• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Alicia05sMamma
    Äntligen.. så idag med posten kom läkarintyget så jag kan skicka in det till fk så de kan behandla klart vår vb ansökan.

Nu blir jag oerhört nervös... Kommer vi bli beviljade tro {#lang_emotions_surprised} Jag hoppas de iaf.

Tog ni kopia på läkarintyget eller skickade ni bara in det ?
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Kavat

Alrro,

EMO 979 skrev 2009-05-13 11:00:31 följande:

Av det jag har läst och förstått av ämnet ifråga är det nog snarare komjölksproteinet de mindre barnen brukar reagera på och det finns ju i allt som innehåller nån form av mjölk..vet att K Kavat och Blå Myran har bra koll på vad som kan /inte kan ätas....är ju massor olika ämnen somm är mjölk, te.x vassle, skummjölk, grädde,creme fraiche m.m...
    Helt korrekt. Laktosfritt funkar inte.

Kolla Blå Myrans mjölkblogg.
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-05-13 11:41:48 följande:
    Det görs på barnallergimottagningen i Kungsbacka. Och även på NÄL, men det är lite längre. Men du kan ju göra det hemma, för det är ju ofta lite väntetid innan remiss är skickad och man får en tid. Men jag tycker absolut att du ska testa mjölkfritt, låter ju lite för jobbigt för henne för att det inte ska vara något.
    www4.lthalland.se/extra/faq/&action_question_show.3057.0.=1

Ring och prata med dem och hör vad de säger!
  • Kavat
    Alicia05sMamma skrev 2009-05-13 11:43:51 följande:
    Äntligen.. så idag med posten kom läkarintyget så jag kan skicka in det till fk så de kan behandla klart vår vb ansökan. Nu blir jag oerhört nervös... Kommer vi bli beviljade tro Jag hoppas de iaf. Tog ni kopia på läkarintyget eller skickade ni bara in det ?
    Vi fick det skickat direkt, så jag har inget svar.
  • Miralicia
    Alicia05sMamma skrev 2009-05-13 11:43:51 följande:
    Äntligen.. så idag med posten kom läkarintyget så jag kan skicka in det till fk så de kan behandla klart vår vb ansökan. Nu blir jag oerhört nervös... Kommer vi bli beviljade tro Jag hoppas de iaf. Tog ni kopia på läkarintyget eller skickade ni bara in det ?
    Jag tog ett par kopior på läkarintyget, fast främsta anledningen till det var nog att dagis började bråka om läkarintyg i samma veva och jag orkade inte hålla på att krångla med nya intyg utan jag tog en kopia det som skulle till FK och sen en överstrykningspenna och markerade alla födoämnen som hon inte skulle ha och lämnade till dagis.

Fast FK ska ha originalet.
  • Kavat
    mrseriksson skrev 2009-05-13 09:57:51 följande:
    hej hopp Nån som vet ifall mycket övervikt och laktos kan hänga ihop....????
    Halloj!
    Jag har svårt att se att det direkt hänger ihop, mer än att man kanske äter mer om man får ont i magen, typ tröstäter?" En fundering bara.
    Så gjorde nämnligen båda våra barn, trots allergier och magont gick de bra upp i vikt.

Sen hade jag jätte svårt att bli av med mina gravkilon och band oerhört stora mängder vatten. Hudläkaren konstaterade hudceliaki, men är ju inte helt utredd än, men kombinationen laktos och gluten är borttaget ur kosten och jag mår mycket bättre och tappat kilon på köpet. Sen kan det ju vara att jag kan röra mig mer eftersom jag haft så ont och värk i kroppen. Så nog tror jag att om man inte tål kosten så kan kroppen reagera "konstigt".

Svamligt svar, men jag tror du fattar vad jag menar att jag tror inte att laktos direkt ger övervikt, men symptomen kanske kan göra det för man rör sig mindre om man har ont, blir slöare, tröttare, äter sämre? osv.
  • Alicia05sMamma
    Miralicia skrev 2009-05-13 11:56:13 följande:
    Jag tog ett par kopior på läkarintyget, fast främsta anledningen till det var nog att dagis började bråka om läkarintyg i samma veva och jag orkade inte hålla på att krångla med nya intyg utan jag tog en kopia det som skulle till FK och sen en överstrykningspenna och markerade alla födoämnen som hon inte skulle ha och lämnade till dagis. Fast FK ska ha originalet.
    Aha ok. Ja vi har tack & lov inte haft några som hellst problem med dagis. De är oerhört tillmötesgående och är med på allt kring A.

Men då skickar jag bara in intyget och håller sedan tummarna stenhårt

Ska bara bifog en bilaga till med nytillkomna mediciner.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • mrseriksson

k kavat: personen i fråga är en tjej på 11 år och 73kg....Hennes mage kan ibland se sådär uppblåst ut...men det kan ju lika gärna vara av maten/fikat eller dricka...

• Kikki70

Svar apropå frågan om patch-test i Göteborgsområdet.

Vi blev remitterade från Barnsjukhuset Östra, upp till NÄL.
    Två veckor efter remissen var skickad fick vi tid.

Vet ej hur små barnen kan vara för att göra ett patch-test - min dotter är 7½ år. Har skrivit mer i tråden för spannmålsallergiska om ni är intresserade.

• Summerlover

Varifrån fick ni remissen?

Vet ni numret till den i Kungsbacka t.ex?

Var nu hos allergiläkaren och bara för att det ej har visat ngt på pricktest el RAST så sa han att Ebba inte är allergisk och att vi kan ge henne vanlig föda och ta hem hunden om vi vill. Sen var han riktigt otrevlig mot mig{#lang_emotions_demon}{#lang_emotions_frown} och sen sa att att vi bara var lite nervösa första gångs föräldrar som kanske "letade" efter symtom! JÄVLA MÄNNISKA- för det första ska vi aldrig gå tillbaka dit och för det andra lever vi med Ebba dygnet runt och känner henne bäst och vi är inte alls första gångs föräldrar.

ÅÅÅHHH vad man blir förbannad!!!

(¯`°?.¸ÄLSKAR MINA DÖTTRAR¸.?°´¯)
Svar på tråden Allergitråden!