• englamax

LindeMammor05

BARN FÖDDA ÅR 2005.
    hejsan alla stolta föräldrar och gravid. kastade i hop en tråd lite snabbt för att vi i lindesberg ska kunna snacka av oss lite och umgås vi oxå här på familjeliv som har barn födda 05. kan va kul att lära känna och knyta kontakter med folk som bor i närheten som oxå e förälder eller gravid. ev. kan man träffas och fika nån dag i veckan framöver. detta var en snabb press av denna sida...hoppas ni får det trevligt .....hels johanna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-24 23:06:57:

om ni vill gå med i tråden så lägg till er här nedanför i barnens ålders ordning:

Peand(Petra 33år lindesberg)------Jonas 15/4 4280g ,längd 53

• Svar på tråden LindeMammor05
  • Mellas

Nä har ju inte hört mig för med bvc... För mig är det ju ok att han är vaken dag o sover natt! Poängen är ju att han ska må bra...

• Peand

Hej hopp!!

Jenny - INTE roligt med läckande avlopp. Förstår att du håller dig hemifrån, stackars Krister....Har ni/han fått någon ordnign på problemet än?

Mellas - Vet inte vad du ska göra men om han inte verkar må dåligt av det är det ju bara att se vad som händer. Här är det nästan tvärtom. Jonas sover 11-12 timmar på natten och nästan 3 * 1,5 timme på dagen. Han har gjort så nu nästen sen en vecka tillbaks. Då blir man ju också orolig att det ska vara något fel. Men jag kör med teorin om att det är en tillväxt period och som han sover lär han växa mycket just nu
    Fast jag ska ju inte klaga för det ger ju mig lite tid om dagarna att hinna med lite ex sitta här

Johanna - Blev det några skor idag då? Nyfikna jag....

• Peand

förlåt mellas....glömde

grattis på fördelsedagen

• Brodsmulan

Mellas Grattis
    Vet du tösen.. det är så olika på hur mycket barn sover, mår han bra killen din så skulle jag inte oroa mig.. en länk till Aftonbladet där de talar om sömntid: www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,227144,00.html en annan länk till att få barnen att sova, även den på Aftonbladet: www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,641768,00.html

Jag har haft helt olika på mina barn. Första killen höll på att driva mig tokig, när han var liten hade han lilla koliken (egentligen mjölkprotein), var jättekinkig mellan 14-01 ungefär, sov sen i 2-3h intervall och vaken någon timma.. värre vart när lillebror kom.. huuuga, förstår inte nu i efterhand hur man orkade. Lillebror var mönsterbarn, sov mellan 22-08 och bara vaken 1g/natt för att äta men han har alltid älskat att sova, kunde sova middag 2ggr per dag fram till 3-4år och även ända upp i 6-års åldern kunde han sova 1 gång. Utan att ens bli påverkad till natten, kunde gå och lägga sig 20 iallafall. Storebror fick sluta sova middag vid 2½år, då om han ens fick sova 30min så var han vaken till 1-2 på natten.. men han är ju så trött sa de på dagis, jo tacka för det när han blir vaken halva natten å ska upp igen vid 7, funkar ju inte, men bara de gav med sig och höll han vaken så började han sova från 20 han med.
    Denna lille herrn sover han också mellan 22-06 med ett nattmål, helt okej och klockade sovperoder/matmål. Men det jag har tyckt varit viktigt är ju att de själva mår bra och behöver de sova lite så mår de ju bra iallafall. Som Rasmus då då som klarade dagen med att sova mellan 20-07, alltså enbart 11h, vid 2½-3års ålder.

Aja, kanske artiklarna kan ge något

• Isaccc

Grattis Jenny på namnsdagen och grattis på födelsedagen Åsa..hoppas ni bägge har haft det bra dagar fast läckan hemma hos Jenny.

Åsa - Isac har inte heller velat sova lika mycket nu om dagarna och kan vara lite kinkig emellanåt, men oftas brukar det räcka med att han får sitta i knäet en stund eller ligga och mysa lite, jag tror att han vilar sig på det sättet nu. Han sover oftast en liten lägre och en kort stund varje dag. Han har inte heller velat äta lika mycket som förut men jag bråkar inte med han med varken mat eller sömn utan han bestämmer och där i mellan är han snäll och lugn.

På tal om tvätt som vi pratade om igår...gissa hur många maskiner jag tvätta idag???
    INGA...gud vad jag är bra...jag åt lunch hos mor och fika hos Ewa istället...mycket trevligare. Sen har Ewa och jag pysslat idag och gjort ljuslyktor av stenar...de vart rätt fina om jag själv får säga det.

Ha en trevlig kväll
    God afton

• MaLevi

Puh..hemma igen efter en hel dag på bortaplan, börjar få lite dåligt samvete att jag inte pluggar....

Iaf, så är all blöt isolering borttagen och nu ska det torka, hur, fråga mig inte. Luktar gammal källare här och det är inte alls trevligt. Ska ringa försäkringsbolaget och få ut en kille och kolla in om det räcker det Krister har gjort eller hur vi ska gå till väga, självrisken ligger på 3000:- så det blir inte roligt om det är mer än det "lilla".

Maria: Lite doftljus hade varit HELT OK nu Tack för en toppen dag och god mat

Ska sätta mig med en kopp te och tända ljus och glo på tvn....Jädr..om det inte är något bra *sur/irriterad/trött/hängig min*

Elin hade pratat med Eva (Kingsgården) och hon tyckte det var SÅ trevlig att vi var där och det gjorde inget alls att vi var så många. Vi skötte oss mest själva. Så vi är hjärtligt välkomna tillbaka, hon ordnar gärna mera långbord

Jag tyckte det var jättetrevligt och nästa gång kan vi fixa med en filt eller något på golvet så vi kan lägga ifrån oss bebisarna, dom som vill det.
    Synd bara att det är så trångt så det inte finns utrymme med vagnarna och att det är så MYCKET gott att fika på fast man borde låta bli.....

Nu blev det långt men jag vill gärna se lite kommentarer om fikat på Kingsgården. Tycker ni att vi ska gå fler gånger???

Jessica: Hur mår ni?

• Mussa Mus

Hallå på er alla linslusar!!! Vad fina ni var!!!

Grattis Åsa!!!.....Smaskens tårta, den hade du lyckats med. Du är ju duktig på att baka när det väl händer!

Jenny!...Grattis! På ,tal om vattenläcka har vi åxå haft vattenläcka under diskbänken! Det har stått med fläktar i två månader nu med golvet uppbrutet och ditlagt lite provisoriskt och längre lär det bli för nu kanske han hade hittat hussvamp åxå så då tar det ännu längre tid + att dom som ska lägga nytt golv och fixa tillbaka diskbänken och dom som ska göra det har fullt upp *puh* Vid såna tillfällen är det bra när man hyr!!! Vi får välan hoppas attb det inte är lika illa för er!! så får man väl tänka att det är bra att man har försäkring iallafall annars så skulle det nog bli bra mycket dyarae. Får se det så!

• Solhöjden

Jenny - Åh, du skulle ha tagit med dig några doftljus från mig.... Hellre doft av jordgubbsrabarber så man storknar än unken källare! *L*
    Jag tycker det var jätte trevligt på Kingsgården och går gärna dit igen, och när Eva tyckte att det var ok att vi "invaderade" tavelrummet så är det ännu bättre. Funderade faktiskt på vad hon tyckte....

Nu är det Efterlyst på tv och då får jag ha datorn för mig själv, maken sitter som klistrad i TV-soffan...

• Peand

Jenny - Det är bara att hålla tummarna att försäkringsbolaget tycker att det är OK...Hur upptäckte ni det och vet ni hur länge det har varit? Man är ju lite nojig när det gälelr sånna saker och man äger huset man bor i......
    Jag tycker att det var mysigt och fräschare på Kingsgården än det andra stället vi brukar vara på. Tyckte oxå att fikat såg mycket godare ut (även om det saknades prinsessbakelser för någon )och Jesper tyckte det var roligt att få något annat än den torra kanelbullen....Nästa gång kan hon kanske duka bordet åt andra hållet så känns det inte lika mycket att vi satt i vägen för toan och det kan ev bli längre....

Karin - Var glad att ni hyr om det nu har blivit sånna problem. Om jag inte är helt fel ut så är det faktiskt så att alla försäkringsbolag _inte_ täcker kostnaden om det är hussvamp. Tror att det delar upp det på om det är äkta eller falsk hussvamp. Men hur går det att bo i röran då, och dessutom ha två små barn? Låter inte roligt....

Linda - Kan trösta dig med att min tvättstuga ser precis likadan ut nu som i går, inget har alltså hänt här heller Är av någon anledning inte helt förvånad
    Men jag har äntligen mublerat om vardagsrummet och det var skönt det iallfall. Känns som jag har gjort något nyttigt idag.
    Ljuslyktor av stenar lät väldigt fint, hoppas att jag får se en någongång. Här bränns ett antal värmeljus per kväll, tur att IKEA finns....

• Peand

Maria - Det låter som om du har varit på ett ljusparty!!!
    Har ett här i köket som luktar kaffe, fick det av Anna igår och det var riktigt mysigt i morse när vi tände det till frukosten. Försöker mysa till frukosten nu när jag är hemma, tänder ljus och tar det lungt. Tror att även Jesper mår bra av det och inte känner sig så stressad på morgonen.

Svar på tråden LindeMammor05