Mellas
Grattis
Vet du tösen.. det är så olika på hur mycket barn sover, mår han bra killen din så skulle jag inte oroa mig.. en länk till Aftonbladet där de talar om sömntid: www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,227144,00.html en annan länk till att få barnen att sova, även den på Aftonbladet: www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,641768,00.html
Jag har haft helt olika på mina barn. Första killen höll på att driva mig tokig, när han var liten hade han lilla koliken (egentligen mjölkprotein), var jättekinkig mellan 14-01 ungefär, sov sen i 2-3h intervall och vaken någon timma.. värre vart när lillebror kom.. huuuga, förstår inte nu i efterhand hur man orkade. Lillebror var mönsterbarn, sov mellan 22-08 och bara vaken 1g/natt för att äta men han har alltid älskat att sova, kunde sova middag 2ggr per dag fram till 3-4år och även ända upp i 6-års åldern kunde han sova 1 gång. Utan att ens bli påverkad till natten, kunde gå och lägga sig 20 iallafall. Storebror fick sluta sova middag vid 2½år, då om han ens fick sova 30min så var han vaken till 1-2 på natten.. men han är ju så trött sa de på dagis, jo tacka för det när han blir vaken halva natten å ska upp igen vid 7, funkar ju inte, men bara de gav med sig och höll han vaken så började han sova från 20 han med.
Denna lille herrn sover han också mellan 22-06 med ett nattmål, helt okej och klockade sovperoder/matmål. Men det jag har tyckt varit viktigt är ju att de själva mår bra och behöver de sova lite så mår de ju bra iallafall. Som Rasmus då då som klarade dagen med att sova mellan 20-07, alltså enbart 11h, vid 2½-3års ålder.
Aja, kanske artiklarna kan ge något