hon äter inte av bröd vi bakar utan det är bara till kakor o mat. Kanske välling också, fast då tar jag hellre rent mjöl av majs/ris ist. Fick iof bara 1 uttag o 2 mån till återbesöket... Dietisten ville bara skriva ut naturligt glutenfritt trots att S får äta vanligt glutenfritt och t.o.m. vanligt bröd i små mängder. Hon skrev inte ut något med spår av mjölk eller ägg trots att S inte visar ngt på prover och provokationen med ägg gått bra hittils. Inte heller soja i något och det tål hon. Men hon vill vara på den säkra sidan - det är ju svårt med allergiutredning när tester inget visar och hon vill väl vi ska kunna fortsätta med samma matvaror även om läk ändrar hit o dit.
    Det är soja olja i Nutra.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Ullis 10

Å nu är sonen dessutom igenmurad pga björkpollen (har högsta värde vid test). Ögonen ser ja, det mans er av dem, hemska ut osv..
    Finns det ngt dundermedel mer än att sitta inne, aerious, inhalationer, ögon o näsdroppar så inboxa please...

• Pormoicheia

Vet någon här inne nåt om allergi emot myggbett?

Sonen, 2½ år, har åter igen fått feber, hjärtat går på högvarv och han verkar ha jobbigt med andningen igen och sist tänkte vi inte på det så mycket då vi antog att det var bara en förkylning.
    Men nu när vi tänker tillbaka så var det exakt samma sak förra året när myggsäsongen började.
    Han blev fruktansvärt myggbiten och varenda bett svällde upp och såg ut nästan som blåsor och en del utvecklades även till sår.
    Han fick hårda knölar på vissa ställen och även den gången blev han febrig och fick det jobbigare med andningen.
    På bvc sa de inte så mycket om det så då antig vi att det skulle gå över helt enkelt.

Han har virusrelaterad astma (fick det på papper nu i slutet av förra året) och har både pulmecort och airomir hemma men han andas inte med magen som han brukar göra när det är astman som spökar.
    (Han har även gjort pricktest emot mjölk, pollen, hund, gräs, ägg och nötter och inget av det reagerade han på.)

Vet någon här mer om detta?

*ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
  • Snutten
    Pormoicheia skrev 2009-04-26 10:59:24 följande:
    Vet någon här inne nåt om allergi emot myggbett?Sonen, 2½ år, har åter igen fått feber, hjärtat går på högvarv och han verkar ha jobbigt med andningen igen och sist tänkte vi inte på det så mycket då vi antog att det var bara en förkylning. Men nu när vi tänker tillbaka så var det exakt samma sak förra året när myggsäsongen började.Han blev fruktansvärt myggbiten och varenda bett svällde upp och såg ut nästan som blåsor och en del utvecklades även till sår.Han fick hårda knölar på vissa ställen och även den gången blev han febrig och fick det jobbigare med andningen.På bvc sa de inte så mycket om det så då antig vi att det skulle gå över helt enkelt.Han har virusrelaterad astma (fick det på papper nu i slutet av förra året) och har både pulmecort och airomir hemma men han andas inte med magen som han brukar göra när det är astman som spökar.(Han har även gjort pricktest emot mjölk, pollen, hund, gräs, ägg och nötter och inget av det reagerade han på.)Vet någon här mer om detta?
    Men har han blivit myggbiten redan nu? JAg har iallafall inte sett till några mygg här. Pricktest är inte tillförlitliga och behöver inte visa utslag för allergier även om man har det.
Svar på tråden Allergitråden!